Satser stort på elbil: Tror ikke Bensin-Golf er døden nær

Selv om det i Norge etter planen bare skal selges nullutslippsbiler fra 2025, tror ikke Volkswagen at de vil slutte å lage «vanlige» biler på lenge. Konsernets øverste salgs- og markedssjef sier de er nødt til å tilby alt.


<p><b>SISTE INNSPURT:</b> Jürgen Stackmann, konserndirektør for salg og markedsføring i Volkswagen, viste frem konsept-elbilen I.D. under et besøk i Oslo. Den ferdige produksjonsmodellen kommer på veien i 2020.</p>

SISTE INNSPURT: Jürgen Stackmann, konserndirektør for salg og markedsføring i Volkswagen, viste frem konsept-elbilen I.D. under et besøk i Oslo. Den ferdige produksjonsmodellen kommer på veien i 2020.

– I.D. er ikke den «nye» Golf. Den representerer et nytt vekstområde for oss, sier Jürgen Stackmann, toppsjef for salg og markedsføring i Volkswagen, til E24.

I 2020 står han klar for å rulle ut den første elbilen på selskapets nye plattform, en satsing som ble satt i gang midt under dieselskandalen. I 2020 skal han også lansere en splitter ny Golf (8. generasjon), og de to skal leve parallelt forklarer Stackmann.

Selv om Volkswagen og de andre store bilprodusentene skal rulle ut titalls nye elbiler i årene fremover, ser ikke Stackmann for seg at de skal slutte å lage «vanlig» Golf, Passat eller noen annen fossilmodell for den saks skyld:

– Nei, det kan jeg ikke ser for meg i den overskuelige fremtid. Vi vil fortsatt trenge diesel- og bensinbiler i Europa fremover, samtidig som elbilen vil se kraftig vekst og vil spille en stadig viktigere rolle. Som en ledende global produsent må vi tilby alt, sier Stackmann og legger til:

– Men det er ingen tvil om at vi skal være helt i tet med å levere en rekke forskjellige elbiler av god kvalitet som folk har råd til.

På tur til elbil-landet Norge

Stackmann var fredag i Oslo sammen med selskapets salgssjef for Europa, Manfred Kantner, i forbindelse med at bilprodusenten samlet rundt 130 nøkkelansatte fra over 30 land i Norge. De to toppene er svært imponert over hvor fort elbilen har tatt av i det norske markedet.

– Norge kan faktisk bli det første landet der salget er 100 prosent elektrisk, sier Stackmann.

Etter at arrangementet var over møtte de to Volkswagen-toppene et knippe norske journalister, sammen med representanter fra den norske importøren Harald A. Møller AS (en del av Møller Mobility Group). For første gang har Volkswagen sendt opp en av konseptbilene til konsernets nye elbilplattform, kalt I.D.

– Vi har så langt besluttet å bygge fire modeller i I.D.-serien, men de er på litt forskjellige stadier i utviklingsfasen. Denne er kommet lengst, sier Stackmann til E24, mens han reiser seg ut av konseptbilen.

Den produksjonsklare versjonen av I.D., som er en kompaktbil i «Golf-klassen», skal være klar for markedet i 2020. Etter det vil konsernet etter all sannsynlighet følge opp med I.D. Buzz (en elektrisk versjon av den ikoniske folkevognbussen), SUV-en I.D. Crozz og sedanmodellen Vizzion. Ikke bli overrasket om de får nye navn før lansering.

– I.D. vil være en kjernemodell i Europa og vil nok nesten bare bli solgt her. Crozz vil være den store modellen globalt, gitt den store appetitten for SUV, sier Stackmann.

Mener Tesla-Elon er en pioner

Hverken i Volkswagen sentralt eller blant direktørene som besøkte Oslo fredag, legger man skjul på at dieselskandalen førte til betydelige endringer i tankemåten internt.

– Ideen til hele I.D.-plattformen ble født i fjerde kvartal 2015, midt i den mest betente tiden med dieselsaken, sier Stackmann.

Selv om det er en stund siden skandalen var et faktum, så plages konsernet fortsatt med etterdønningene. Senest denne uken ble Volkswagen ilagt en ny milliardbot for dieseljukset.

Stackmann fikk spørsmål om Volkswagen ville vært der de er, hvis det ikke hadde vært for dieselskandalen:

– Det er vanskelig å si, men vi hadde kanskje ikke vært kommet så langt i omstillingen som vi er. Vi ville nok ha kommet dit uansett, men de nødvendige beslutningene ville nok vært tatt på et senere tidspunkt.

Under praten med journalistene var Stackmann åpen i sin ros av Tesla-gründer Elon Musk, og pekte særlig på måten Tesla har klart å skape entusiasme og attraktivitet for elbiler. En av de oppmøtte journalistene spurte om han vil kalle Musk en pioner:

– Ja, det vil jeg si, sa Stackmann.

 <p><b>– GOLF UTENPÅ, PASSAT INNI:</b> Volkswagen sier den nye elbilen I.D. er omtrent like stor som en Golf utenpå, men at den nye elbilplattformen gir betraktelig mer plass inne i kupeen. Konserndirektør Jürgen Stackmann poengterer at elbilteknologien åpner helt nye muligheter for designerne.</p>

– GOLF UTENPÅ, PASSAT INNI: Volkswagen sier den nye elbilen I.D. er omtrent like stor som en Golf utenpå, men at den nye elbilplattformen gir betraktelig mer plass inne i kupeen. Konserndirektør Jürgen Stackmann poengterer at elbilteknologien åpner helt nye muligheter for designerne.

– Pris er en utfordring

På spørsmål om hva som er de største hindringene før det blir like naturlig for kundene å velge en elbil som en annen bil (uten støtteordninger til å hjelpe til), så peker Volkswagen-toppen på fire punkter:

  • Rekkevidde
  • Pris
  • Lading
  • Kundeappell

Mens han mener rekkevidden blir løst med ny teknologi, og at det vil være mer enn nok når selskapet leverer biler med 400 til 600 kilometer rekkeviddet (etter NEDC-målemetoden), skal lading løses med superladenettverket Ionity og en egen enhet i konsernet som skal bistå kunder med å finne ladeløsninger hjemme.

– Pris er en stor utfordring. Vi har satt klare mål som blir vanskelige å nå, men det skal vi klare blant annet ved å utnytte vår store globale skala, sier Stackmann og fortsetter:

– Det fjerde og kanskje mest undervurderte punktet er kundeappell og «sex appeal». Vi snakker jo ofte om det å gå for elektrisk som noe rent rasjonelt, men det er jo fantastisk gøy å kjøre elbil. Tilbakemeldinger fra kunder her i Norge er jo også at de ikke vil gå tilbake.

– Når kan dere selge disse bilene prismessig på linje med tilsvarende bensin- eller dieselmodeller uten å være avhengig av incentiver som vi har i Norge?

– I. D-modellene skal være lønnsomme fra første generasjon. Det er en tøff ambisjon, for 40 til 50 prosent av bilens verdi er batteriet, sier Stackmann, som ikke ville røpe hva Volkswagens interne batteripris er om dagen:

– Men prisen er høy. Vi har fått den betraktelig ned på e-Golf, men prisen er fortsatt betydelig.

Saken fortsetter under annonsen.

 <p><b>FRIGJØR PLASS:</b> De som har sittet i en Tesla vil nok kjenne igjen den romslige gulvplassen i Volkswagens konseptbil I.D. Om interiøret blir like futuristisk i den endelige produksjonsbilen gjenstår å se.</p>

FRIGJØR PLASS: De som har sittet i en Tesla vil nok kjenne igjen den romslige gulvplassen i Volkswagens konseptbil I.D. Om interiøret blir like futuristisk i den endelige produksjonsbilen gjenstår å se.

Lover plugin med «ordentlig» rekkevidde

Mens Volkswagen både vil lage bensin- og dieselbiler i overskuelig fremtid samtidig som de ruller ut elbiler, er det også en fremtid for plugin-hybridene, ifølge Volkswagens øverste salgssjef.

Konsernet har et mål om å tilby 80 elektrifiserte modeller i 2025. 30 av dem skal være rene elbiler, mens 50 skal være plugin-hybrider. De fleste store produsentene, både i Tyskland og ellers i verden, har lignende mål.

– Plugin er en del av fremtiden, men de må ha mer rekkevidde. Det jobber vi med. Vi tror de vil passe best for dem som må kjøre langt og samtidig kunne kjøre utslippsfritt i byer, og at det er mest aktuelt for større modeller som Passat og Tiguan, sier Stackmann.

Overfor E24 bekrefter han at konsernet jobber mot å levere en elektrisk rekkevidde på 80 til 100 kilometer i kommende modeller. Dette er langt over det dagens plugin-hybrider kan levere, og også over den «magiske» grensen på 50 kilometer som EU og andre myndigheter bruker som målestokk.

– Hvis man skal ha større rekkevidde blir hybridbilene fort for tunge, selv med utvikling i batteriteknologien, og man vil da nærme seg rekkevidden til elbilene uansett, fortsetter han.

De mye omdiskuterte plugin-hybridene er nå inne i en slags dvaleperiode. De svært populære bilene blir nemlig hardt rammet av at EU legger om målesystemet for forbruk fra NEDC til WLTP. Under det gamle NEDC-systemet testes bilene i laboratorium og kommer svært godt ut forbruksmessig. De fleste forbrukere oppnår derimot sjelden forbruket eller rekkevidden som blir «lovet» på papiret.

Her hjemme fører endringen i første omgang til at mange biler blir dyrere fra 1. juli fordi Stortinget har vedtatt endringer i avgiftssystemet som gir mindre avgiftsrabatt til plugin-hybrider med elektrisk rekkevidde på under 50 kilometer.

Flere produsenter, inkludert Volkswagen, BMW og Mercedes, har besluttet å ta ut enkelte hybridmodeller av sortimentet i påvente av nye modeller med lengre elektrisk rekkevidde.

Forhandlerne mister inntekter

Den nye bilplattformen Volkswagen nå bygger opp handler samtidig om mer enn nye modeller og oppgradering av fabrikkene. Overgangen til elbiler innebærer også at forhandlerne får en ny hverdag, med færre servicebesøk fra hver kunde, noe som er en viktig inntektskilde i dag.

I tillegg til å tilpasse seg dette, skal bilprodusentene og -forhandlerne også lære seg elbil. I en del land er elbilen fortsatt et ganske fremmed syn, og kommunikasjonssjef for Volkswagen i Harald A. Møller forteller at enkelte av dem som besøkte Oslo denne uken «knapt har sett en elbillader».

– Å komme til Norge for oss er som å få se inn i krystallkulen, forklarer Jürgen Stackmann og peker på at Volkswagen her høster viktige erfaringer om alt fra lading til kundeopplevelse og kjøreforhold om vinteren.

Både hos importøren og i Volkswagen er man også opptatt at de nye ID-modellene introduserer også Volkswagens nye konsept for tilkoblede biler.

– Dette blir den første bilen på vår såkalte CarNet 2.0-plattform som er kontinuerlig koblet til fabrikken. Det er også en grunn til at vi er i Norge, fordi norske forhandlere og kunder er gode til å ta i bruk ny teknologi, sier Stackmann.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå