Volkswagen kaller tilbake 147.139 biler i Norge

Volkswagen har nå funnet ut av hvor mange dieselbiler som må fikses her i landet. Se om din modell er rammet i den detaljerte tabellen nederst i saken!


<p><b>IKKE SÅ REN LIKEVEL:</b> Volkswagen har lenge promotert dieselbilene sine under slagordet «clean diesel». Avsløringer i USA viser at det langt i fra er tilfellet. Illustrasjonsbilde</p>

IKKE SÅ REN LIKEVEL: Volkswagen har lenge promotert dieselbilene sine under slagordet «clean diesel». Avsløringer i USA viser at det langt i fra er tilfellet. Illustrasjonsbilde

Volkswagen annonserte tirsdag at rundt fem millioner biler med Volkswagen-merke skal kalles inn på verdensbasis får å utbedre dieselmotoren. Totalt er rundt 11 millioner av konsernets biler rammet. Tilbakekallingen varsles etter at det ble avdekket et omfattende juks i USA, som Volkswagen har erkjent.

Onsdag melder den norske importøren Møller Gruppen om at man nå har avklart det samlede antallet biler som er berørt i Norge. Tallet er 147.139 og slik fordeler det seg utover de forskjellige merkene til Volkswagen-konsernet:

  • Volkswagen personbiler: 77.580
  • Audi: 27.649
  • Skoda: 19.947
  • Volkswagen nyttekjøretøy: 21.963

Se tabellen nederst i saken for den detaljerte modelloversikten.

I Danmark og Sverige har Volkswagen allerede annonsert at henholdsvis 90.927 og 224.776 biler må utbedres.

Alle disse bilene skal nå utbedres og eierne vil bli kontaktet i løpet av de kommende ukene og månedene, ifølge Volkswagen.

Hva denne utbedringen faktisk vil innebære for eierne av disse bilene er uklart, og det er foreløpig ikke kjent om en oppdatering av bilens programvare vil være nok, eller om man også må gjøre fysiske endringer på bilene.

Hør og abonnér på E24s podcast: – Ikke utenkelig at VW går konkurs

 <p>Terje Male, administrerende direktør i Harald A. Møller AS, importør av Volkswagen i Norge.</p>

Terje Male, administrerende direktør i Harald A. Møller AS, importør av Volkswagen i Norge.

Selskapet uttalte tirsdag at de vil presentere den tekniske løsningen for å utbedre feilen overfor tyske myndigheter i løpet av oktober. Når myndighetene har godkjent en løsning, vil Volkswagen iverksette utbedringen i hele Europa.

– Vi er svært lei oss for den situasjonen som er oppstått, og vil gjøre alt som står i vår makt for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger så effektivt som mulig. Volkswagen AG har forsikret oss om at kundene ikke skal bli skadelidende og vi skal sammen med våre forhandlere gjøre alt vi kan for å gjenvinne kundenes tillit, sier administrerende direktør Terje Male i den norske importøren Harald A. Møller AS, i en pressemelding.

Avslørt i USA

Det er motortypen EA189 som ifølge Volkswagen inneholder programvaren som omgår utslippstestene, disse har kommet i flere versjoner, blant annet med 1,6- og 2,0-liters sylindervolum.

Nyere dieselmodeller som er bygget for å etterleve det nye Euro 6-regelverket skal ikke ha denne programvaren. Bensinbiler er heller ikke rammet, siden de ikke slipper ut i nærheten av like mye NOx (nitrogenoksider) som dieselbiler.

Jukset går ut på at en viss type dieselmotor er programmert slik at den oppdager når den kjøres i de standardiserte testsyklusene og endrer modus, slik at ytelsen går ned, forbruket opp og utslippet av NOx ned (lokalutslipp som forårsaker astma og lungesykdommer).

Ettersom USA i lang tid har hatt langt strengere krav til NOx-utslipp enn Europa, har det frem til for få år siden vært umulig for europeiske produsenter å selge dieselmodellene sine i USA. For snaue ti år siden fikk man derimot i gang salget blant annet ved å bruke rensevæsken AdBlue i eksosen. Dette har først kommet til Europa i senere tid.

Den lille miljøorganisasjonen ICCT og det amerikanske miljødirektoratet avdekket at Volkswagens dieselmotorer klarte å slippe ut mindre enn den lovpålagte NOx-grensen i laboratorietestene, men at utslippene økte til så mye som 40 ganger den lovlige grensen når de ble kjørt ut på vanlig vei igjen.

Det er ikke kjent om motorene i Europa reagerer på akkurat samme måte, og ettersom europeiske regler og avgiftssystemer fokuserer mye mer på CO2-utslipp, er det ikke usannsynlig at motorene solgt i Europa kan være programmert annerledes.

Skandalen har allerede kostet flere Volkswagen-topper jobben, inkludert den nå avgåtte konsernsjefen Martin Winterkorn. Før helgen ble det klart at Porsche-sjef Matthias Müller tar over etter Winterkorn.

 <p>Her er modelloversikten over hvilke dieselmodeller som er rammet av Volkswagen-skandalen. Er bilen din av disse modellene, og utstyrt med E189-motoren er den rammet av feilen. Bilen er imidlertid trygg å kjøre ettersom feilen har med utslipp å gjøre. Volkswagen ber kundene kjøre som normalt til de blir kontaktet av forhandleren.</p>

Her er modelloversikten over hvilke dieselmodeller som er rammet av Volkswagen-skandalen. Er bilen din av disse modellene, og utstyrt med E189-motoren er den rammet av feilen. Bilen er imidlertid trygg å kjøre ettersom feilen har med utslipp å gjøre. Volkswagen ber kundene kjøre som normalt til de blir kontaktet av forhandleren.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå