Bilavgiftene: - Vi er skuffet og overrasket

NAF lurer på hvor de nye visjonene fra revidert nasjonalbudsjett ble av.


<p><b>MISFORNØYD</b>: Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, liker ikke regjeringens bilavgifter.</p>

MISFORNØYD: Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, liker ikke regjeringens bilavgifter.

I statsbudsjettet for 2016 foreslår regjeringspartiene en prisjustering av satsene i engangsavgiften for bil med 2,5 prosent for komponentene, vekt, utslipp og effekt, som samlet blir engangsavgiften. Det betyr at nye biler blir tilsvarende dyrere, dette tilsvarer prisveksten.

De sier at de overtid, slik de la frem i revidert nasjonalbudsjett for 2015 ønsket en ny retning for framtidens politikk for bilavgiftene, men at de nå «tar sikte på en slik omlegging over tid.»

- Vi er skuffet og overrasket. Her var vi med og fikk til et forlik til revidert nasjonalbudsjett i våres, hvor de skulle dreie avgiftene fra motorrommet til det som kommer ut av eksosrøret. Så er det ingen endring. Hva skjedde? Sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, til E24.

25 prosent av alle personbileiere i Norge er medlem i NAF, og det skal være Nordens største medlems- og forbrukerorganisasjon.

Sagedal sier de kom til Stortinget onsdag med store forventninger etter at det ble lovet en ny retning for bilavgiftene i våres, og at det er viktig å få gjort dette fort om bilparken i Norge skal bli mer miljøvennlig.

- Vi har hatt en fantastisk elbilpolitikk, men det store flertallet kjører fortsatt bil med forbrenningsmotor. Vi jobbet masse med dette forliket som kom i våres, som skulle vise en ny retning, og så kommer dette. Nå må vi brette opp ermene og jobbe videre.

Fornøyd med elbilpolitikken

Elbilforeningen som har som formål «å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder,» er mer fornøyd.

- Vi synes at det er bra at elbilpolitikken videreføres, her er det ingen endringer og det er viktig. Dette gjelder særlig bruksfordelene. Nå skjer den store økningen av elbilsalget i distriktene og der er dette viktig, særlig bompengene, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, til E24.

Bu er også fornøyd med  at de øker bevilgningene til Enova, og håper at dette bil føre til at de bygger ut infrastrukturen, med flere ladepunkter for elbil.

(Saken fortsetter under bildet)

 <p><b>FORNØYD MED ELBILAVGIFTENE:</b> Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, er førnøyd med at det ikke er signaler på at det skal innføres avgifter eller fjernes goder når det gjelder elbiler.</p>

FORNØYD MED ELBILAVGIFTENE: Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, er førnøyd med at det ikke er signaler på at det skal innføres avgifter eller fjernes goder når det gjelder elbiler.

- Vi synes at det er bra at elbilpolitikken videreføres, her er det ingen endringer og det er viktig. Dette gjelder særlig bruksfordelene. Nå skjer den store økningen av elbilsalget i distriktene og der er dette viktig, særlig bompengene, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, til E24.

Også forundret

Hun også fornøyd med at de øker bevilgningene til Enova, og håper at dette vil føre til at de bygger ut infrastrukturen, med flere ladepunkter for elbil.

Hun er samtidig forundret, som Sagedal i NAF, over at regjeringen ikke forsetter utviklingen av bilavgiftene, slik det har vært de senere årene.

- Dette er første gang på lenge at det ikke kommer en endring som er relatert til CO2 og utslipp. De må fortsette utviklingen, i forlengelsen av Volkswagen-skandalen kommer det sikkert nye målinger som vil gjøre at utslippstallene spretter i været. Skal vi nå målet om 85 gram CO2 per kilometer i utslipp i snitt i 2020, må vi fortsette utviklingen av avgifter som går på utslipp.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå