Taxiforbundet om Ubers «pause»: – Tror ikke regjeringen lar seg presse

Uber pauser aktiviteten i Norge, like før regjeringen sender svar til Efta-domstolen ESA om norske taxiregler. Taxiforbundet tror ikke regjeringen lar seg presse.


<p><b>PÅ PAUSE:</b> Uber, som leverer taxitjenester, setter aktiviteten sin på pause i påvente av nye regler. Dette er sjefen for Uber Norge, Carl Edvard Endresen.</p>

PÅ PAUSE: Uber, som leverer taxitjenester, setter aktiviteten sin på pause i påvente av nye regler. Dette er sjefen for Uber Norge, Carl Edvard Endresen.

Uber meldte mandag at selskapet setter sin aktivitet på pause i Norge inntil videre.

Det er selskapets hovedtjeneste Uberpop som settes på vent, mens selskapets tjenester for leie av limousiner og større biler fortsetter. Disse heter Uber Black og Uberxxl.

Les mer: Uber trekker seg ut av Norge

Norges Taxiforbund organiserer rundt 4.000 drosjeeiere, og har lenge vært kritisk til Ubers praksis, som de mener underminerer norske arbeidslivsrettigheter.

– Det å varsle at de setter aktiviteten på pause er det samme de har gjort i Sverige, Danmark og England, sier forbundsleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund til E24.

– Jeg regner med at regjeringen behandler dette på en ryddig måte og ikke lar seg presse, sier han.

Ubers pause kommer like før regjeringen skal svare den europeiske ESA-domstolen, som i februar uttalte at begrensningene i det norske løyvesystemet bryter med EØS-reglene.

Regjeringen har frist til 27. oktober med å svare, etter at fristen opprinnelig var satt til juni.

ESA var ikke kritisk til at Norge krever drosjeløyver, men var bekymret for at loven begrenser antallet løyver, noe som kan gå ut over etableringsfriheten.

– Vi vet at regjeringen holder på med ESA-saken og gjør et grundig arbeid. Vi får se hva de kommer med. Vi har vært i kontakt med dem og har en god dialog og tror de vil gjøre en god jobb, sier Trevland.

Han sier at Uber burde ha vært stoppet for lenge siden, og at taxinæringen forventer at det blir konkurranse på like vilkår. Regjeringen har sagt at det fortsatt skal være en ordning med løyver, påpeker Trevland.

– Det vil si at du skal ha løyvekurs, du må ha løyve, du må ha bankgaranti og forsikring, og du må betale skatter og avgifter. Og da kan ikke Uber greie å være billigere enn taxinæringen, sier han.

Les mer: Uber truer med å trekke seg ut av Norge

Venter underskriftskampanje

Taxiforbundet tror ikke at Uber oppnår noe ved å legge press på regjeringen.

 <p><b>AVVENTENDE:</b> Øystein Trevland, forbundsleder i Norges Taxiforbund.</p>

AVVENTENDE: Øystein Trevland, forbundsleder i Norges Taxiforbund.

– Det har jeg ingen tro på. De har jo gjort det samme i Sverige, Danmark og England. Det neste steget bruker å være en underskriftskampanje på Facebook, og det tror vi ikke vil fungere, sier han.

Uber har også satt tjenestene sine på pause i finske Helsinki, og vil starte opp igjen der når en ny og reformert lov trer i kraft i 2018.

Ubers hovedtjeneste Uberpop skal ha 280.000 registrerte brukere i Norge. Selskapet sier at det ønsker å få en avklaring om reglene.

– Vi vil være et ansvarlig selskap, og vi ønsker særlig å unngå problemer som partnersjåførene kan møte på veien, skriver Uber i en blogg mandag.

 <p><b>FIKK RAPPORT:</b> Utvalgsleder Tommy Staahl Gabrielsen overleverer rapporten fra delingsøkonomiutvalget til finansminister Siv Jensen i februar 2017.</p>

FIKK RAPPORT: Utvalgsleder Tommy Staahl Gabrielsen overleverer rapporten fra delingsøkonomiutvalget til finansminister Siv Jensen i februar 2017.

– Ikke overrasket

– Jeg er ikke overrasket, og det er jo ikke så rart heller ettersom Uberpop ikke er regulert til å drive i Norge, sier leder i delingsøkonomiutvalget og professor ved Universitetet i Bergen Tommy Staahl Gabrielsen til E24.

Han oppfatter ikke dagens nyhet som press fra Uber, og legger til at selskapet når som helst kan komme tilbake.

– Jeg forstår Uber i den situasjonen de er i, de har nok et behov for å tenke seg om, sier Gabrielsen.

Han mener at dagens avgjørelse fra Uber er en seier for alle som kjører taxi.

– Dette er synd for forbrukerne, og en foreløpig seier for taxi-næringen, sier han og legger til:

– Vi har foreslått en løsning gjennom vårt utvalg, og jeg mener det burde være enkelt for politikerne å ta en beslutning om regulering av Uber og andre tjenester.

Abelia: – Beklagelig

NHO-forbundet Abelia jobber for å fremme teknologibedrifter, og mener at Ubers avgjørelse viser at det haster med å få avklart reglene for nye typer tjenester.

Saken fortsetter under annonsen.

– Vi synes dette er beklagelig, men har forståelse for Ubers avgjørelse, og respekterer den, sier Christine Korme, direktør for digitalisering og fornying i Abelia, til E24.

Korme var også medlem av regjeringens delingsøkonomiutvalg som la frem en rapport i februar.

Les mer: Dette foreslår delingsøkonomiutvalget

– For oss er dette et varsel om at det haster med å få på plass reguleringer. Ikke bare for Uber, men for alle de nye og eksisterende næringene. Vi må ha rammevilkår som gjør at de kan eksistere side om side, sier Korme.

– Det haster

Korme mener at regjeringen må komme med en avklaring om fremtiden for tjenester som Uber, etter å ha fått innspill fra både Konkurransetilsynet, delingsøkonomiutvalget og ESA-domstolen.

– Det haster. Det er også viktig å huske at de fleste aktørene i delingsøkonomien i Norge er norske jobbskapere, som ønsker å være med på omstillingen. Det haster med å få på plass rammevilkår der politikerne sier noe om hvordan vi skal ta imot de nye aktørene med innovative ideer, sier Korme.

E24 har bedt regjeringen om kommentar, men har ikke fått svar mandag formiddag.

Få nyhetene først!

Last ned minE24 i App Store eller Google Play for mobil og nettbrett.

 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå