Slik skal Volkswagen redde seg selv

Styret i skandalerammede Volkswagen la tirsdag frem en ny plan for fremtiden, hvor elektriske biler får en fremtredende plass.


<p><b>NY PLAN:</b> Herbert Diess, konsernsjef i Volkswagen-personbiler, på bilutstillingen i Frankfurt noen dager før dieselskandalen la seg som en mørk sky over den gigantiske bilprodusenten.<br/></p>

NY PLAN: Herbert Diess, konsernsjef i Volkswagen-personbiler, på bilutstillingen i Frankfurt noen dager før dieselskandalen la seg som en mørk sky over den gigantiske bilprodusenten.

Etter flere uker med den mye omtalte «dieselgate», som har rystet bilverden og tysk industri, legger nå Volkswagen frem en strategi for fremtiden.

- Volkswagen-merkevaren re-posisjonerer seg for fremtiden. Vi blir mer effektive, vi gir våre produkter, og vår kjerne-teknologi, et nytt fokus, og vi skaper et rom for fremtidsrettet teknologi ved å akselerere vårt effektivitetsprogram, sier Herbert Diess, konsernsjef i Volkswagen, i en pressemelding.

Ikke overraskende betyr det en omlegging av dieselstrategien. De skal nå kun tilby dieselmotorer med katalysatorer og AdBlue-teknologi i Europa og Nord-Amerika, og dette skal gjøres «så fort som mulig», og at de kun skal bruke den best tilgjengelige teknologien på markedet.

Situasjonen ser også ut til å fremskynde deres satsing på elbiler. De skal utvikle dagens elektriske drivverk slik at de skal bli i stand til å kjøre mellom 25 og 30 mil per lading. Drivverket skal konstrueres slik at det er tilpasset en rekke av deres modeller. Både personbiler og lettere nyttekjøretøy.

Elektrisk Phaeton

Dette vil også nå helt til toppen av Volkswagen-modellene, der de trekker frem den kommende versjonen av deres ultraluksusbil Phaeton, som skal komme i en utgave med lang, elektrisk, rekkevidde.

(saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>MER AV DETTE</b>: Volkswagen sier de skal satse langt kraftigere på ladbare biler i fremtiden. Rent elektriske biler har som kjent ikke eksosrør.<br/></p>

MER AV DETTE: Volkswagen sier de skal satse langt kraftigere på ladbare biler i fremtiden. Rent elektriske biler har som kjent ikke eksosrør.

I tillegg vil de satse på at hybridbilene skal få enda bedre rekkevidde og jobbe videre med gassdrift.

- Vi er svært klar over vi må lykkes med vårt effektiviseringsprogram, og at vi må gi våre produkter ett nytt fokus, for at vi skal klare å implementere disse nyvinningene for fremtidens Volkswagen-modeller, sier Diess.

Samtidig skal de stramme inn på utviklingsbudsjettet. De planlegger å kutte i faste kostnader. Blant annet vil selve investeringsbudsjettet for utvikling av nye produkter barberes med én milliard euro i året, tilsvarende drøyt ni milliarder norske kroner.

 <p><b>SKAL RETTE OPP SKUTEN:</b> Den nye VW-sjefen Matthias Muller.<br/></p>

SKAL RETTE OPP SKUTEN: Den nye VW-sjefen Matthias Muller.

Det vil også bli foretatt en ny prioritering av kommende prosjekter. Hvilke som skal vurderes sier pressemeldingen ingen ting om.

11 millioner biler

- Sammen med mine styrekolleger, og hele teamet, jobbes det i full fart med disse problemstillingene. Gang på gang har Volkswagen-teamet vist at de står samlet og fullt fokusert på å forme fremtiden, særlig i vanskelige tider. Vi har nå lagt det videre grunnlaget for dette.

Det er tre uker siden daværende Volkswagen-sjef Martin Winterkorn trakk seg, etter at det ble klart at Volkswagen i en årrekke hadde jukset med utslippstallene for deres dieselbiler gjennom en programvare som kjenner igjen testsyklusen.

Fusket gjelder rundt 11 millioner  fra hele Volkswagen-konsernet, fordelt på fem millioner Volkswagen personbiler, 2,1 millioner Audi og 1,2 millioner Skoda-kjøretøy,  1,8 millioner nyttekjøretøy fra Volkswagen og rundt 800.000 Seat.

Tallet for Norge er 147.139, og fordeler seg slik utover de forskjellige merkene til Volkswagen-konsernet:

  • Volkswagen personbiler: 77.580
  • Audi: 27.649
  • Skoda: 19.947
  • Volkswagen nyttekjøretøy: 21.963

Volkswagen i Norge har opprettet en side der man selv kan gå inn og sjekke om man har en bil som er berørt, den ligger her (ekstern lenke).

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå