VW anklages for å ha lurt utslippstester med «sofistikert programvare»

Den tyske bilgiganten har lurt myndigheter og forbukere til å tro at dieselbilene deres er langt renere enn de faktisk er. Selskapet har innrømmet jukset og risikerer milliardbot.


<p><b>MISTENKES FOR JUKS:</b> Amerikanske myndigheter mener Volkswagen jukset for å få dieselbilene sine godkjent i USA. Bildet fra selskapets fabrikk i Chattanooga, Tennessee, der man blant annet produserer den amerikanske varianten av Passat.</p>

MISTENKES FOR JUKS: Amerikanske myndigheter mener Volkswagen jukset for å få dieselbilene sine godkjent i USA. Bildet fra selskapets fabrikk i Chattanooga, Tennessee, der man blant annet produserer den amerikanske varianten av Passat.

Europas største bilprodusent har havnet i trøbbel på den andre siden av Atlanterhavet.

Det føderale miljødirektoratet (Enivornmental Protection Agency – EPA) i USA og det tilsvarende organet til delstaten California (CARB), mener nemlig at Volkswagen bevisst har jukset på utslippstester. Etterforskningen av Volkswagen skal ha pågått i over ett år allerede.

Nyheten er omtalt i flere amerikanske medier, inkludert Autoblog.

Mistanken går ut på at Volkswagen skal ha lagt inn programvare i dieselbilene sine som gjenkjenner testsyklusen myndighetene bruker til å teste forbruk og utslipp. Det er kravene til maksutslipp av nitrogenoksider, NOx, som man mener Volkswagen har jukset seg til godkjenninger på.

Det er denne typen utslipp som skaper lokalforurensingen som plager mange norske byer, særlig om vinteren.

Volkswagen innrømmet til slutt at de har installert en programvare, ifølge Bloomberg.

Det amerikanske miljødirektoratet, Environmental Protection Agency (EPA), er ikke nådig i sine uttalelser:

– Volkswagen-bilene under etterforskning slipper ut opp til 40 ganger nivåene tillatt under de nasjonale reglene for nitrogenoksider, som er knyttet til astma- og lungesykdom.

– Sofistikert programvare

Ettersom utslipps- og forbrukstester utføres etter gitte standarder og prosedyrer i laboratorier, skal programvaren ha kjent igjen dette og endret motorens funksjon og ytelse under testene, ifølge myndighetene. Hvis man tok den samme bilen ut på veien og kjørte som «vanlig» ville programvaren stille motoren tilbake til den opprinnelige modusen.

Amerikanske EPA beskriver det de har oppdaget i bilene som en «sofistikert programvarealgoritme». Siden det i seg selv er ulovlig å lage systemer som skal hjelpe med å unngå miljøtesting i USA, mener myndighetene Volkswagen har brutt to lover (det første er at bilene slipper ut for mye i utgangspunktet).

– Det å bruke utstyr som bekjemper testprosedyrer i biler for å unnslippe utslippskravene er ulovlig og en trussel mot folkehelsen, sier Cynthia Giles, visedirektør i det amerikanske miljødirektoratet, EPA, i en pressemelding.

Risikerer milliardbot

Amerikanske myndigheter er som kjent ikke redde for å servere saftige bøter til selskaper som bryter amerikansk lovgivning.

Ifølge Wall Street Journal fikk Kia og Hyundai i november i fjor bøter på til sammen 300 millioner dollar (2,5 milliarder kroner) for å bevisst ha misledet kunder og myndighetene, ved at de hevdet at bilene de solgte i USA hadde lavere forbruk enn de egentlig hadde.

Avisen skriver at myndighetene med loven i hånd kan ilegge Volkswagen bøter på opp til 37.500 dollar per bil hvis selskapet blir funnet skyldig. Det tilsvarer 18 milliarder dollar, eller 147 milliarder kroner.

Hva en eventuell bot kan ende på i Volkswagens tilfelle gjenstår å se. Bøter i milliardklassen er imidlertid bare én av Volkswagens bekymringer.

