Volkswagen leverer historisk lavt kvartalsresultat

Volkswagen leverer svakere kvartalstall enn ventet, etter krisehøsten i kjølvannet av dieselskandalen.


<p><b>TØFT:</b> Volkswagen har hatt harde tider de siste ukene.<br/></p>

TØFT: Volkswagen har hatt harde tider de siste ukene.

Den tyske bilgiganten presenterer resultatet fra årets tredje kvartal. Totalt ender Volkswagen med et tap på 3,48 milliarder euro, i motsetning til samme periode i fjor, da selskapet kunne skilte med å gå 3,23 milliarder kroner i pluss.

Dette er første gangen Volkswagen har gått med underskudd på 15 år. Volkswagen-aksjen, som stupte etter at jukset ble kjent, fikk derimot en oppgang onsdag ettermiddag, da den lå på 3 prosent.

I forkant av tallslippet tippet Bloomberg at bilkjeden ville presentere et tap på rundt 3,26 milliarder euro for tredje kvartal. Resultatet er dermed verre enn forventet.

For tidlig å estimere

Ifølge Bloomberg har selskapet satt av 6,7 milliarder euro til å dekke kostnader knyttet til jukset. Opprinnelig hadde Volkswagen satt av 6,5 milliarder euro til dette.

På onsdagens pressekonferanse i Wolfsburg sier Volkswagen-sjef Matthias Müller at pengene som er blitt satt av vil i hovedsak gå til reparasjonskostnader. Dermed uteblir eventuelle kostnader for bøter, søksmål og lignende.

Müller sier onsdag at det foreløpig er for tidlig å estimere totalkostnaden av skandalen.

Ifølge The Guardian var salgstallene for Volkswagen lave allerede før utslippsskandalen brøt ut. I perioden januar til september ble det solgt omtrent 1,5 prosent færre biler enn i samme periode 2014. Ettersom jukset ikke ble kjent før i slutten av september er det sannsynlig at ikke den totale effekten av skandalen vil vises på resultatet for tredje kvartal.

Volkswagen advarer også om at skandalen vil få ringvirkninger på årene som kommer.

– Vi forventer at overskuddet for Volkswagen-konsernet og personbilsegmentet og vil være i minus i 2015 og fremover, heter det i en pressemelding.

Tapet er trolig større

– Disse tallene viser at vi har en sterk kjerne i Volkswagen, samtidig som de viser de første implikasjonene fra situasjonen vi er i akkurat nå. Vi skal gjøre alt vi kan for å vinne tilbake tilliten vi har mistet, sier Matthias Müller i en pressemelding.

I forkant av resultatslippet onsdag erkjente Volkswagen at kvartalstallene ikke vil gjenspeile den fulle effekten som bøter, rettsskaper og reparering av bilene som har blitt berørt av jukset vil ha på selskapets økonomi.

 <p><b>TOK OVER:</b> Matthias Müller overtok jobben som konsernsjef i Volkswagen.<br/></p>

TOK OVER: Matthias Müller overtok jobben som konsernsjef i Volkswagen.

Må svare for seg

Onsdag ettermiddag skal det holdes en presentasjon i Volkswagen-byen Wolfsburg i Tyskland. Denne gangen er det den nye Volkswagen-sjefen Matthias Müller som vil svare på spørsmål fra publikum, som strider mot tradisjonen i det tyske selskapet. Ifølge Bloomberg hadde nemlig den tidligere Volkswagen-sjefen, Martin Winterkorn, for vane å la finanssjefen svare på spørsmålene for ham.

Etter planen skal Müller møte Angela Merkel i Kina senere denne uken.

Flere har spådd at Volkswagen vil presentere betydelige tap i tredje kvartals resultater. Den tyske bilkjeden har hatt en skandalepreget høst der utslippsjukset har satt sine spor i selskapet.

Bakgrunn for resultatene

I september ble Volkswagen avslørt etter å ha tuklet med motoren på mange millioner dieselbiler for å senke utslippsnivået på bilene når de blir testet. Nå har bilgiganten en massiv jobb foran seg med å tilbakekalle alle bilene som er berørt.

I tillegg foregår det etterforskninger internt i selskapet for å kartlegge hvem som har vært involvert i skandalen. Det har stormet rundt Martin Winterkorn, som var sjef i Volkswagen frem til skandalen brøt løs. Han gikk av få dager etter at jukset ble kjent, og ble erstattet av tidligere Porsche-sjef Matthias Müller.

I kjølvannet av dieselskandalen har markedsverdien til Volkswagen falt med 21 milliarder euro.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå