– Glad vi ikke lanserte kryptobørsen på toppen

NBX, som eies av Bjørn Kjos og hans familie, har utsatt lanseringen av kryptobørsen noen måneder - men frykter ikke at kollapsen i markedet vil legge noen demper på fremgangen.


<p><b>KRYPTOSJEF:</b> Stig Aleksander Kjos-Mathisen leder Kjos-familiens kryptosatsing fra Norwegians lokaler på Fornebu.</p>

KRYPTOSJEF: Stig Aleksander Kjos-Mathisen leder Kjos-familiens kryptosatsing fra Norwegians lokaler på Fornebu.

– Nå jobber vi med selve lanseringen, og den er nå planlagt i midten av februar, sier leder for Norwegian Block Exchange (NBX), Stig Aleksander Kjos-Mathisen som også er Bjørn Kjos sin svigersønn.

Da skal man få børsen opp å gå i Norge, og til dels Skandinavia.

Planen var å lansere mot slutten av året, men har blitt flyttet på for å sikre at produktet er godt nok når det lanseres. 

Samtidig skal man lansere en betalingsløsning som er åpen i alle markeder, og om alt går som planlagt kan man i løpet av februar betale flybilletter hos Norwegian med bitcoin eller annen kryptovaluta.

Ikke skremt av kryptokollaps

Da E24 møtte Kjos-Mathisen på Fornebu i juni kostet én bitcoin rundt 7.700 dollar. Det beløpet er barbert til 3.800 dollar på et halvt år.

– Det har skjedd litt siden sist i kryptomarkedet. Gjør det noe med tankegangen?

– Skal jeg være ærlig så tror jeg det er bra for oss. Hadde det eksplodert igjen så hadde det vært så mye støy, men nå har vi fått jobbe i fred. Om det bare hadde fortsatt oppover kunne man risikert og gå ut i markedet for tidlig med noe som ikke er godt nok, fordi man er redd for å miste markedsandeler, sier NBX-sjefen.

17. desember i fjor bikket bitcoin 20.000 dollar. Siden den gang har kryptovalutaens verdi falt med om lag 82 prosent.

– Må du disse dager forsvare det du holder på med til Kjos?

– Nei, overhodet ikke. Han bryr seg ikke om bitcoin-prisen går opp eller ned. Han ser jo mulighetene til å kunne betale hvem som helst fra hvor som helst. Når man får til det, så er det vanvittig stort for alle store selskaper. For kostnaden å ta betalt for store selskaper er i dag enorm.

Kjos-Mathisen sier det er her nøkkelen til prosjektet ligger. Å få bort de store transaksjonskostnadene som blant annet Visa og Mastercard sørger for i dag.

– Vi snakker innsparinger på milliarder i året.

Han sier for øvrig det er en klar fordel å ha eiere som hver dag er vant med å ta stor risiko i flybransjen.

Får reward for hver kryptohandel

NBX har gjort en avtale med Norwegians bonuspoeng-selskap Reward om at man får poeng for hver handel man foretar inne på børsen.

– Det skal fungere akkurat som med bankkortet. Vi tenker at det er et konkurransefortrinn mot andre kryptobørser i Europa, at vi kan tilby bonuspoeng i tillegg til det samme som alle andre tilbyr, så da er det bare å «trade and fly», sier Kjos-Mathisen.

– Trade and fly, blir det slagordet?

– Du skal ikke se bort ifra det, smiler kryptosjefen.

Selv om NBX foreløpig ikke er eid av Norwegian, men av Kjos-familien, sier Kjos-Mathisen at man vil skjønne at selskapene er i slekt når man bruker produktet.

Blant annet kobler man sammen NBX-kontoen med kontoen man bruker til Reward, slik at man automatisk får poeng på børsen.

– Men er det nå noen konkrete planer om å få NBX under Norwegian-paraplyen?

– Nja, akkurat det tror jeg generalforsamlingen skal få lov til å uttale seg om.

Ansetter i Canada

NBX sitter for tiden i samme kontor som Norwegian på Fornebu, men når flyselskapet snart flytter ut av dagens lokaler, blir NBX værende for å bygge selskapet derfra.

Kjos-Mathisen vil ikke si hvor mye Norwegian-eierne har brukt på prosjektet, men sier det foreløpig er satt av et tosifret millionbeløp. 

Selskapet har også ansatt en rekke utviklere i Canada. Årsaken er at man kom over en veldig flink gruppe programmerere, og at det passer bra handelsmessig for børsen, for når folk går fra jobb i Norge, kan de andre fortsette på andre siden av Atlanteren.

– Nå mangler vi bare et par karer på New Zealand så har vi dekning hele døgnet, sier Kjos-Mathisen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå