Svart fredag for H&M: Aksjen stuper – må legge ned butikker

Skuffende salgstall gir største aksjefall siden 2000 for klesgiganten.


<p><b>STUPER PÅ BØRS:</b> Skuffende salgstall gir aksjeras for H &amp; M på Stockholm-børsen.</p>

STUPER PÅ BØRS: Skuffende salgstall gir aksjeras for H & M på Stockholm-børsen.

Skuffende salgstall utløser en svart fredag for klesgiganten H&M på Stockholm-børsen.

Aksjen til et av Nordens største selskaper er ned 15 prosent til 170,20 svenske kroner. På det meste var den ned hele 16 prosent.

Det er det verste fallet aksjen har opplevd siden mars 2000 – da dotcom-boblen sprakk.

Utviklingen kommer i kjølvannet av morgenen ferske salgstall, som viste en skuffende avslutning på året.

Mens H&M-merkets nettsalg og salget av gruppens andre merker hadde en god utvikling var det siste kvartalet svakt for varemerkets fysiske butikker, forklarer konsernet i salgsoppdateringen.

Der pekes det også på at markedet er utfordrende med færre kunder i butikkene.

– En vekker

I svenske medier får det store aksjefallet bred omtale.

Aksjestrateg Esbjörn Lundevall i SEB mener mandagens salgstall var dråpen som fikk begeret til å renne over.

– Slik har det sett ut i mer enn to års tid. Kursen har sklidd nedover, men det har hele tiden vært håp om at dette er noe midlertidig, sier han til di.se.

– For mange er nok dette en vekker. Det handler ikke om dårlig vært i et kvartal, fortsetter strategen.

– Tallene er virkelig, virkelig dårlige Jeg kan ikke komme på når H&M hadde et kvartal der salget synker, sier spareøkonom Joakim Bornold til Svenska Dagbladet.

Sara Bränström i Svenska Dagbladet beskriver tallene som å «få en på tygga i julepresang», mens spareøkonom Claes Hembergs vurdering er at H&M ikke har klart å vokse raskt nok på nett.

Hemberg sier til Dagens Nyheter at «kundene løper fortere enn selskapet», og at H&M sliter med å henge med den digitale utviklingen.

Klesgiganten har hengt etter konkurrentene i satsingen på nettsalg, skriver Dow Jones Newswires. Så langt i år er markedsverdien barbert med nesten 30 prosent.

Vil stenge butikker

Konsernet fikk et salg på 231,7 milliarder kroner i regnskapsåret 2017, som er fire prosent mer enn året før.

Kleskjeden solgte imidlertid bare for 58,5 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal. Det er fire prosent lavere enn på samme tid i fjor, og mindre enn analytikerne hadde ventet.

Den svake utviklingen medfører at flere butikker skal stenges og færre nye butikker åpnes.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå