Verdens dyreste bil står i Asker

For nitten millioner kroner kan man bli den stolte eier av en Koenigsegg CCXR Edition, på kjøpet får du blant annet 1018 hestekrefter og et dreiemoment på 1080 newtonmeter.

DEN NORSKE BILENKoenigsegg CCXR Edition finansieres av en nordmann.
DEN NORSKE BILENKoenigsegg CCXR Edition finansieres av en nordmann.

Mannen bak denne helt spesielle versjonen av Koenigseggs superbil er norske Dag Høili.

- Faktisk er jeg egentlig en kunde som ville ha noe mer. Jeg hadde en Koenigsegg, men kom med noen ideer til dem om hvordan bilen kunne bli enda råere. Planen var å lage den råeste bilen som finnes.

Dag Høili har sin formue fra Europriskjeden, og har etter at den ble solgt viet mye sin tid til friske kjøretøy. Han har hatt så å si alt som er av superbiler. Etter hvert han ga Koenigsegg et tilbud de ikke kunne avslå, han finansierer byggingen av denne helt spesielle Edition-utgaven, hvor han cæsher ut tre og tre av gangen.

- Planen var i utgangspunktet å lage tjue stykker, men med dagens marked har vi begrenset oss til seks.

Dag Høili har også: Norges største luksusyatch

6000 timers arbeid

<b>DRØMMEBIL:</b> For Dag Høili har målet med denne bilen vært å lage den råeste bilen man kan få tak i. Det kan jo nevnes at det tar 8,75 sekunder å nå 200 kilometer i timen.
DRØMMEBIL: For Dag Høili har målet med denne bilen vært å lage den råeste bilen man kan få tak i. Det kan jo nevnes at det tar 8,75 sekunder å nå 200 kilometer i timen.

Tre er solgt, en høyrestyrt står i England, og de to siste står hos Autostrada Sport i Asker. I forhold til en "standard" Koenigsegg er det rekke synlige forandringer på denne spesial versjonen. Frontleppen og vingen bak, som gir bilen tre og en halv gang så mye marktrykk og ikke minst det ulakkerte karosseriet i karbon.

- Det er veldig tidkrevende å få et karosseri i karbon til å se så pent ut. Om man lakkerer den så er det ikke så farlig hvordan det ser ut. Men på Edition må det være helt perfekt. Det tar omtrent dobbelt så lang tid å få så fin finish.

6000 timer tar det faktisk å lage karosseriet, og det veier ikke mer en 70 kilo. Totalt veier bilen 1280 kilo, og velger man å fylle på med etanol yter motoren 1018 hestekrefter. Høili har ikke testet toppfarten, men mener at den er god for nærmere 420 kilometer i timen.

I utgangspunktet antar både Høili og Olav Medhus i Autostrada Sport at bilene finner sine eiere utenfor Norges grenser, men mens vi var der kom en av Autostrada gode kunder innom, og han la ikke skjul på at han hadde et sterkt ønske om å ha en Koenigsegg Edition i garasjen.

Vollvik har fortsatt sin Koenigsegg til tross for milliardtap: Spekulerte bort Chess-milliarden

Flere bildeserier: Best of the Saabog Ferrari California

<b>19 MILLIONER:</b> Dag Høili, mannen bak denne spesialversjonen av Koenigsegg og Olav Medhus i Autostrada Sport ved siden av det som må være tidenes dyreste bil i Norge. Velger man CCXR-versjonen, koster den 19 millioner på norske skilter.
19 MILLIONER: Dag Høili, mannen bak denne spesialversjonen av Koenigsegg og Olav Medhus i Autostrada Sport ved siden av det som må være tidenes dyreste bil i Norge. Velger man CCXR-versjonen, koster den 19 millioner på norske skilter.

Kun seks biler

Det sære med at denne serien ble kuttet ned til kun seks biler, gjør at potensialet for verdistigning er stort. Høili fortalte om en venn han har i England som nylig hadde kjøpt seg en Bugatti Veyron i den helt spesielle Pur Sang versjonen, til det dobbelte av hva den var til salgs for da den var helt ny.

- I et marked som dette er det faktisk ingen ulempe at den er betydelig dyrere enn en Bugatti Veyron. Folk som handler på dette nivået vil ha det absolutt heftigste og dyreste.

En av de to bilene hos Autostrada Sport er på vei til Tyskland, der den skal stå utstilt, mens en skal bli igjen i Norge. For øvrig finnes det to "vanlige" Koenigsegg på norske skilter.

- Du vil kanskje ikke tro det, men denne Edition utgaven er utrolig lettkjørt, men man er uansett helt skjelven etter en tur i den, sier Høili.

Flere biler:

Til forsiden

På forsiden nå