Lexus tror på solid vekst med ny modell

Lexus i Norge sluttet i praksis å selge IS-modellen for over ett år siden. I år kommer det en ny modell, og nå skal det satses.

<p><b>NYTT TRYNE:</b> Fronten på Lexus IS 300h har det nye, og mer hissige utrykket, som man og finner på GS, og RX etter oppdateringen i fjor.<br/></p>

NYTT TRYNE: Fronten på Lexus IS 300h har det nye, og mer hissige utrykket, som man og finner på GS, og RX etter oppdateringen i fjor.

Tirsdag vises Lexus IS 300h for første gang offentlig, på bilutstillingen i Detroit. Den erstatter en modell som Lexus i Norge ikke har satset så mye på de siste årene.

-Vi sluttet i praksis å selge IS høsten 2011, da vi bestemte oss for å bare satse på hybrid-modeller, sier Jan Christian Holm, sjef for Lexus i Norge, til E24 på telefon fra Detroit, hvor han skal overvære avdukingen av bilen.

Den utgående IS-modellen var ikke tilgjengelig med dette, og de som ble nybilregistert i 2012, var tre bensinmodeller som var overliggere, i følge Holm.

To utgaver globalt - én i Norge

<p><b>MER SPORT:</b> Bilen skal være mer sportslig enn den forrige utgaven, blant annet er sittestillingen lavere.<br/></p>

MER SPORT: Bilen skal være mer sportslig enn den forrige utgaven, blant annet er sittestillingen lavere.

- Globalt blir IS lansert i to utgaver, en 250 med bensin og 300h med en hybriddrivlinje. I tråd med vår filosofi, tar vi bare inn sistnevnte.

Bilen blir lansert til sommeren i Norge. Den forrige utgaven var priset fra 550.000.

- Jeg vil antyde en startpris på 400.000 til 450.000 på IS 300h. Det er gevinsten i forhold til at det er en hybrid. For oss blir dette som å få en 100 prosent ny modell. Det er vanskelig å si hvor mange vi kan selge, det er jo ikke til å legge skjul på at majoriteten i dette segmentet velger stasjonsvogn, hvilket vi ikke kan tilby. Samtidig har den et fleksibelt baksete som kan legges ned og det er en hybrid, sier Holm.

Les også: Lexus har bygd siste eksemplar av superbilen LFA

Da forrige IS-modell kom, solgte de 44 det året den ble lansert og de klarte normalt å selge mellom 40 og 50 av den i året.

Venter solid økning

<p><b>SOMMER:</b> Bilen er ventet hit til sommeren.<br/></p>

SOMMER: Bilen er ventet hit til sommeren.

- Den nye tror jeg har et potensiale på rundt 300 biler i året. Så det blir en skikkelig tilvekst for oss.

I 2012 ble det registrert 493 nye Lexus i Norge i følge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Les også: Test av Lexus GS 450h F Sport

IS 300h har en motor bensinmotor på fire sylindre som yter 170 hestekrefter, elmotoren gir 143 hestekrefter. Maksimal samlet effekt er 220. De sier CO2-utlippet skal ligge under 100 gram per kilometer med et NOX-utslipp som skal være «tilnærmet lik null».

Les også: Test av Lexus RX 450h F Sport

Den har fått en akselavstand som er sju centimeter lengre enn den utgående og sittestillingen er lavere. Bilen skal være mer sportslig, blant annet med multilinkfjæring bak.

I følge Holm skal IS 300h ha en elektrisk rekkevidde på cirka tre kilometer.

- Men husk at hybrid dreier seg om effektivitet under normal kjøring. Muligheten for elektrisk bykjøring er en ekstra bonus.

Les også:

Jøss, en Mercedes-hybrid

Har kjøpt Norges første Lexus LFA


På forsiden nå