Anerkjente Consumer Reports har nemlig trukket sin anbefaling av to VW-modeller, ifølge USAToday. Grunnet sin popularitet blant forbrukere, samt deres grundige og uavhengige biltester, har Consumer Reports blitt en toneangivende tungvekter i den amerikanske bilbransjen.

Magasinet har i en uttalelse sagt at de først vil vurdere om bilene kan få det ettertraktede anbefalingen tilbake etter at utslippsproblemet er fikset og bilene er testet for å se om de fortsatt leverer de samme ytelsene for kundene.

Dieselskepsis

Myndighetene hevder saken omfatter rundt 482.000 dieselbiler solgt i USA siden starten av 2008. Disse modellene er omfattet:

  • Jetta (årsmodellene 2009-2015)
  • Beetle (2009–2015)
  • Audi A3 (2009–2015)
  • Golf (2009–2015)
  • Passat (2014–2015) (dette er en annen bil enn Passat-modellen som selges i Europa)

Tidsperioden det er snakk om her er spesielt interessant. Det var nettopp i denne perioden at Volkswagen, og andre europeiske bilprodusenter som Mercedes og BMW, virkelig begynte å rulle ut dieselmodeller på amerikanske veier.

Før dette var det svært få dieselbiler tilgjengelige i det amerikanske personbilmarkedet. Det har både med amerikanernes generelle dieselskepsis å gjøre, men særlig fordi amerikanske utslippskrav har vært langt strengere i Europa.

For å i det hele tatt få lov til å selge dieselbilene sine i USA, måtte bilprodusentene utstyre bilene med et ekstra rensesystem kalt AdBlue, basert på urea, for at de skulle innfri utslippskravene i USA og spesielt i California.

Det er først i senere tid at utslippskravene i Europa har begynt å nærme seg de amerikanske kravene, slik at denne løsningen også har kommet på bilmodeller solgt i Europa.

Det skal være en liten kjent miljøgruppe, ledet av Peter Mock og John German, som skal ha fått myndighetene på sporet i saken, ifølge Bloomberg. Nyhetsbyrået skriver at miljøgruppen hadde funnet ut at dieselbiler solgt i Europa viste de samme tendensene som man nå har avdekket i USA, nemlig at de fungerte som de skulle i laboratoriet, men slapp ut langt mer på veien.

Dette skal de ha avdekket ved å bruke målerutstyr i eksosrøret mens man kjørte på vanlige veier. De to ville gjennomføre de samme testene i USA. Siden USA har strengere regler, og pleier å håndheve dem strengt, ville de vise at bilprodusentene faktisk klarte å få til lavere NOx-utslipp bare de hadde krav på seg.

Etter at de begynte testingen i samarbeid med miljømyndighetene i California, viste det seg derimot at Volkswagen-bilene slapp ut langt mer enn lovlig. De skal også ha testet dieselversjonen av BMW X5 som selges i USA, men denne skal ha klart testene som den skulle (BMW selger en spesialversjon av sin diesel-X5 i USA, nettopp for å innfri amerikanske krav).

– Tar saken svært alvorlig

Volkswagens amerikanske datterselskap har sendt ut en kort uttalelse om saken.

I uttalelsen avviser ikke selskapet noen av påstandene fra amerikanske myndigheter, men skriver at selskapet tar saken «svært alvorlig» og at selskapet samarbeider med myndighetene.

Det er heller ikke så rart at Volkswagen ikke avviser påstandene. Ifølge Bloomberg innrømmet nemlig Volkswagen til slutt at de har installert en slik programvare. Det skal ha skjedd etter at Volkswagens ingeniører i nesten ett år skal ha påstått at det var en teknisk feil med bilene.

Det var først når Volkswagen risikerte at deres 2016-modeller ikke ville bli godkjent for salg i USA at innrømmelsen kom, ifølge nyhetsbyrået.

– Volkswagen har til hensikt å rette dette problemet så raskt som mulig. Vi vil forsikre kundene våre og eierne av disse modellene om at bilene deres er trygge å kjøre, og at vi jobber med å utvikle en løsning som etterlever utslippsstandardene og tilfredsstiller våre lojale og verdifulle kunder, skriver selskapet og legger til:

– Eierne av disse kjøretøyene trenger ikke å foreta seg noe på nåværende tidspunkt.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå