Hagen byr på Arcus - verdsetter akevittselskapet til 3,06 mrd.

Stein Erik Hagen byr 45 kroner per aksje for hele Arcus. 


<p><b>ALKOHOL-OPPKJØP</b>: Stein Erik Hagen byr 45 kroner per Arcus-aksje, noe som verdsetter selskapet til over tre milliarder kroner.</p>

ALKOHOL-OPPKJØP: Stein Erik Hagen byr 45 kroner per Arcus-aksje, noe som verdsetter selskapet til over tre milliarder kroner.

Kjøpet vil bli gjort opp i kontanter, melder Canica, Hagens investeringsselskap.

Budet representerer en premie på 5,6 prosent fra første gang Canica offentliggjorde planene om oppkjøp, den 12. juni i år.

Brennevinsprodusenten har frem til 2. august på å godkjenne budet.

Aksjen hopper umiddelbart opp til 44,9 kroner på Oslo Børs etter budet, noe som tilsvarer en oppgang på 4,49 prosent.

Siden det ble kjent at Canica ville komme til å legge inn bud på alle aksjene i selskapet har aksjen steget 6,76 prosent.

Administrerende direktør Nils Selte i Canica sier til E24 onsdag at han ikke ønsker å kommentere saken utover det som står i børsmeldingen fra selskapet.

Meldte interesse i juni

12. juni ble det kjent at storaksjonær Stein Erik Hagen hadde kjøpt seg opp til en eierandel på 33,374 prosent og i henhold til Verdipapirhandelloven er Hagen pliktig til å komme med et bud på resten av aksjene når han passerer en eierandel på en tredjedel.

Blant andre kjente aksjonærer er John Fredriksen med familie (9,85 prosent), Sundt-familien (5,0 prosent), Eriksen-familien gjennom Centra Invest (1,72 prosent) og investor Kjetil Holta (1,47 prosent).

Stein Erik Hagen sitter selv i styret i Arcus og hans forretningspartner Nils Selte sitter som varamedlem.

Arcus ble børsnotert på Oslo Børs 1. desember 2016 av investeringsfondet Ratos. Arcus ble skilt ut fra Vinmonopolet på slutten av 90-tallet.

ABG Sundal Collier og advokatfirmaet Schjødt er med som rådgivere for Canica i forbindelse med oppkjøpet.

Fornøyd med første kvartal

Arcus er verdens største akevittprodusent, og har hovedmarkedet sitt i Norden og Tyskland.

Selskapet er kjent for merkevarer som Gammel Opland, Aalborg og Løiten, samt en rekke konjakk- og vodkaprodukter.

Selskapets omsetningen økte til 556,9 millioner kroner i årets første kvartal, sammenlignet med 493,5 millioner kroner for samme periode i fjor.

Resultatet før skatt endte derimot med et minus på 5,8 millioner kroner, mer enn i første kvartal av 2017, da man bare tapte 1,4 millioner kroner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå