Bilgigant vil rulle ut rattløse biler allerede neste år

General Motors' nye Chevrolet Bolt kommer uten ratt og pedaler. Allerede i 2019 kan den være på veien.


<p><b>UTEN RATT:</b> Slik ser det ut fra innsiden av de ratt- og pedalløse bilene som General Motors skal sette i produksjon neste år.</p>

UTEN RATT: Slik ser det ut fra innsiden av de ratt- og pedalløse bilene som General Motors skal sette i produksjon neste år.

Utviklingen av selvkjørende biler har skutt fart de siste årene, og flere bilprodusenter har allerede testet prototyper på veiene.

Men nå kan det se ut til at General Motors ligger en billengde foran konkurrentene i selvkjøringskappløpet.

Selskapet varsler fredag at de har søkt amerikanske myndigheter om godkjenning av den første produksjonsklare bilen som skal kunne kjøre på egen hånd, uten sjåfør, ratt eller pedaler.

Bildelingsflåte

Allerede neste år kan bilen være på veien som en del av selskapets planlagte bildelingsflåte med førerløse biler, ifølge Bloomberg.

– Det virkelig spesielle med dette er at dersom du om 20 år ser tilbake, er dette den første bilen uten ratt og pedaler, sier Kyle Vogt, sjef for Cruise Automation.

Selskapet, som utvikler programvaren i de selvkjørende bilene, ble kjøpt opp av General Motors for 600 millioner dollar, om lag 4,8 milliarder kroner, i 2016.

Har testet

En rekke selskaper, blant dem Googles Waymo, har allerede vist at førerløse biler kan nå det såkalte fjerde nivået av autonomi. Bilene har blitt testet med en sjåfør klar til å gripe rattet om noe ikke skulle fungere etter planen. 

Når GM nå vil lansere en bil uten ratt, trenger selskapet tillatelse fra transportmyndighetene.

For eksempel krever myndighetene at menneskestyrte biler har kollisjonsputer i rattet. Men når bilen ikke har ratt, vil kravet være umulig å møte, skriver nettstedet Fortune.

Ifølge Vogt vil den selvkjørende Cheveroleten ha systemer for å fange opp eventuelle feil. Oppstår et problem, vil bilen senke farten, kjøre til veikanten og stoppe.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå