Titusener å spare på bilreparasjoner

Har du nylig betalt dyrt for å reparere bilen? Da vil du nok ikke lese dette.
<p><b>Lønnsomt gjenbruk:</b> Du kan spare store summer på å sjekke bruktmarkedet for bildeler. Bildet er fra Brødrene London sitt anlegg i Oslo.<br/></p>

Lønnsomt gjenbruk: Du kan spare store summer på å sjekke bruktmarkedet for bildeler. Bildet er fra Brødrene London sitt anlegg i Oslo.

Store summer. En møtende trailer som tar med seg speilet, en uheldig sving i parkeringshuset eller en påkjørsel motparten stikker av fra – slikt kan fort bli dyrt. Har du enda mer uflaks og får motorhavari etter at garantien er utløpt kan du ofte vinke farvel til familiens ferie de neste par årene.

Når en meget betydelig del av prisen ofte kommer fra deler som må byttes er det lurt å sjekke litt rundt før man bestiller time på verksted.

Dine Penger har sammenliknet priser på deler man like gjerne kan kjøpe brukt, og det er betydelige summer å spare.

Bulket bakende til en tredel av prisen. I ett eksempel har vi sett på en 2011-modell Mercedes E220 sedan med følgende tenkte skade:

Du har rygget rett inn i en vegg, eller fått en påkjørsel rett bakfra. Du må bytte alle fire baklyktene, bagasjelokk og støtfanger.

Som du ser i faktaboksen må du ut med nærmere 30 000 kroner for disse delene hos forhandler.

Ved å oppsøke en vrakplass blir prisen for delene 9175 kroner. De er fortsatt originale og kommer med garanti, den eneste forskjellen er at de er brukt.

Du sparer altså 19 530 kroner og slipper altså unna med mindre enn en tredjedel av prisen. (Prisene er uten eventuell omlakkering.)

Les også: Når bør du bytte til delkasko?

100 000 spart etter motorhavari. Vi har også sett på priser for en 2007-modell Volkswagen Touran 2.0 TDi.

I dette eksempelet har garantien din løpt ut, og vi antar at du har maks uflaks – og både motor og girkasse ryker samtidig.

For eksempelets skyld antar vi at du i forargelsen kommer i skade for å knuse baklykten på førersiden også.

Samlet pris hos forhandler for disse tre delene nærmer seg 150 000 kroner; farlig nær det du må ut med for en hel bil av samme årsmodell.

Hos vrakplassen vi kontaktet kom prisen også i dette eksempelet på under en tredjedel – «kun» 43 000 kroner.

Du sparer i dette eksempelet 101 533 kroner på å kjøpe delene brukt.

På motorer og slitedeler må du også ta hensyn til kilometerstand hvis du kjøper brukt, men med litt flaks kan du finne en motor som har gått kortere enn den du opprinnelig hadde under panseret.

Les også: Ektefelle eller firmabil kan koste deg 60.000 kroner

Ikke noe problem. Etter en ringerunde til flere verksteder landet rundt har Dine Penger ikke funnet noen som vil nekte å montere brukte deler. Samtlige, også merkeverksteder, sier at dette ikke er noe problem. De påpeker likevel at de ikke kan gi garanti på deler som ikke er levert av dem selv.

<p>Thomas London, daglig leder ved Brødrene London i Oslo, forteller at de har landets største lager av brukte deler.</p>

Thomas London, daglig leder ved Brødrene London i Oslo, forteller at de har landets største lager av brukte deler.

Thomas London, daglig leder hos Brødrene London i Oslo, forteller at alle deler man handler der kommer med full garanti, og at forbrukeren når som helst kan kreve at verkstedet skal montere brukte deler.

– Det er kunden som eier bilen, og som bestemmer hvilken del som skal monteres i den. Alle delene vi leverer kvalitetsjekkes og garanteres også av oss, og motorer prøvekjører vi før vi selger dem. Hvis forsikringsselskaper velger å bruke brukte deler er det de som overtar garantiansvaret, forteller han.

Les også: Styr unna kasko


De færreste tenker på det

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF forteller at det er spesielt litt eldre biler man kan spare mye på å kjøpe brukte deler til.

<p>Audun Bergerud i NAF råder bilister til å sjekke prisen hos forskjellige verksteder når de har fått en skade.<br/></p>

Audun Bergerud i NAF råder bilister til å sjekke prisen hos forskjellige verksteder når de har fått en skade.

– På nye biler går vanligvis ikke motor og drivverk i stykker, så de største beløpene kan man spare på biler som begynner å bli noen år gamle. Hvis store ting går i stykker blir prisen på nye deler gjerne det samme som en tilsvarende bruktbil, sier han.

– Men det er nok et fåtall som tenker på at man kan benytte brukte deler. De fleste setter bare bilen på verksted, som også tjener penger på delesalg, legger han til.

Bergerud påpeker at man også bør forhøre seg med verksteder, og finne ut om de vil montere deler de ikke har solgt selv. Siden timeprisen varierer er det også lurt å sjekke med flere verksteder så lenge man vet på forhånd hva som skal repareres.

– Som regel monterer man ikke brukte slitedeler, som for eksempel bremseskiver. Men selv en bil du kjøpte i går kan få en ryggebulk. Da er det klart man kan spare hvis man finner brukte karosserideler som passer, forteller han.

Halvparten av nypris

Hos Brødrene London får de i hovedsak forespørsler om småskader, som for eksempel knuste speil. Siden deler plukkes fra biler på forespørsel kan de fleste ting leveres på kort varsel.

– De fleste deler er klare til henting eller sending på to timer, og vi har en maksimal ventetid på 48 timer før de skal være klare, forteller London.

– Delene står i biler vi får inn fra forsikringselskaper og hentes ut av oss ved hver bestilling. Ved demonteringen kan det hende det dukker opp skjulte feil som vi oppdager, men i så fall kontakter vi kunden med en gang og spør om de fortsatt vil ha delen, eventuelt til redusert pris. Men i utgangspunktet er prisen er maks 50 prosent av nypris på alt unntatt slitedeler, avslutter London.

Bulker i fleng. Tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) viser at forsikringsselskapene utbetalte nærmere ti milliarder kroner for personbilskader i fjor.

Noen kategorier skiller seg ut som de absolutt vanligste ulykkesformene som innberettes til forsikringsselskapene. De siste 20 årene har opp mot 70 prosent av innrapporterte skadetilfeller falt i en av disse kategoriene:

  • Eneulykker (Bilføreren krasjer egen bil på egenhånd)
  • Ryggeulykker
  • Påkjørsel bakfra
  • Påkjørt parkert kjøretøy


Siden det ofte er mye billigere å ta regningen selv enn å miste forsikringsbonus er det dessuten rimelig å tro at de fleste småskader ikke innberettes. Det er med andre ord være svært mange bilister som kan spare på å kikke innom bruktmarkedet.



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå