Her tar de biltesting til et helt nytt nivå

Veien mot en ulykkesfri veitrafikk starter på dette nye testanlegget.

<p><b>TESTING PÅGÅR:</b> Fasadene formidler Harlem, skogen skriker Sverige. Foreløpig har Astazero fire kvartaler, men det er planlagt flere i byggetrinn to.</p>

TESTING PÅGÅR: Fasadene formidler Harlem, skogen skriker Sverige. Foreløpig har Astazero fire kvartaler, men det er planlagt flere i byggetrinn to.

Ett års planlegging, 20 måneders bygging og 500 millioner kroner har gått med på å gjøre Borås til sentrum for utvikling av ny bilteknologi.

Astazero heter testanlegget, som etter eget sigende er verdens eneste fullskala testanlegg som er designet for og dedikert til testing av aktive sikkerhetssystemer i kjøretøy.

– På andre testbaner er mulighetene mer begrenset. Her har vi lagt til rette for tester som bygger på kommunikasjon mellom kjøretøy og omgivelser og vi kan simulere nær sagt alle tenkelige trafikkscenarioer, sier Astazero-direktør Pether Wallin.

Globalt senter

Aktiv sikkerhet handler om å forhindre ulykker og hendelser gjennom en kombinasjon av sensorteknologi og datamaskiner i bilen som kommuniserer med infrastrukturen og andre biler.

Eldre eksempler er blokkeringsfrie bremser og elektronisk stabilitetskontroll, mens nyere eksempler er automatisk avstandsregulering/nødbrems, styringsassistanse og biler som advarer andre biler om glatt veibane.

(Saken fortsetter under bildet.)

Astazero-testsjåfør Henrik Pettersson demonstrerer høyhastighetsområdet bak rattet på en Volvo V60 Polstar som han for øvrig var med på å utvikle i sin forrige jobb.
Astazero-testsjåfør Henrik Pettersson demonstrerer høyhastighetsområdet bak rattet på en Volvo V60 Polstar som han for øvrig var med på å utvikle i sin forrige jobb.

Under åpningsarrangementet er det industripartneren Volvo som tar mest plass. Banen ligger dessuten like ved Volvos eksisterende testsenter i Hällered.

– Det er viktig å si at dette er en åpen plattform for forskning og utvikling. Anlegget er ikke dedikert noen spesiell produsent, understreker Wallin.

Tvert imot er målet å tiltrekke seg bilprodusenter, sikkerhetsteknologiprodusenter og veibyggere fra hele verden.

Når Borås kommune har bidratt til finansieringen, er det med et håp om at stedet skal bli et globalt sikkerhetstestsenter for bilindustrien slik Arjeplog i Nord-Sverige er blitt det for vintertesting.

Les også: Nå skal bensinmotoren bli mye bedre

Motorvei og bykvartaler

Testbanen består av fire hovedelementer. I ytterkanten av det to tusen mål store området med 250 mål asfalt går en 5,7 kilometer lang landevei med blant annet kryss, rundkjøringer og busstopp.

(Saken fortsetter under bildet.)

<p>Teknisk Ukeblad besøker testkjøreanlegget i Borås, som ennå ikke er ferdig utbygget.<br/></p>

Teknisk Ukeblad besøker testkjøreanlegget i Borås, som ennå ikke er ferdig utbygget.

Inne i byområdet er det foreløpig satt opp fire kvartaler som etterligner en bykjerne. Det er planlagt å bygge ut med flere kvartaler i byggetrinn to. Her testes det primært teknologi for å unngå myke trafikanter.

På dette området har ingeniørene en tapt sak bak seg. For testingens del hadde det vært tilstrekkelig med anonyme vegger som simulerer bebyggelse.

Men ifølge Wallin fikk markedsavdelingen trumfet gjennom å dekorere veggene med fasader hentet fra Harlem i New York.

Det såkalte høyhastighetsområdet, eller «dråpen», er en asfaltert sirkel med en diameter på over 500 meter og med adkomst fra tre retninger inkludert to akselerasjonsbaner.  Dette er et av de sentrale stedene for å teste unnamanøvre og andre scenarioer i høyere hastigheter.

Inn til dråpen er det fjerde testområdet, en kilometer med firefelts motorvei.

Les også: Slik kan bilen din få DAB+, ryggekamera og navigasjon

Bort med mennesket

Sentralt i konstruksjonen av Astazero er å legge til rette for utvikling av selvkjørende biler. Autonomi kan ses på som aktiv sikkerhet i sin mest avanserte form.

Volvo har som ambisjon å være ledende på dette feltet. Et nytt steg mot autonome biler kommer i deres nye XC90, som nettopp er vist fram for første gang og som har en ny adaptiv cruisekontroll med styringshjelp.

(Saken fortsetter under bildet.)

Industripartneren Volvo er ganske framtredende på Astazero så langt, men testanlegget har som ambisjon å trekke til seg bilprodusenter fra resten av verden også.
Industripartneren Volvo er ganske framtredende på Astazero så langt, men testanlegget har som ambisjon å trekke til seg bilprodusenter fra resten av verden også.

Det betyr at bilen i tillegg til å tilpasse seg farten til kjøretøyet foran også følger etter i hjulsporene. Men det fordrer at sjåføren har hendene på rattet.

– Vi vet at nesten alle bilulykker skyldes menneskelig feil. Om man tar mennesket ut av «loopen», tar man bort feilkilden og det gir denne teknologien i teorien et stort sikkerhetspotensial, sier Erik Coelingh, en av ingeniørene som utvikler disse systemene.

Les også: Her kan du ta førerløs elbil til sentrum

Slipper belastende kjøring

Teknisk Ukeblad får prøve den siste prototypen, som det siste året er oppgradert med sensorer som nå ser rundt hele bilen, ikke bare framover, mer datakraft og redundans.

Ett trykk på en knapp og bilen tar over kontrollen helt udramatisk. Med prototypsystemet er det mulig å sitte med hendene i fanget. Det er dit forskerne vil også med serieproduserte kjøretøy.

Tanken er å starte med å automatisere de delene av bilkjøring som er en belastning, for eksempel på rette motorveier og i kø.

(Saken fortsetter under bildet.)

Rundt Astazero går det en 5,7 kilometer lang landevei. Den kan, som her, benyttes til realistisk testing av Volvos siste generasjon teknologi for selvkjørende biler.
Rundt Astazero går det en 5,7 kilometer lang landevei. Den kan, som her, benyttes til realistisk testing av Volvos siste generasjon teknologi for selvkjørende biler.

I tillegg er det potensielt samfunnsfordeler å hente gjennom drivstoffbesparelser og bedre utnyttelse av veiens kapasitet.

– Innenfor vårt Drive Me-prosjekt forsker vi på hva som skal til for at du som sjåfør i stedet for å være oppmerksom på trafikken hele tiden kan gjøre noe helt annet som å sjekke epost eller lese en bok. Men å komme dit er selvsagt et kjempestort steg, både teknologisk og juridisk, sier Coelingh.

– Utfordringen nå er å sikre at systemene også fungerer i kritiske situasjoner. Der kommer Astazero inn. Her er det et realistisk veisystem hvor vi kan ha fotgjengere og elger som krysser veien og biler som bråbremser foran oss. Tester vi ikke kan gjennomføre på vanlig vei, legger han til.

Les også: – Dette er som «Google Glass for bilen»

Også anleggsmaskiner

Autonomi gjelder ikke bare trafikksikkerhet, men også sikkerhet på arbeidsplassen.

Volvo har de siste fem årene arbeidet med en selvgående hjullaster.

Ifølge selskapet er teknologien nå såpass moden at hjullasteren i et asfaltverk klarer 70 prosent av kapasiteten en erfaren sjåfør har.

– Vi ser for oss på sikt at ett menneske sitter i et tårn og har kontrollen over 2-4 maskiner. Det vil redusere kostnadene og øke sikkerheten i det som fortsatt er en ulykkesutsatt bransje, sier Torbjörn Martinsson, som er forskningsingeniør i Volvo Construction Equipment.

Den såkalte "dråpen" har en diameter på 500 meter og er området hvor scenarioer i høy hastighet kan testes.
Den såkalte "dråpen" har en diameter på 500 meter og er området hvor scenarioer i høy hastighet kan testes.

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på tu.no

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå