Leiebilen ble seks ganger dyrere enn avtalt

En nordmann som leide bil av Rentalcar i Alicante, ble belastet for 900 kroner i ekstra avgifter. – Klager på bilutleie øker stadig, sier Ragnar Wiik hos Forbruker Europa.
<p><b>DYR LEIEBIL:</b> Etter at han kom hjem, ble mannen trukket for 900 kroner mer enn avtalt for leiebilen i Alicante.</p>

DYR LEIEBIL: Etter at han kom hjem, ble mannen trukket for 900 kroner mer enn avtalt for leiebilen i Alicante.

Seks ganger mer. Mannen, som er fra Oslo, trengte leiebil i Alicante i februar og bestilte bil på nettet før han dro. Avtalt pris var bare 156 kroner for tre dager. Men leiebilen ble mye dyrere enn forventet, viste det seg. 

– Etter hjemkomst, oppdaget jeg at utleiefirmaet hadde trukket over 900 kroner mer enn opprinnelig avtalt, forteller han.

Mannen klaget, og han har nå fått beklagelse og pengene tilbakeført.

Les også:– Bilutleiefirmaer spekulerer i smarte avtaler og gebyrer

Ekstra for bensin. Han bestilte leiebil hos Rentalcar gjennom reiseportalen på Finn.no. Han hadde ingen anelse om at bilfirmaet skulle trekke mer enn avtalt. 

– De tok 300 euro i depositum, og jeg leverte tilbake bilen uten å snakke med utleierne, og puttet nøklene i en postkasse.

Vel hjemme, oppdaget han at kredittkortet hans var belastet ekstra avgifter som utgjorde 113 euro mer enn det som fremkom av bekreftelsen han fikk da han inngikk avtalen, forteller han.

De ekstra utgiftene var 76 euro – drøyt 600 kroner for bensin, og et gebyr på 37 euro – ca 300 kroner for «utenom åpningstid-avgift».

Mannen tok kontakt med kundeservice hos Finn. De tok kontakt med Rentalcar.

Etter en måned kom svar fra bilutleiefirmaet, der han først fikk avslag. Firmaet hevder gjennom Finn.no at de var i sin fulle rett, og at de ikke hadde gjort noen feil. 

Les også:Nordmenn må betale mer for leiebilen enn andre

Har «godtatt vilkårene.» Rentalcars viste først til at mannen har undertegnet at han må betale tillegg for full tank og gi tilbake bilen med tom tank. Derfor var det ikke mulighet for å tilbakebetale i dette tilfellet.

– De informerer om at da du kontaktet dem, så fikk du beskjed om at lokale priser for bensinen kan bli dyrere enn om man fyller bensin selv. Dette advares det også om i voucheren fra Rentalcars, skrev Finn.nos kundekonsulent til mannen i en e-post.

Kunden har også skrevet under på at han godtar vilkårene, og da er det dessverre ikke mulig å angre på dette i ettertid, ifølge Finn.

Les også:Slik får du gratis leiebil

Snur helt. Men mannen ga ikke opp, og kontaktet firmaet direkte. Han fant frem til vilkårene, der det sto følgende: 

«Drivstoffrutiner - Drivstoff blir betalt ved henting og det er ikke nødvendig å fylle tanken før levering. Refundering gis for ubrukt drivstoff for leier som varer 1 til 3 dager.»

Da snudde firmaet helt om. Mannen fikk likevel refundert for bensinen og gebyret med ialt 113 euro eller drøyt 900 kroner, fredag 7. mars.

– Rentalcar har i en mail bekreftet at de har gjort en alvorlig feil, forteller mannen. Han fikk også en beklagelse for den «forferdelige behandlingen av saken.»

Han ble bedt om å legge frem bevis for at han leverte bilen tilbake med full tank, som for eksempel kvittering fra bensinstasjon.

Les også:Ta med disse appene på ferie

Tror mange finner seg i det. Mannen mener det er et konsept for å tjene mer penger. Du får en bil med full tank til høy pris, som de skal ha igjen penger for. Fyller du opp tanken før levering, får du ofte ikke trukket fra dette.

– På den måten kan de legge seg lavt i pris, og lettere konkurrere om kundene.

Han tror det er mange som har gått i fellen, og betalt unødvendig mye for bensinen og andre tillegg.

– Her er det mange pensjonister som kanskje tror de ikke kommer noen vei ved å protestere. Selgeren i Alicante prøvde også å selge oss ekstraforsikringer, men det klarte jeg å unngå, sier han.

Mannen er ikke fornøyd med å havne som kunde hos et slikt selskap via en norsk nettside.

– Jeg synes dette er useriøst, og jeg forventer ikke å finne slike selskaper når jeg bruker Finn.no, sier mannen.

Les også:Denne ferieformen har økt 300 prosent i fjor

Finn.no: –  Kan bryte samarbeid hvis mange klager

Dine Penger har kontaktet Finn.no, som kommer med imøtegåelse i en e-post:

– Finn.no er en formidler av tjenester når det gjelder leiebil, det er ikke Finn.no som selv leverer tjenestene. I klagesaker på leverandøren av tjenesten, i dette tilfellet Rentalcars, videreformidler vi det til leverandøren, skriver kommunikasjonsrådgiver Henrik Faller i Finn.no. 

– Rentalcars ikke versting. Finns avtaler med respektive partnere blir revurdert og reforhandlet hvert år, og de har ikke hatt noen grunn til å bryte avtalen med Rentalcars, ifølge Faller.

– Generelt er det lite klager på leiebil, og det er ikke slik at Rentalcars utpeker seg som noen «versting». Slike avtaler vil imidlertid bli løpende vurdert og dersom vi får mange klager på én partner vil det kunne være grunn til å ikke forlenge en avtale om samarbeid, skriver Faller.

– Klagen kom inn til oss 10. februar, og ble videresendt til Rentalcars 19. februar. Klager fikk beskjed om dette og at vi ventet en tilbakemelding fra dem.

Den 5. mars fikk de purring fra kunden som lurte på hvordan det sto til med saken. Finn.no purret på svaret fra Rentalcars og ga kunden melding om det.

Snudde. To dager senere fikk Finn svar fra Rentalcars hvor de mente at kunden hadde undertegnet på avtalen hvor de informerte om tilleggsavgiftene. Dette svaret ble sendt videre til kunden, og kunden svarte at han ikke var enig i dette og hvorfor.

Dette ble også sendt videre til Rentalcars og kunden fikk beskjed. Kort tid etter, fikk vi mail om at han hadde fått mail fra Rentalcars direkte.

Rentalcars hadde snudd om på sitt første svar, og ga kunden medhold i at han skulle få tilbake pengene han mente han hadde betalt for mye, skriver kommunikasjonsrådgiver Henrik Faller i Finn.no til Dine Penger.

Les også:Flere nordmenn svindlet på Kanariøyene

Særlig tre problemområder med leiebil

<p><b>UNNGÅ OVERRASKELSER:</b> – Klager på bilutleie øker, sier Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.</p>

UNNGÅ OVERRASKELSER: – Klager på bilutleie øker, sier Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.

– Det ser ut til at klager på bilutleie stadig øker, sier direktør Ragnar Wiik hos Forbruker Europa som behandler grenseoverskridende klager i Europa.

Tallene på klager relatert til billeie foretatt av nordmenn har økt fra 29 i 2012 til 39 i 2013.

Det er særlig tre problemområder som går igjen når det gjelder leiebil, forteller Wiik.

  • Utleieselskapene kan spekulere i ekstra gebyrer og smarte avtaler om drivstoff
  • Angivelige skader på bilen – som medfører ekstraregninger
  • Generell dårlig kundebehandling – for eksempel at man ikke får tilbake depositum

Unngå overraskelser. For å unngå slike uventede ekstra kostnader ved leiebilen, er det alltid lurt å lese vilkårene nøye. Mange tar ekstra betalt for full tank som blir levert med bilen, og oppgir at du skal levere tom tank.

Hvis du ikke leser dette, er det altså bortkastede penger hvis du fyller tanken før tilbakelevering. Disse pengene får du som regel ikke igjen.

– Det er også lurt å ta bilde av bilen før og etter innlevering, råder Wiik. Og ikke minst, bør du alltid betale med kredittkort, understreker han. Da kan du rette krav mot kortutsteder.

Les også:Svindelmistenkt ferieklubb fortsatt i full sving

Følg oss på Facebook!





 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå