Nye verdensrekorder fra Koenigsegg

Superbilfabrikken Koenigsegg har satt nye rekorder i akselerasjon og nedbremsing for gatebiler.

Koenigsegg har nettopp satt flere verdensrekorder med modellen Agera R.

De ble satt på deres egen testbane i Ängelholm i Sverige.

- Vi gjorde det på fabrikken, gjorde det internt, med eksterne folk som overvåket det hele, sier Bård Eker til E24. Han eier Koenigsegg sammen med grunnleggeren Christian von Koenigsegg.

 

16 millioner

Koenigsegg Agera R har 1115 hestekrefter og veier 1330 kilo.

Den har et dreiemoment på 1200 newtonmeter og akselerasjonen er 2,9 sekunder på null til hundre, mens null til tohundre tar 7,5 sekunder.

REKORDBILEN: Her er bilen under rekordløpene.
REKORDBILEN: Her er bilen under rekordløpene.

Bilen vil koste 16 millioner på norske skilter, og siden den ble lansert i 2010, har de solgt cirka ti stykker. Ingen av disse har havnet i Norge.

- Vi har kjørt i 330 kilometer i timen, med vinterdekk og med med to par ski og støvler skiboksen, har Eker tidligere sagt til E24.

Rekordene nå, ble satt i akselerasjon og nedbremsing

- Det er jo forsåvidt en banal måte, med bånn gass og full brems. Samtidig forteller det hvor bra bilen er. Viktige elementer er traction, tyngdepunkt, ikke minst forholdet mellom effekt og vekt. Kort sagt det som er nøkkelen til en bra supersportsbil, sier Eker.

Testforholdene skal ha vært fine, med litt sidevind og en lufttemperatur på 15,4 grader. Banen som ble brukt er helt flat, uten noen form for doseringer.

Testene viser at Agera R er kjappere enn Bugatti Veyron Super Sport. Eksempelvis skal en Veyron SS bruke 16,7 sekunder på fra stillestående til 300 kilometer i timen, Agera R bruker 14,53.

Guinness

- Vi har ikke det samme markedsføringsbudsjettet som Bugatti. Vi kan ikke ha lanseringer som dem, det har vi ikke økonomi til. Så dette er vårt verktøy for å få oppmerksomhet.

Resultatene er nå overlevert Guinness Book of Records for godkjenning.

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå