Nullutslippsbiler sto for en tredjedel av nybilsalget i fjor

Ifølge de ferske tallene på bilsalget i 2018 er vi på god vei mot å nå regjeringens mål om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025, mener Opplysningsrådet for Veitrafikken. 


<p><b>TRONER ØVERST:</b> Elbilen<b> </b>Nissan Leaf var den mest kjøpte bilen i Norge i 2018. </p>

TRONER ØVERST: Elbilen Nissan Leaf var den mest kjøpte bilen i Norge i 2018. 

I 2018 ble det solgt 147.929 nye personbiler i Norge. Det er en nedgang på 6,8 prosent fra 2017, som var et ekstraordinært sterkt år

Fjoråret er imidlertid ingenting å kimse av heller, ifølge direktøren i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som onsdag la frem de rykende ferske tallene på en pressekonferanse. 

– Det er verdt å huske på at 2018 faktisk er det sjette største bilåret i historien. Siden 2009 har bilsalget holdt seg på et jevnt og høyt nivå i et historisk perspektiv, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV. 

Andelen av de nye personbilene som var nullutslippsbiler landet på 31,2 prosent – opp fra 20,8 prosent i 2017. I tråd med dette har også CO₂-utslippene fra nye biler gått ned, fra 82 gram per kilometer i 2017 til 71 gram i fjor. 

– Vi er på god vei til å nå 2025-målet hvis denne utviklingen fortsetter, sier Thorsen, med henvisning til Stortingets mål om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler i 2025.

Les også: (+) Bilgiganter vil forsvinne når elbilene tar over

 <p><b>UTSLIPPSFOKUS</b>: Øyvind Solberg Thorsen legger frem tallene for bilsalget i 2018 onsdag. </p>

UTSLIPPSFOKUS: Øyvind Solberg Thorsen legger frem tallene for bilsalget i 2018 onsdag. 

– Usikkerhet blant nybilkjøperne 

I tillegg til den kraftige økning i nye nullutslippsbiler ble det også importert inn 11.899 brukte biler av denne typen i fjor – en økning på 39 prosent fra året før.

Thorsen mener forandring har preget året som har gått, og at man har snakket mye om elbilen. Leveringssituasjonen har vært noe ustabil, og avgiftsendringen for ladbare hybrider som kom i sommer påvirket salget en god del. Den nye WLTP-målingen har også påvirket markedet. 

– Såkalt rekkeviddeangst er imidlertid i ferd med å avta. Vi har nok ikke lenger rekkeviddeangst på vegne av bilen vår, men er heller litt redde for å ikke finne ladestasjoner, sier OFV-direktøren. 

– Et annet utviklingstrekk er at det har rådet noe usikkerhet blant nybilkjøperne. De er usikre på hvilken type teknologi som vil bli vinneren og hva slags type bil de selv vil ha behov for fremover. Samtidig har vi en litt rufsete økonomi med renteøkninger som vi er usikre på hvordan vil slå ut. Det har allerede festet seg til en viss grad i 2018, sier Thorsen. 

Fossilandelen fortsetter nedover

Andelen nye bensin- og dieselbiler landet på 39,7 prosent, ned fra 47,8 prosent i 2017. Fjoråret markerte en milepæl, ettersom det var første gang andelen falt under 50 prosent. 

– Det er en betydelig trend nedover, påpeker Thorsen. 

Markedsandelen for hybridbiler går også nedover. Andelen faller fra 31,3 prosent i 2017 til 29,0 prosent i 2018, eller 6.863 færre biler. 

For ladbare hybridbiler faller andelen 9,2 prosent. 

Klarer vi 2025-målet?

For å nå 2025-målet kreves det dog stor endring i bilkjøpernes atferd, påpeker Thorsen. 

– Selv om vi er på vei dit, er det fremdeles slik at to tredjedeler av de nye personbilene vi kjøpte i fjor ikke kan selges i 2025. Det er fremdeles 66 prosent som skal overbevises om at de skal velge en annen type bil, sier han. 

Det store spørsmålet nå er om utviklingen vil fortsette i samme takt som den har gjort siden 2014, eller om det vil stagnere. 

I 2014 var hver åttende nye personbil nullutslippsbil. I 2016 var det hver sjette, i 2017 var det hver fjerde og i fjor var hver tredje nye bil av typen nullutslipp. 

– Det går formidabelt fort hvis vi sammenligner oss med andre land. Kanskje litt skremmende fort også, vil noen påstå. Vi skal jo ha tilgang på disse bilene, de skal produseres. Vi håper utviklingen mot 2025-målet skjer på en bærekraftig og god måte, sier Thorsen. 

– Hvordan blir det i 2019? Det vet vi ikke, men enkelte som kjenner bransjen like godt og kanskje bedre enn oss spår at hver andre nye personbil er nullutslippsbil i år. Det avhenger i det hele tatt mye av leveringssituasjonen, utdyper OFV-direktøren. 

Slik det ser ut i dag, mener han at det er lite sannsynlig at det er noe annet enn elektriske biler som skal gjøre det mulig å nå 2025-målet. 

Golf dyttet av tronen

Norges mest kjøpte bilmodell i 2018 ble den elektriske Nissan Leaf. 

– Det er litt spennende faktisk, for det er første gang på ti år at det har skjedd noe her. Volkswagen Golf med alle sine drivlinjer har vært på topp de siste ti årene, sier Thorsen. 

Elbiler kapret de fire første plassene på listen over de mest kjøpte bilmodellene i fjor. Deretter kommer hybridbiler og ladbare hybrider. Ikke før på 11. plass kommer den første dieselbilen. 

– Blant de 15 mest solgte bilene i Norge er det bare én bil med forbrenningsmotor som eneste drivkilde, sier Thorsen. 

Det mest solgte merket er imidlertid fremdeles Volkswagen, etterfulgt av Toyota som nummer to, Nissan som nummer tre og BMW og Volvo som fire og fem. 

De ti mest kjøpte bilmerkene kaprer nesten 72 prosent av markedet. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå