Kjempenedtur for cannabisaksjene

Frem til januar kunne cannabis-investorene glede seg over en ellevill børsopptur. Men siden den gang har det vært bom stopp. – En ren hype, mener ekspert.


<p><b>STORPRODUSENT:</b> En arbeider hos Canopy Growth, verdens største produsent av medisinsk cannabis. Siden januar har selskapets børsverdi stupt med over 15 milliarder kroner.</p>

STORPRODUSENT: En arbeider hos Canopy Growth, verdens største produsent av medisinsk cannabis. Siden januar har selskapets børsverdi stupt med over 15 milliarder kroner.

Etter en forsiktig start på året, lyktes cannabisaksjene for alvor mot slutten av 2017.

Kursene hos verdens største produsenter skjøt i været med tresifrede prosentsatser, og helt frem til begynnelsen av 2018 kunne investorene glede seg over piler som pekte oppover. Men siden januar har det eksplosive utbruddet blitt trykket markant tilbake.

Aksjen til Canopy Growth fra Canada, verdens største produsent av medisinsk cannabis, har falt fra 42,07 til 28,99 kanadiske dollar. Kursen til den nest største, Aurora, har blitt tilnærmet halvert fra 14,79 til 8,09 kanadiske dollar.

Det tilsvarer et fall i markedsverdi på henholdsvis 15 og 16,7 milliarder norske kroner.

For høy verdsettelse

Peter Garnry, aksjestrateg i Saxo Bank, påpeker at den globale cannabisindeksen er ned med 45 prosent siden toppen. Til sammenligning har det globale aksjemarkedet falt med 5 prosent i samme periode.

– Det er snakk om en klar nedsmelting i cannabisaksjer, mener Garnry, som fortsatt tror industrien kan ha et stort potensial ettersom omsetningen vokser kraftig, til tross for at det er fra lave nivåer.

Dessuten er det økt støtte i den kanadiske og amerikanske befolkningen til cannabis både til medisinsk og ikke-medisinsk bruk. Det er viktig ettersom disse to landene utgjør det primære markedet for lovlig cannabis.

Men verdsettelsen av selskapene er simpelthen for høy, mener Garnry.

Artikkelen fortsetter under grafen ...

– Opp i røyk

Investeringsøkonom Per Hansen hos Nordnet er ikke redd for å bruke et billedlig språk når han beskriver utviklingen til cannabisaksjene de siste månedene.

– De fete investeringene har gått opp i røyk. Investorene er ikke like euforiske over stoffer som gjør deg euforisk, lenger.

Han beskriver den eksplosive veksten for de store selskapene i fjor som en ren hype.

– Utviklingen var ikke drevet av reell kunnskap om cannabis-markedet, men av opportune, stemningsdrevede investorer. Nå har den gode stemningen snudd, sier Hansen.

Han mener fornuften har vent tilbake.

Markedet er fortsatt preget av usikkerhet og skepsis, og selv om Canada skulle komme til å legalisere cannabis til sommeren, er det langt fra gitt at resten av verden følger etter. Det er ganske enkelt ikke nok nå som understøtter så høye aksjekurser som vi så ved årsskiftet, sier investeringsøkonomen.

 <p><b>VIL LEGALISERE:</b> Canadas statsminister Justin Trudeau vil gjøre det lovlig med kjøp, salg og bruk av marihuana.</p>

VIL LEGALISERE: Canadas statsminister Justin Trudeau vil gjøre det lovlig med kjøp, salg og bruk av marihuana.

Vakler i troen

Siden toppen i januar er det flere ting som har fått investorene til å vakle i troen på det store cannabiseventyret.

Det politiske spillet om å legalisere cannabis til privat bruk har dratt seg til, og det har nå sneket seg inn en større usikkerhet rundt den helt avgjørende avstemningen i det kanadiske parlamentet i juni.

Her skal det tas en avgjørelse om hvorvidt landet skal bli det andre i verden etter Uruguay som legaliserer produksjon, salg og bruk av marihuana.

Det er statsminister Justin Trudeau som står bak forslaget. Han tror måten å bekjempe narkohandel på er å legalisere, skattlegge og regulere handel med cannabis.

Men forslaget blir ikke møtt uten motstand fra opposisjonen. Den konservative senatoren Claude Carignan uttalte tidligere i år til Huffington Post at forslaget burde stemmes ned ettersom det vil føre til for drastiske endringer.

– Jeg tror ikke regjeringen er klar, uttalte han.

– Dersom vi godtar en slik lovendring i denne situasjon, vil det bli et voldsomt styr.

De siste månedene har en del detaljer i lovforslaget falt på plass. Produsentene vil for eksempel ikke få lov til å reklamere for produktene sine. Det blir også restriksjoner på emballasjen – denne vil være helt nøytral.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå