Dyrere å lease bil

Det høres forlokkende ut å lease en bil - og prisene som oppgis i annonsene ser heller ikke dyre ut. Men det er mye dyrere å lease enn å kjøpe en ny bil.

			Det koster 42.000 kroner mer å leie en Toyota RAV i tre år enn å eie den. Foto: Jan Petter Lynau, VG
Det koster 42.000 kroner mer å leie en Toyota RAV i tre år enn å eie den. Foto: Jan Petter Lynau, VG

VG Dine Penger har sjekket hva det vil koste å lease seks populære biler i tre år - og hva det ville koste å kjøpe nye biler av samme merke og selge dem etter tre år.
På privatleasingmarkedet binder du deg for å lease en bil i tre år.

Og du taper til dels store penger på å lease. For en Toyota RAV koster det litt over 42.000 kroner mer å lease enn å kjøpe.

Da er selvfølgelig prisfallet på den nye bilen på tre år iberegnet.

LES OGSÅ:Prisras på klær og elektronikk

Dyrere for alle
For alle de seks modellene vi sjekket var det til dels vesentlige dyrere å lease enn å kjøpe.

- Du flotter deg voldsomt hvis du leaser en bil. Du får riktignok tilsynelatende en helt ny bil for en rimelig inngangsbillett, men det eneste interessante her er hva du må betale for hele treårsperioden, sier redaksjonssjef Geir Ormseth i Dine Penger, som har gjort regnestykket for VG.

- Det er dessuten dårlig biløkonomi å bytte bil hvert tredje år, slik du må gjøre hvis du leaser. Bilbransjen har lenge forsøkt å få folk til å tro at du må bytte etter tre år for å unngå for mye verditap. Det er direkte feil! Den beste biløkonomien får du hvis du kjøper en ny bil og eier den i seks år, sier Geir Ormseth.

Slik er regnestykket:

    Bilen blir enda dyrere: Det koster mye mer å ha både en leasingbil og eie en bil en tabellen viser fordi bilforsikring og service ikke er inkludert her. De er ikke tatt med fordi de vil være like store om du eier eller leaser bilen. Kilde: Dine Penger.
Bilen blir enda dyrere: Det koster mye mer å ha både en leasingbil og eie en bil en tabellen viser fordi bilforsikring og service ikke er inkludert her. De er ikke tatt med fordi de vil være like store om du eier eller leaser bilen. Kilde: Dine Penger.

- Ser du ingen fordeler med å lease en bil?

- Egentlig ikke. Den eneste gruppen jeg kan forstå vil gjøre det er unge mennesker i fast jobb som ikke eier egen bolig, de vil jo få et dyrere billån. Da sitter de fortsatt uten bolig - men med fin bil. Om det er fornuftig må være opp til enhver å bestemme.

- En fordel med leasing, er at forhandler velger ut biler og utstyr som typisk vil sørge for at dette er en bil som holder seg bra i verdi. Det gjør de siden det er forhandler som tar restverdirisikoen.

FØLG DINE PENGER PÅ FACEBOOK

Ekstra kostnader
Likevel, leaser du en bil kan du ikke være helt sikker på hva du til slutt må betale, fordi det i avtalene står at du må betale både for «unormal slitasje» og ekstra hvis du kjører mer enn de avtalte kilometerne.

- Men du får ikke penger igjen hvis du kjører kortere, det er også noe som taler imot leasing, sier Ormseth.

    PEUGEOT 3008: Leasing, totalsum: 137 797 kroner. Kjøpe, totalsum: 124 070 kroner. Du taper på tre år: 13 727 kroner. AUDI A3: Leasing, totalsum: 122 185 kroner. Kjøpe, totalsum: 105 504 kroner. Du taper på tre år: 16 681 kroner.
PEUGEOT 3008: Leasing, totalsum: 137 797 kroner. Kjøpe, totalsum: 124 070 kroner. Du taper på tre år: 13 727 kroner. AUDI A3: Leasing, totalsum: 122 185 kroner. Kjøpe, totalsum: 105 504 kroner. Du taper på tre år: 16 681 kroner.

Må betale for unormal slitasje
I avtalene står det også at man kan få en uavhengig vurdering av NAF hvis det oppstår problemer med hva som er unormal slitasje.

LES:Du kan kutte mobilkostnadene

- Du må nesten være enda mer forsiktig med en leasebil enn med din egen. For hvis du skulle få en ripe i lakken vil du måtte betale for denne når du leverer bilen inn etter tre år. Eier du bilen selv kan du jo leve med at bilen har en ripe. Verditapet av en slik skade får du ikke før du selger bilen, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF.

- Er det mange klager omkring såkalt unormal slitasje?

- Det var mange krangler før, nå er det færre. Det skyldes enten at leasingselskapene er blitt mer forståelsesfulle over hva som er unormal slitasje, eller at de som leaser nå er mer klar over dette punktet enn de var før, sier Audun Bergerud i NAF.

LES:Spar 11.000 kroner på bilforsikringen
    GOLF BLUEMOTION: Leasing, totalsum: 127 337 kroner. Kjøpe, totalsum: 103 365 kroner. Du taper på tre år: 23 972 kroner. AUDI A4: Leasing, totalsum: 188 670 kroner. Kjøpe, totalsum: 157 889 kroner. Du taper på tre år: 30 781 kroner.
GOLF BLUEMOTION: Leasing, totalsum: 127 337 kroner. Kjøpe, totalsum: 103 365 kroner. Du taper på tre år: 23 972 kroner. AUDI A4: Leasing, totalsum: 188 670 kroner. Kjøpe, totalsum: 157 889 kroner. Du taper på tre år: 30 781 kroner.

Unngår billån
Det er i hovedsak to grupper som leaser biler. De som ønsker seg ny bil uten å måtte ta opp et stort lån, og de som velger leasingbil som alternativ til firmabil.

- Den største fordelen med leasingbil, slik vi ser det, er at du da har en nøyaktig oversikt over hva bilen vil koste deg hver måned de neste tre årene. Du slipper å bekymre deg over verdifallet fordi du allerede har solgt bilen tilbake til leasingselskapet, sier administrerende direktør Jan Traaseth i Toyota Norge.

Toyota er store på leasing i Norge.

- Men vårt regnestykke viser at det er mye dyrere enn å kjøpe ny bil?

- Mulig det, men du slipper å ta opp et nytt stort lån. Det er viktig for svært mange. Det er en lett måte å skaffe seg en ny bil på. Vi har også en annen stor kundegruppe, de som leaser bilen som et alternativ til firmabil. Da er det lett å sammenlikne kostnader, sier Traaseth.

- Hvem er deres typiske kunde?

- Vi har flest menn, men personer i alle aldre. Vi har også en relativ stor gruppe unge mennesker, der foreldre eller besteforeldre spytter inn grunnleien istedenfor å gi hjelp til å kjøpe en gammel bil. Da sikrer de seg at ungdommen kjører en trygg bil, sier Traaseth.

PS: Hvis du er gift og mannen din ikke ønsker at dere skal ta opp et lån for at du skal kjøre en cabriolet, kan du lease bilen. Da trenger du ikke ektefelles underskrift. Det må du på lån hvis dere har felleseie.

    Toyota Yaris: Leasing, totalsum: 99 984 kroner. Kjøpe, totalsum: 81 190 kroner. Du taper på tre år: 18 794 kroner.
Toyota Yaris: Leasing, totalsum: 99 984 kroner. Kjøpe, totalsum: 81 190 kroner. Du taper på tre år: 18 794 kroner.

Slik regnet vi:
LEASINGBILEN: Priser fra forhandler er benyttet. På forskuddsleien har vi i tillegg beregnet en rentekostnad i 3 år lik en forventet boliglånsrente på 3,9 prosent.

EIE-BILEN: Vi har beregnet rente lik boliglånsrenten på 3,9 prosent på hele bilens løpende verdi i 3 år. Verdifallstall er satt lik for alle biler og er hentet fra EuroTax-Glass. Verdifallet er 33 prosent over treårsperioden og gjelder for
de mest omsatte modellene. Årlig kjørelengde er 16 000 km.

Leasingbilene kan kun kjøre 12.000 km i året. Hvis vi brukte dette tallet også for eie bilene ville verditapet for eiebilene blitt noe mindre og følgelig litt billigere enn de tall vi bruker. Vi har brukt boliglånsrente og ikke billånsrente fordi hvis man må ha billån betyr det at man ikke har ledig pant i bolig, og da er økonomien så stram at man ikke bør kjøpe ny bil.

På forsiden nå