Elbilforeningen: - Toyota furter

Generalsekretær i Elbilforeningen reagerer kraftig på at Toyota kritiserer elbil-fordelene, og mener tapte markedsandeler er årsaken til «furtingen».

<p><b>- TOYOTA BER FOR SIN SYKE MOR:</b> Generalsekretær Christina Bu i Norges Elbilforening er storfornøyd med at regjeringen bruker 4 milliarder kroner på elbil-klimatiltak, og mener Toyotas tapte markedsandeler skyldes at de henger etter med egen elbilsatsing.<br/></p>

- TOYOTA BER FOR SIN SYKE MOR: Generalsekretær Christina Bu i Norges Elbilforening er storfornøyd med at regjeringen bruker 4 milliarder kroner på elbil-klimatiltak, og mener Toyotas tapte markedsandeler skyldes at de henger etter med egen elbilsatsing.

Det norske bilmarkedet har omfavnet elbiler etter stortinget vedtok massive avgiftslettelser på elbiler. Bilene på salgstoppen i Norge denne våren veksler mellom Nissan Leaf og Tesla Model S.

Men uten egne elbiler i bilmarkedet får ikke Toyota Norge glede av salgseksplosjonen, som staten kommer til å bla opp mellom 3 og 4 milliarder for i 2014, ifølge tall fra revidert nasjonalbudsjett.

Toyota gikk ut i  Aftenposten og stilte spørsmål ved pengebruken.

Utspillet får generalsekretær Christina Bu i Norges Elbilforening til å tordne.

- Toyota ber rett og slett for sin syke mor, og føler seg åpenbart truet av dagens elbilpolitikk. De opplever synkende salgstall og reagerer med å furte i stedet for å berømme CO2-politikken som fungerer. Da må de heller være glad for at den fungerer, og være en del av dette, i stedet for å kritisere, sier hun til E24.

Salget daler

Bu viser til at markedsandelene til Toyota glipper med det store elbilinntoget i den norske bilparken.

Mens bilmarkedet i helhet har steget med 13 prosent hittil i år, har Toyota havnet kraftig bakpå med en salgsnedgang på 9,3 prosent, i forhold til samme tid i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (per 14. juli).

Det tilsvarer en sur nedgang i markedsandelen på 1,4 prosentpoeng til 11,4 prosent i Norge.

Tror du Toyota hadde kommet med denne kritikken hvis de selv solgte el-biler?

- Åpenbart ikke. Samtidig synes jeg det er rart, for de lanserer jo en brenselcelle-elektrisk bil i løpet av neste år, og den er underlagt samme avgiftspolitikk som elbilen. Man må jo lure på om de ikke ønsker avgiftsfritak når denne lanseres, sier hun.

- Akterutseilt

Bu synes kritikken er spesielt utidig og frekk ettersom Toyota har nytt godt av avgiftspolitikken med hybridbilene.

- Nå føler de tydeligvis at de er akterutseilt, siden de kritiserer regjeringens poltikk på dette området. Retorikken fra dem er i praksis ren furting. Jeg mener de må jobbe for at plugin-hybrider kommer bedre ut avgiftsmessig. De har rett i at pluginhybrider ikke har fått god nok tilrettelegging, og det selges ikke mange plugin-hybrider. 

Prius plugin er blant bilene som ikke har klart å feste seg i det norske markedet, og debuterte med en vesentlig mindre batteripakke enn nyere konkurrenter. 

- Dermed befinner Toyota seg et godt stykke unna det svært aktive norske elbilmarkedet, sier Bu. 

Politikken motiverer

Avgiftslettelse med elbil er store (se faktaboks). En Tesla Model S som i grunnpris koster cirka 460.000 kroner, ville kostet 400.000 ekstra med engangsavgift og moms, mens en hybridbil fra Toyota belønnes med mellom 10.000 og 30.000 kroner i avgiftsrabatt.

Ifølge en spørreundersøkelse Norsk Elbilforening har gjennomført ville 74 prosent av elbileierne droppet bilkjøpet hvis det ikke sparte lommeboken.

Ut i fra tallene presentert i revidert statsbudsjett for 2014 har Toyota regnet ut at avgiftspolitikken per elbil sammenlignet med om bilisten kjøpte ordinær bensinbil koster 6.800 kroner per tonn CO2.

Bu slakter regnestykket Toyota serverer, og mener det ikke gjenspeiler de totale besparelsene staten får igjen for politikken.

<p>Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen.<br/></p>

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen.

- De ser ikke på hvor samfunnsøkonomisk lønnsomt poltikken er. Man kan jo spørre om Toyota mener de har mer peiling på hvordan man kan redusere CO2-utslipp på transport, enn fire års forskning fra Cicero og TØI, sier hun, og viser til forskningsinstitusjonene som har konkludert med at elbil-satsiing er beste farbare vei hvis regjeringen skal nå CO2-utslippsmålene.  

Toyota: - Mistet salg

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge forteller mener det må være lov å peke på at elbilsuksessen i Norge ikke har kommet gratis.

- Vi har forståelse for at Christina Bu forsvarer elbilfordelene i sin rolle som generalsekretær, men det må være lov å komme med motstridende synspunkter uten at det blir karaktierisert som furting. Vår hensikt med å lage det opprinnelige innlegget var å skape debatt, sier informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, til E24.

- Det er ikke alle som er enige i at elbiler er den eneste veien til miljøvennlig transport. Vi i Toyota tror det er viktigere på verdensbasis å tilby mange lavutslippsbiler som for eksempel hybridbiler, enn noen få null-utslippsbiler, sier han.

Han erkjenner at hybridbilene til Toyota har nytt godt av avgiftspolitikken, men at de lave utslippene belønnes for lite sammenlignet med elbiler, som har ingen moms eller engangsavgift.

- Poenget vårt er at man ikke må legge alle eggene i en kurv. Vi så i siste statsbudsjett at regjeringen økte avgiftene, også på de mest miljløvennlige hybridbilene. Vi mener det blir feil om dette fortsetter, sier Olsen.

Han legger ikke skjul på at Toyota mister markedsandeler til elbil. 

- Vi mister noe salg, men første halvår var Toyota fortsatt det mest solgte bilmerket, hvis det man holder elbiler utenfor, sier Olsen. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå