Nissan lover førerløs bil innen 2020

Bilens fremtid inkluderer ikke sjåføren, ifølge Nissan.

<p><b>SE: INGEN HENDER:</b> Fremtiden kan være et tomt førersete.<br/></p>

SE: INGEN HENDER: Fremtiden kan være et tomt førersete.

- Nissans ønske om å sette spørsmålstegn ved konvensjonell tenkning og vilje til å se fremover, skiller oss fra andre. I 2007 lovet jeg at Nissan innen 2010 ville ha en elbil for massemarkedet. I dag er Nissan Leaf historiens mest solgte elbil. Nå lover jeg at vi skal være klare til å levere ny, banebrytende, teknologi, den autonome bilen, i 2020. Og vi er i rute till å klare det, sier Carlos Ghosn, konsernsjef i Nissan, i en pressemelding.

Nissan sier at de i flere år har jobbet med denne teknologien, og at de nå bygger opp en testbane som som skal være klar neste år. Denne skal bestå av bygninger som er realistiske, det vil si bygget i betong og likende, hvor det kan utføres tester som er mulig på offentlige veier. Dette for å forsikre seg om at teknologien er trygg.

Underveis samarbeider Nissan med flere av de ledende universitetene i verden, som MIT, Stanford, Oxford, Carnegie Mellon og Universitet i Tokyo.

Sikkerhetsnett

Det er Nissan Leaf som brukes som testbiler, utstyrt med noe de kaller «Safety Shield», som har 360 graders oversikt rundt bilen, hvor den hele tiden vurderer omgivelsene. Det de ønsker er at bilen til en hver tid har all informasjon uten at den skal være avhengig av andre kilder utenfor kjøretøyet.

Bilen skal kunne manøvrere seg frem på en motorvei uten bruk av navigasjonssystemet, det vil si at den skal kunne kjøre på egenhånd, som om det var en person som styrte den.

I tillegg vil bilen, i samarbeid med navigasjonssystemet, finne frem til destinasjonen.

Sikrere

Nissan mener at disse bilene vil bli sikrere enn dagens biler fordi teknologien vil være i stand til å reagere raskere enn et menneske. Ifølge tall i fra Nissan, er 93 prosent av alle bilulykker i USA en følge av en menneskelig feil.

De trekker og frem at dette vil frigjøre mye tid. Gjennomsnittlig tilbringer en amerikansk bilist 48 minutter bak rattet hver dag, denne tiden kan de i en slik bil bruke til noe annet enn å holde i rattet.

Nissan mener autonome biler og kan hjelpe folk med bevegelseshemming og eldre bilister til å være mobile.

Mer bilstoff på E24 BIL

Google, som også arbeider med å utvikle førerløse biler, kunne tidligere i år fortelle at selskapets testbiler har kjørt nesten 322.000 kilometer uten assistanse fra en sjåfør. De mener at det er mindre enn ti år til de kan lansere sitt første autonome kjøretøy.

Les også:

Førerløse biler vil ta byene tilbake

Om 10 år kan vi se skip uten mannskap

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå