Volkswagen og Audi fratas miljøpriser

Den tyske bilprodusenten måtte gi tilbake priser for «Årets miljøbil».


<p><b>MISTER POKALEN:</b> Volkswagens 2009-modell av Jetta TDI (diesel) ble i november 2008 kåret til «Green Car of The Year» av Green Car Journal på bilutstillingen i Los Angeles. Denne prisen er nå trukket tilbake.</p>

MISTER POKALEN: Volkswagens 2009-modell av Jetta TDI (diesel) ble i november 2008 kåret til «Green Car of The Year» av Green Car Journal på bilutstillingen i Los Angeles. Denne prisen er nå trukket tilbake.

Green Car Journal har nå trukket tilbake to miljøpriser som ble gitt til Volkswagen-konsernet. Det skjer i kjølvannet av avsløringen av Volkswagens dieseljuks, som nå refereres til som «dieselgate».

Magasinet deler hvert år ut hovedprisen «Green Car of The Year», samt en rekke delpriser innen miljø. Volkswagens Jetta TDI og Audis A3 TDI vant prisen for henholdsvis 2009 og 2010.

«Clean diesel»

Da Jetta mottok prisen for 2009 var det første gangen at en dieselbil vant. Volkswagen markedsførte bilene under slagordet «clean diesel», noe som altså har vist seg å være ren løgn.

– Green Car Journal fratar «Green Car of The Year»-prisene, (...) og det er første gangen dette har skjedd i prisens tiårslange historie, skriver magasinet i en pressemelding, og legger til at både Volkswagen og Audi i USA har sagt at de returnerer prisene.

– Det å frata VW Jetta TDI og Audi A3 TDI disse prisene er beklagelig, men nødvendig. (...) Disse modellene ble utpekt som «Green Car of The Year» over andre av overbevisende grunner, inkludert lavt drivstofforbruk, reduserte karbonutslipp, en naturlig kjøreglede og evnen til å møte utslippskravene i alle 50 delstater med en avansert dieselteknologi, sier ansvarlig redaktør Ron Cogan.

Diskvalifisert

Han viser til at Volkswagen nå har innrømmet at de brukte programvare for å jukse seg gjennom utslippstestene, og at bilenes reelle nivå av NOx-utslipp diskvalifiserer dem fra å vinne prisen.

Hør denne ukens podcast «Valebrokk&Co.» der vi diskuterer dieselgate: – Den mest absurde skandalen jeg kan huske

– Audi har vunnet hundrevis at løp og tusenvis av priser opp gjennom dets historie, men vi vil bare vinne på en rettferdig måte. I lys av nylige hendelser er det å returnere denne viktige miljøanerkjennelsen det eneste rette å gjøre. Vi er fast bestemt på å konkurrere, og forhåpentligvis vinne «Green Car of The Year»-prisen i fremtiden på den riktige måten, sier Scott Keogh, sjef for Audi of America.

Prisen deles ikke nødvendigvis ut til den mest miljøvennlige bilen hvert år, men til den nye bilmodellen som på best mulig måte løfter standarden innen miljøriktig ytelse. Juryen tar i tillegg til utslipp, teknologi og miljøeffekt, også hensyn til betydning for bilmarkedet og hvor tilgjengelig bilen er.

Blant 2015-vinnere finner vi blant annet Jeep Grand Cherokee EcoDiesel, som vant prisen for årets grønne SUV, BMWs plug-in-hybrid i8, som vant prisen for årets grønne luksusbil, og pickupen Ford F-150, som vant prisen for grønn bilteknologi, for sin banebrytende bruk av aluminium og lettvektsmaterialer i pickup-klassen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå