Max-parkeringene kan gi Boeing milliardregning

Flyprodusenten Boeing kan tape opptil 43 milliarder kroner dersom 737 Max-flyene nå blir stående på bakken i tre måneder, ifølge beregninger gjengitt av CNN.


<p><b>PARKERT</b>: En rekke Boeing 737 Max 8-fly står parkert på flyplassen i Phoenix i Arizona i USA onsdag kveld - samme dag som også amerikanske myndigheter satte en midlertidig fot ned for denne flytypen.</p>

PARKERT: En rekke Boeing 737 Max 8-fly står parkert på flyplassen i Phoenix i Arizona i USA onsdag kveld - samme dag som også amerikanske myndigheter satte en midlertidig fot ned for denne flytypen.

Onsdag kveld valgte den kriserammede flyprodusenten Boeing å be alle flyselskaper om å parkere sine Boeing 737 Max-fly.

Da hadde allerede en rekke land og flyselskaper enten besluttet å sette flyene på bakken eller sperre luftrommet for dem, og sist i rekken ble Canada og USA. 

Boeing 737 Max er flytypen som ble brukt under flystyrtene i Etiopia sist uke og Indonesia i oktober i fjor, der henholdsvis 157 og 189 personer mistet livet. 

Kan koste opptil 43 mrd. kroner

Da også amerikanske luftfartsmyndigheter besluttet å innføre flyforbud for Boeings 737 Max-modeller, ble situasjonen med ett enda mer alvorlig for Boeing.

CNN har samlet inn kostnadsoverslag over hvor mye flykrisen kan komme til å koste flyprodusenten.

Havarigranskinger tar tid, og hvis flyene må bli stående på bakken i tre måneder beregnes det at det vil koste Boeing mellom én og fem milliarder dollar.

I norske kroner blir det et spenn på mellom 8,6 og 43 milliarder kroner.

Det er Wall Street-analytikerne i Melius Research og Jefferies som har kommet frem til tallene, ifølge CNN.

I fjor leverte Boeing et overskudd på 10,6 milliarder dollar, så selskapet kan bære kostnaden.

Ifølge analytikerne og CNN vil den største delen av kostnadene være knyttet til erstatningskrav fra flyselskapene som går glipp av inntekter så lenge flyene står på bakken.

CNN trekker spesielt frem at Bjørn Kjos og Norwegian allerede har gjort det klart at de vil kreve penger fra Boeing. 

 <p><b>PÅ BAKKEN:</b> Fem Boeing 737 Max 8 fly på bakken på Gran Canaria onsdag, deriblant et Norwegian-fly. Innimellom står en 737-800 fra Ryanair, som fortsatt kan fly.</p>

PÅ BAKKEN: Fem Boeing 737 Max 8 fly på bakken på Gran Canaria onsdag, deriblant et Norwegian-fly. Innimellom står en 737-800 fra Ryanair, som fortsatt kan fly.

Stanser levering

Boeing har sett seg nødt til å umiddelbart stanse leveringene av Max 737-flyet. Det opplyser kilder i industrien til Reuters.

Flyprodusenten produserer 52 fly hver måned. De nye Max-modellene står for hoveddelen av dette, uten at Boeing vil gi nyhetsbyrået de eksakte tallene.

Fortsatt forventer Boeing å produsere fly i tiden fremover, og har samtidig planer om å øke produksjonen fra juni.

Flere eksperter har tidligere pekt på at det kan ta lang tid før Max-flyene igjen er i luften. Dermed er det uklart hvordan produksjonen vil bli berørt på sikt.

Boeing 737Max-flyet er bestilt i et stort antall av en rekke store flyselskap og vil etter hvert erstatte det populære 737NG-flyet som er sett på som en av luftens virkelige arbeidshester.

Det amerikanske luftfartstilsynet opplyste onsdag om at årsaken til at det snudde og beordret alle om å sette flytypen på bakken var nye funn på ulykkesstedet i Etiopia som viste likhetstrekk med Lion Air-ulykken. 

– Bevisene, i tillegg til nye satellittdata som er blitt analysert av luftfartsmyndighetene, gjorde at vi tok denne beslutningen, skriver tilsynet. 

Vurderer å senke Boeings kredittvurdering

Kredittvurderingen av flyprodusenten Boeing og selskapets leverandører kan bli påvirket av at Max-flyene er satt på bakken, advarer Fitch Ratings, ifølge Financial Times.

I en uttalelse fra ratingbyrået heter det at det fortsatt er for tidlig å ta en beslutning, men at det kan bli et «systematisk problem» dersom flyene bli stående lenge på bakken.

«Et tøft scenario kan bli at dette kan senke kredittprofilen til Boeing og noen av deres leverandører, noe som kan sette betydelig press på noen av de svakere leverandørene,» skriver Fitch, ifølge FT.

Fitch uttaler videre at de følger med i påvente av funn etter ulykken i Etiopia søndag. 157 mennesker mistet livet da et Ethiopian-fly av typen 737 Max 8 styrtet kort tid etter avgang.

Onsdag valgte Boeing å be alle flyselskaper om å sette flyene på bakken. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå