Luftfartstilsynet kan ikke avkrefte pilotklager

Hverken TUI Group, Norwegian eller Icelandair har mottatt pilotrapporter på unormale hendelser med Boeing 737 Max-flyene, som nå er satt på bakken verden over. Det norske Luftfartstilsynet kan imidlertid hverken bekrefte eller avkrefte om det har vært hendelser med flytypen i Norge.


<p><b>PARKERT:</b> Et av TUI Groups Boeing Max 737 som nå er satt på bakken.</p>

PARKERT: Et av TUI Groups Boeing Max 737 som nå er satt på bakken.

Oppdatert: Etter at denne saken ble publisert har Icelandair besvart henvendelsen. Saken er oppdatert med deres sitater.

Etter at blant annet kinesiske og deretter europeiske luftfartsmyndigheter satte Boeings nye 737 Max-fly på bakken i forrige uke, fulgte amerikanske FAA opp med samme beslutning.

En uke etterpå er det fortsatt uklart når flyene eventuelt kan settes i trafikk igjen, og om det var en feil med flyet, andre årsaker eller en kombinasjon som forårsaket ulykkene i Indonesia og Etiopia det siste halvåret, der henholdsvis 189 og 157 personer mistet livet.

Mens det har vært rapporter fra enkelte amerikanske piloter om at Max-flyet har oppført seg unormalt kort tid etter avgang, har hverken Norwegian, Icelandair eller TUI Group mottatt noen slike rapporter fra sine piloter. Det opplyser selskapene til E24.

Det etterforskes nå om et styringssystem MCAS, som ble innført med Max-flyene, kan ha bidratt til ulykkene. Boeing har lovet at en programvareoppdatering er på vei (se grafikk nederst i saken).

For å sjekke om det har vært hendelser med flytypen i norsk luftrom i det hele tatt, har E24 bedt Luftfartstilsynet bekrefte eller avkrefte om det har kommet rapporter fra selskapene som bruker flytypen 737 Max i Norge.

Det ønsker ikke tilsynet å gjøre, men de kan opplyse om hvilke selskaper som har brukt flyet i Norge.

Listen består av: Turkish Airlines, Icelandair, Ethiopian, Norwegian og TUI Group som har brukt flyet i Norge.

Turkish Airlines og Ethiopian Airlines har ikke besvart E24s henvendelser.

E24-podden: Bli med inn i Norwegians operasjonssenter

– Da hadde vi brutt tillitsforholdet

Luftfartstilsynet vil ikke bekrefte eller avkrefte om det har kommet noen pilotrapporter fordi de ikke vil undergrave rapporteringsviljen blant selskaper og piloter i norsk luftrom.

Alle norske organisasjoner og privatpersoner som har godkjenning eller sertifikat av Luftfartstilsynet i Norge, har rapporteringsplikt til tilsynet om luftfartshendelser- og ulykker. I tillegg omfatter Luftfartstilsynets statistikk ulykker og alvorlige hendelser som skjer på norsk territorium uavhengig av hvilket land flyselskapet tilhører.

Seksjonssjef Karin Myklebust for flysikkerhetsstyring viser til at all informasjon om individuelle hendelsesrapporter (ikke-statistisk form) er unntatt offentlighet.

– Det betyr at selv etter at vi har mottatt en rapport kan vi ikke si noe om hendelsesforløpet. Grunnen til er at rapportene er viktige for å finne årsaker til hendelser, slik at vi stadig kan jobbe for økt flysikkerhet. De personene eller organisasjonene som rapporterer til oss om egne eller andres feil må være trygge på at ingen informasjon kommer ut, sier Myklebust.

Hun legger til at tilsynet ikke er i stand til å oppgi denne informasjonen i tilfredsstillende anonymisert statistisk form siden Norge bare har en operatør med denne flytypen (Norwegian).

– Dersom vi hadde gått ut med informasjon om eventuelle hendelser i Norge med Boeing 737-8/9 Max, hadde vi brutt tillitsforholdet med Norwegian, påpeker Myklebust.

Flyselskap har ikke mottatt rapporter

Talsmann Aage Duenhaupt i TUI Group opplyser at de ikke har fått noen rapporter fra pilotene som flyr deres Boeing 737 Max-fly:

– Vi har hatt totalt 6.500 flyginger med Max-flåten vår på 15 fly uten rapporter om hendelser eller unormal oppførsel. Våre egne erfaringer med 737 Max er veldig gode, sier Duenhaupt til E24.

– Svaret på spørsmålet deres er nei: Vi har ikke mottatt noen slike rapporter, sier kommunikasjonsdirektør Asdis Petursdottir i Icelandair til E24.

Både Norwegians ledelse og hovedverneombud Nils Henrik Sanner for pilotene i Norwegian opplyste overfor E24 i forrige uke at det ikke har kommet inn noen slike rapporter fra Norwegians piloter siden selskapet som første europeiske flyselskap mottok det første 737 Max-flyet i juni 2017:

– Vi har ikke mottatt noen slike meldinger eller rapporter fra våre piloter, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

– Jeg kan bekrefte at det ikke har vært noen piloter som ikke har villet fly etter Lion Air-ulykken. Det har heller ikke vært mye teknisk (med flyene, journ.anm.) annet enn motorproblemet i Iran, sa Sanner.

E24 omtalte sist uke de amerikanske rapportene som har kommet inn fra piloter om hvordan flyet skal ha oppført seg rart i enkelte tilfeller like etter takeoff.

En gransking gjennomført av The Dallas Morning News har avdekket at det har kommet fem klager fra amerikanske piloter på flytypens flygedyktighet. Klagene er kommet inn til en føderal database der piloter på frivillig basis kan melde fra om hendelser i sitt virke.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå