Drivstoff-smell for Mærsk

Det danske rederikonsernet A.P. Møller-Mærsk sier at 2018-resultatet blir svakere enn tidligere ventet. Årsaken er dyrere skipsdrivstoff og svake fraktrater.


<p><b>SVAKERE UTSIKTER:</b> Shippinggiganten Mærsk er en viktig aktør i global handel som eier av det gigantiske containerfraktselskapet Mærsk Line. Nå kutter konglomeratet i utsiktene for 2018, etter at prisen på drivstoff har økt uten at fraktratene har fulgt etter.</p>

SVAKERE UTSIKTER: Shippinggiganten Mærsk er en viktig aktør i global handel som eier av det gigantiske containerfraktselskapet Mærsk Line. Nå kutter konglomeratet i utsiktene for 2018, etter at prisen på drivstoff har økt uten at fraktratene har fulgt etter.

Det danske gigantrederiet A.P. Møller-Mærsk reduserer forventningene til årets driftsresultat til mellom 3,5 og 4,2 milliarder dollar.

Tidligere hadde selskapet ventet et tall på mellom 4 og 5 milliarder dollar.

Det skriver selskapet i en melding tirsdag.

«Basert på utsiktene for fraktratene for resten av året og fortsatt høye priser på bunkersolje nedjusterer A.P. Møller-Mærsk sine forventninger for 2018-resultatet, skriver det danske rederiet i meldingen.

Aksjen falt umiddelbart med over fem prosent etter kunngjøringen fra selskapet, men så snudde den oppover og steg 5,25 prosent.

– Man har kunnet følge med på at mange analytikere begynte å si at de forventet mye lavere inntjening. Det er i det perspektivet aksjeoppgangen må ses, sier aksjeanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand til Børsen.

Selskapet har tidligere varslet om økt usikkerhet rundt fraktrater og bunkerspriser , blant annet på grunn av handelskrigen som har brygget mellom USA og handelspartnere som Kina og Europa.

«Som fremhevet i A.P. Møller-Mærsks finansielle rapport for første kvartal 2018 var forventningene til 2018-resultatet utsatt for økt usikkerhet som påvirker fraktratene for containerskip, prisene på bunkersolje og valutakurser på grunn av geopolitisk risiko, handelsspenninger og andre faktorer», skriver selskapet.

Skylder på dyrt drivstoff

Mærsk sier at dyrere drivstoff er en viktig årsak til at det nedjusterer sine forventninger for 2018. Fraktratene har ikke steget nok til å motvirke denne effekten, sier Mærsk.

– Fraktratene i spotmarkedet har tatt seg opp etter et betydelig fall i andre kvartal, og volumene vokser i takt med markedet. Men vi står overfor veldig høye bunkerspriser, som vi ikke har vært i stand til å kompensere fullt ut for i fraktratene, noe som fører til en justering i våre forventinger for hele 2018, sier konsernsjef Søren Skou.

Bunkersolje er et mye brukt drivstoff for skip.

Selskapet sier at lønnsomheten i første halvår ble negativt påvirket av en 28 prosents prisøkning på skipsdrivstoff fra samme periode i fjor, mens fraktratene var 1,2 prosent lavere enn på samme tid i fjor.

Konglomeratets brutto driftsresultat (ebitda) for andre kvartal blir på 900 millioner dollar, skriver selskapet. Det fullstendige resultatet for kvartalet legges frem 17. august.

A.P. Møller-Mærsk hadde inntekter på 9,5 milliarder dollar i andre kvartal.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå