– Nå må vi finne ut av hvem som er ansvarlig

Volkswagen har jukset seg til godkjenning av dieselbiler i USA. Analytiker Klaus Breitenbach følger selskapet – og mener hovedfokuset bør ligge på å finne personene bak jukset.


<p><b>USIKKERT:</b> Volkswagen vet ennå ikke hvor stor boten vil bli.<br/></p>

USIKKERT: Volkswagen vet ennå ikke hvor stor boten vil bli.

Hvem visste? Og var det bestemt i USA eller i Tyskland?

Bilgiganten Volkswagen har innrømmet at de har lagt inn programvare i sine dieselbiler som har lurt testsyklusen amerikanske myndigheter bruker til å måle forbruk og utslipp.

Dermed har VW jukset når de strenge amerikanske miljøkravene skulle testes. Og på det viset har tyskernes biler til salgs i USA virket mer miljøvennlige enn de er – i et marked hvor verdens største bilkonsern tradisjonelt har slitt.

–Problemet ligger i at ingen vet hvem som har visst om dette. Er det bare personer i USA som har vært med på dette, eller finnes det noen i Tyskland er involvert?

Det sier Klaus Breitenbach, analytiker i tyske Baader Bank, med spesielt ansvar for å følge Volkswagen.

Mulighet for videre undersøkelser i Europa

Miljøkrav varierer fra land til land, men både tyske og sørkoreanske myndigheter har bekreftet at de vil undersøke om det finnes lignende, juksende programvare på dieselbiler til salgs i deres respektive land.

Breitenbach sier til E24 at han tror dette kan føre til at flere land nå vil undersøke om det har foregått i juks under deres tester.

Det er ikke kjent om Norge tar grep.

– Amerikanske myndigheter har jo nettopp oppdaget dette. Derfor er det en mulighet for at europeiske myndigheter vil komme til å undersøke dette også, spår han.

Når det gjelder straff kan Volkswagen vente seg en bot.

Hvor mye det tyske bilselskapet må ut med er foreløpig usikkert, men det snakkes om bøter opp mot 18 milliarder dollar i USA. Ifølge The Wall Street Journal kan det bli bøter på opp til 37.500 dollar per bil.

Det tilsvarer totalt 147 milliarder norske kroner.

Etter at jukset ble kjent, og innrømmet, har Volkswagen-aksjen i dag falt med over 21 prosent på Frankfurt-børsen mandag.

Dagens børsstup har ført til at 150–160 milliarder kroner har forduftet siden børsslutt før helgen.

Professor usikker på om Winterkorn beholder jobben

Breitenbach tror ikke det er sannsynlig at Volkswagen vil bli bøtelagt en så stor sum 18 milliarder dollar.

– Etterforskningen er i gang og det er ingen som vet helt sikkert hva som kommer til å skje. Jeg tror det er usannsynlig at summen blir så høy som 18 milliarder dollar. Jeg tror den blir lavere.

Professor i strategisk ledelse ved Warwick University i England, Christian Stadler, tror juksen kan medføre dramatiske konsekvenser for den tyske bilgiganten.

– Dette har potensial til å være veldig dramatisk. Det kommer nok også til å bli et problem for hele selskapet, ikke bare i USA. Det å lure myndighetene på denne måten ser svært dårlig ut for bedriften.

 <p><b>BEKLAGER:</b> Volkswagen-sjef Martin Winterkorn har lagt seg flat for dieseljuksen.<br/></p>

BEKLAGER: Volkswagen-sjef Martin Winterkorn har lagt seg flat for dieseljuksen.

Volkswagen-sjef Martin Winterkorn har lagt seg flat og beklaget for juksen. Stadler er usikker på om det vil bli mulig for Winterkorn å stå gjennom denne stormen.

– Hvis det var meg hadde jo jeg også gått ut med en beklagelse så fort som mulig. Men det interessante spørsmålet er jo om han vil miste jobben som følge av dette. Kanskje han sier opp selv, eller kanskje han får sparken. Hvis det blir stort verre kan jeg se for meg at han kan komme til å si opp selv.

Til Bloomberg sier Sascha Gommel, analytiker i Commerzbank AG, at juksen kan få store konsekvenser for selskapet, spesielt for hovedkvarteret i Wolfsburg i Tyskland.

– Hvis dette viser seg å være korrupsjon innad i selskapet kommer topplederne i Wolfsburg til å måtte takle konsekvensene.

Også andre tyske medier melder at saken kan ende med at toppledelsen må gå i det som, målt i omsetning, var Europas fjerde største selskap i fjor.

– Utrolig dumt

Professor i industriell strategi ved Universitetet i Aston, David Bailey, sier til den britiske avisen The Guardian at å rette opp i denne juksen vil trolig bli kostbart for Volkswagen.

– Dette kan potensielt være veldig ille for Volkswagen. De kommer til å måtte tilbakekalle biler, og det er dyrt, og i tillegg kan dette slite på ryktet deres. Hvis de faktisk har prøvd å lure myndighetene, er det en utrolig dum ting å gjøre.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå