EU-kilder: Bilprodusenter blåser opp utslippstall

Om to år skal EU innføre nye utslippsregler. Nå skal EU ha avslørt at bilprodusenter trikser med utslippsresultatene – slik at de blir høyere enn det de egentlig er.


<p><b>13 PROSENT HØYERE:</b> I enkelte tilfeller ligger utslippsdataene for CO₂ 13 prosent over det reelle utslippet, ifølge Handelsblatt.</p>

13 PROSENT HØYERE: I enkelte tilfeller ligger utslippsdataene for CO₂ 13 prosent over det reelle utslippet, ifølge Handelsblatt.

Bilverdenen har de siste årene blitt rystet av at Volkswagen og andre har manipulert utslippstester – for å gi inntrykk av at bilene slipper ut mindre enn de egentlig gjør.

Nå hevder både Financial Times og den tyske avisen Handelsblatt at bilprodusentene gjør det motsatte – altså overdriver hvor mye bilene slipper ut.

Dette for å manipulere EU til å sette sine nye utslippskrav så høyt, at det blir enkelt å komme seg innenfor grensene.

Gjøre referansegrensen kunstig høy

I fjor la EU-kommisjonen frem nye regler som skal gjelde fra 2020, og som sier at europeiske bilprodusenter må kutte utslippene av karbondioksid med 30 prosent innen 2030, eller bli bøtelagt.

Reglene er blant annet ment å være en drivkraft for å få flere til å kjøpe elbiler. 

Nå viser data fra EU-kommisjonen, som både Financial Times og Handelsblatt sier de har fått tilgang til, at det er en «klar risiko» for at bilprodusenter trikser med utslippsresultatene. 

Ingen spesifikke bilfabrikanter er navngitt. 

EU har bevis

EU-kommisjonens Joint Research Centre, skriver i et notat Financial Times har gjennomgått, at de har funnet bevis for triksing hos enkelte produsenter i 114 datasett, slik at utslippene blir kunstig høye. 

De nevner blant annet at tester fra to biler er gjennomført med et utladet batteri, slik at det må brukes ekstra drivstoff på å lade batteriet under testen. 

Årsaken til at en forsøker å få høyere utslippstall er for å påvirke referansegrensen for utslipp som altså skal settes på nytt i 2020, og som de nye utslippsreglene skal måles mot.

Når en manipulerer referansegrensen til å være høyere enn det den i realiteten er, vil det bli enklere å oppfylle kravet om 30 prosents kutt når produsentene i realiteten allerede har «kuttet» en del ved å manipulere, frykter EU-kildene overfor Handelsblatt og Financial Times.

Foreslår mottiltak

I datasettene avisene sier de har fått tilgang til, var CO₂-utslippene i snitt 4,5 prosent høyere, og i enkelte tilfeller 13 prosent høyere, enn det egentlige nivået, skriver Handelsblatt.

EU-kommisjonen har i et brev foreslått ulike tiltak for å møte problemet, skriver Financial Times.

Deriblant skal referansegrensen ikke være basert på verdier oppgitt av bilprodusentene, og at utslippstallene må bli innhentet på en systematisk måte for å sikre «gjennomsiktighet» og «verifiserbarhet.»

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå