Påtalemyndigheten anker Haxi-dommen

De tre Haxi-sjåførene ble frifunnet i tingretten, men påtalemyndigheten mener retten forstår loven feil. Nå vil de ha ny rettsrunde.


<p><b>KONFLIKT:</b> Transportplattformen Haxi er omstridt. Tre sjåfører ble frifunnet for brudd på yrkestransportloven i mai, men nå anker påtalemyndigheten denne dommen.</p>

KONFLIKT: Transportplattformen Haxi er omstridt. Tre sjåfører ble frifunnet for brudd på yrkestransportloven i mai, men nå anker påtalemyndigheten denne dommen.

Gjennom flere måneder i fjor høst gjennomførte politiet i Stavanger politiaksjoner mot sjåfører som var registrert i taxi-appen Haxi.

Haxi-gründer Aleksander Soender sa etter aksjonen at selskapet ville gi juridisk og økonomisk støtte slik at de kan prøve saken for retten, og anbefalte sjåførene å ikke si seg skyldig i brudd på yrkestransportloven.

I tingretten ble de tre sjåførene, som tok saken for retten, frifunnet. Nå har påtalemyndigheten bestemt seg for å anke.

Vil ha sjåførene straffet

Det bekrefter politiadvokat Stian Eskeland til E24.

– Anken gjelder lovanvendelsen. Vi mener tingretten har lagt til grunn en uriktig lovforståelse og at forholdene tiltalen gjelder er straffbare etter yrkestransportloven, skriver Eskeland i en tekstmelding.

Forsvarer Torbjørn Kolsås Sognefest bekrefter at de tre sjåførene alle er gjort kjent med at motparten nå anker dommen.

Etter hans syn er det tvert imot politiets lovanvendelse som skorter:

– Forsvareren har ingen kommentar til at påtalemakten velger å anke Stavanger tingrett sin grundige dom, ut over at de som ble frifunnet uansett har vunnet fram med den oppfatningen de hele tiden har hatt; at påtalemyndighetene sin lovbruk i saken i beste fall er tvilsom, sier Sognefest til E24.

Sjåførene var tiltalt for brudd på Yrkestransportloven paragraf 41.

De skulle ha drevet persontransport med motorvogn mot vederlag på samme måte som en drosje, ved at tilbud om transport ble rettet til allmennheten på offentlig plass.

– Fremtiden kan ikke stoppes

I tingretten uttalte i dommeren at handlingen de tre sjåførene var tiltalt for var straffverdig, men at den gjeldende rett ikke dekker dette tilfellet.

Hun skrev også at sjåfører som utfører persontransport mot vederlag uten løyve, er med på å undergrave systemet med offentlig regulerte drosjeløyver, uavhengig om transportoppdraget skjer på tradisjonelt vis eller ved bruk av en mobilapplikasjon.

Det var totalt åtte Haxi-sjåfører som ble anmeldt for brudd på yrkestransportloven. De fikk bøter på 8.000 kroner og bruksforbud på bilen som ble brukt under kjøringen, i tre måneder.

Tre av dem nektet å vedta bøtene, og saken havnet dermed i retten.

Det har også kommet frem at flere av de anmeldte var taxisjåfører av yrke.

– Trafikken har eksplodert siden de tre dommerne frifant våre sjåfører i Stavanger. Forbrukerne vil ha lavere priser, bedre tilgjengelighet og velge sine sjåfører selv. Dette er delingsøkonomi styrt av forbrukerne. Det er fremtiden, og det kan ikke stoppes. Vi vil forsvare denne tankegangen til høyeste instans, sier Haxi-gründer Aleksander Soender til E24.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå