Unngå årsavgiften på bilen

Ved å vrake bilen din før 20. mars, slipper du å betale årsavgift for 2013. Du sparer da rundt 3000 kroner, i tillegg til at du får en vrakpant på 2500 kroner.
<p><b>Ingen årsavgift for disse:</b> Har du en bil som er moden for å bli hugget opp, bør du gjøre det før 20. mars for å unngå årsavgiften.<br/></p>

Ingen årsavgift for disse: Har du en bil som er moden for å bli hugget opp, bør du gjøre det før 20. mars for å unngå årsavgiften.

Slipp årsavgiften. Leverer du bilen din til et godkjent bilopphuggeri eller oppsamlingsplass innen 20. mars, slipper du å betale årsavgiften for 2013.

Her finner du en oversikt over tollvesenets godkjente vrakplasser i Norge.

Du kan med andre ord lovlig bruke bilen i perioden 1. januar til 20. mars uten å betale årsavgift.

Ekstra pågang nå. Norsk Gjenvinning Metall AS mottar rundt 15.000 biler i året og de merker at godt at fristen nærmer seg.

– Vi merker stor pågang om dagen, men det virkelig store trykket kommer de siste dagene før den 20. mars, sier salgssjef Rune Stortiset i Norsk Gjenvinning Metall AS.

<p><b>Travel tid.</b> Salgssjef Rune Stortiset i Norsk Gjennvinning Metall AS merker stor pågang fra folk som vil vrake bilen sin om dagen.</p>

Travel tid. Salgssjef Rune Stortiset i Norsk Gjennvinning Metall AS merker stor pågang fra folk som vil vrake bilen sin om dagen.

Norsk Gjennvinning Metall AS ønsker seg en jevnere strøm av biler året rundt og vil derfor ikke at årsavgiften skal være linket opp mot en spesifikk dato.

– Forslag til løsning på dette kan være at årsavgift betales basert på registreringsdato eller med utgangspunkt i EU–kontrollen. Dette vil jevne ut den ekstreme toppen slik at vi får en jevnere produksjon, mener Stortiset.

Som en reserveløsning i påvente av en eventuell endring av lovverket, prøver de å aktivt markedsføre ordningen.

Satsene for 2013. Alle som sto oppført som eier av et kjøretøy i motorvognregisteret 1. januar, skal i februar ha mottatt er krav om å betale årsavgift.

For personbiler er årsavgiften i 2013 på 2940 kroner. For dieseldrevne personbilder som ikke har fabrikkmontert partikkelfilter, er årsavgiften 3425 kroner.

For motorsykler er årsavgiften 1800 kroner, mens for mopeder, traktorer og veteranbiler må du ut med 415 kroner.

Allerede betalt? Ved vraking innen 20. mars kan du se bort fra kravet og kaste regningen.

Dersom du allerede har betalt årsavgift for en bil du nå tenker å vrake, trenger du ikke å fortvile. Tollvesenet vil nemlig refundere avgiften om regningen allerede er betalt.

NB: Avregistrering/avskilting etter 31. desember medfører ingen reduksjon i årsavgiften. For å unngå årsavgift påfølgende år må kjøretøyet være registrert avskiltet senest 31. desember.

Vrakpanten har gått opp. Dine Penger skrev i desember at vrakpanten skulle opp i 2013, og vi anbefalte derfor å vente til over nyttår med å vrake bilen. 

Ordinær vrakpant for 2013 er satt til 2500 kroner, noe som er en økning på 500 kroner fra 2012.

Vær oppmerksom på at kondemnering ikke sidestilles med vraking.

Det betyr at det ikke holder å erklære noe for ubrukelig. Det er kun innlevring til godkjent mottak som gjelder.

Husk før levering. Norsk Gjenvinning Metall AS har et par tips å komme med før du leverer inn bilen din.

– Bilen må ryddes for søppel og løse gjenstander. Den som leverer må også identifisere seg og eierskap til bilen må kunne dokumenteres, forteller Rune Stortiset.

Etter at bilene er knust, separerer prosessanlegget det som en gang var en bil i ulike fraksjoner. Kun 15 prosent av en bil regnes i dag som avfall (og leveres til deponi). Resten gjenvinnes til nye produkter.

Les også:Leasing kan lønne seg

Rekordmange vraket bilen i 2012. Totalt ble levert inn 121.609 biler til biloppsamlerne i 2012, viser tall fra Autoretur.

Med unntak av 1996, hvor hele 211.000 biler ble vraket, er dette ny årsrekord. Til opplysning var vrakpanten på hele 6000 kroner i toppåret 1996.

Statistisk sentralbyrå har ikke publisert tall for fjoråret ennå, men gjennomsnittsalderen på de bilene som ble sent til hugging i 2011 var på hele 19,2 år. Det var eldre enn noen gang tidligere. Se utviklingen i diagrammet under.

<p><b>Bilparken blir eldre.</b> Gjennomsnittlig alder på personbiler ved vraking har godt jevnt og trutt opp i de siste 20 årene.<br/></p>

Bilparken blir eldre. Gjennomsnittlig alder på personbiler ved vraking har godt jevnt og trutt opp i de siste 20 årene.

Kia og Skoda vrakes tidligst. Det er store forskjeller på når de ulike merkene blir vraket.

Mens en Volvo i gjennomsnitt er 23,6 år før den blir sent til den evige motorvei, er Kia og Skoda henholdsvis bare 13,6 og 14 år.

Det er imidlertid mange forhold som er med å avgjøre hvor gammel en bil er før den vrakes. Blant enkelte merker finnes det for eksempel modeller som er populære veteranbiler.

<p><b>Ulik levealder.</b> Oversikten viser gjennomsnittlig levealder for de ulike bilene som ble vraket i 2011. Det understrekes at det ikke sier noe om levealderen til de bilene som er produsert de seneste årene.</p>

Ulik levealder. Oversikten viser gjennomsnittlig levealder for de ulike bilene som ble vraket i 2011. Det understrekes at det ikke sier noe om levealderen til de bilene som er produsert de seneste årene.


Bilparken er eldst i Oppland. Gjennomsnittsalderen for personbiler i Norge var på 10,5 år i både 2010 og 2011.

Tallene for 2012 er ennå ikke klare, men gjennomsnittsalderen har ligget rimelig stabilt mellom 10 til 10,5 år de siste 20 årene.

Oppland hadde landets eldste bilpark, hvor personbilene i gjennomsnitt var 12,6 år. Til sammenlikning var personbilene i Oslo i gjennomsnitt 8,3 år.


Følg oss på Facebook!



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå