Norsk krypto-markedsplass vil hente 400 mill.

Får twitter-promotering fra den amerikanske boksestjernen Floyd Mayweather.


<p><b>PROMOTERER</b>: Hubii starter venturekapital-innhenting klokken 16 torsdag. Målet er 50 millioner dollar. På forhånd indikerer boksestjernen Floyd Mayweather at han spytter inn.</p>

PROMOTERER: Hubii starter venturekapital-innhenting klokken 16 torsdag. Målet er 50 millioner dollar. På forhånd indikerer boksestjernen Floyd Mayweather at han spytter inn.

Den norskutviklede innholdsmarkedsplassen Hubii Network har gått under radaren på  mange her til lands, men oppgir å ha nådd 50 millioner brukere overfor E24.

Nå skal det Singapore-baserte selskapet hente mellom fem og 50 millioner dollar (nesten 400 millioner kroner) gjennom en såkalt Initial Coin Offering (ICO), som er en måte å samle venturekapital i kryptovaluta.

I dette tilfellet betaler investorer med kryptovalutaen Ethereum. For digitalpengene får de tilbake «Hubiits», tokens som brukes på markedsplassen.

Kapitalinnhentingen går av stabelen klokken 16 norsk tid.

– Vi er veldig spente, skriver Hubii-sjef og grunnlegger Jacobo Toll-Messia i en epost til E24.

– Vi har brukt flere år på å bygge Hubii, og har nå jobbet i flere måneder med å ta konseptet til et nytt nivå med Hubii-nettverket, fortsetter han.

Crypto-Floyd

Og selskapet har fått med seg verdens best betalte idrettsutøver.

Floyd Mayweather, ubeseiret verdensmester i fem vektklasser og med over 20 millioner Twitter-følgere, sendte onsdag ut en tweet hvor han promoterte pengehentingen, som slutter senere torsdag.

 <p><b>INTERESSERT:</b> Den ubeseirede boksestjernen Floyd Mayweather, med over 20 millioner følgere på Twitter, promoterte den norske innholdsmarkedsplassen onsdag.</p>

INTERESSERT: Den ubeseirede boksestjernen Floyd Mayweather, med over 20 millioner følgere på Twitter, promoterte den norske innholdsmarkedsplassen onsdag.

«Du kan kalle meg Floyd Crypto Mayweather fra nå av», skriver han.

«Vi bygger en markedsplass for alt innhold: nyheter, musikk, film, sport! Glad du er med», tvitret Hubii Network tilbake.

– Promoteringen fra Mayweather må være gull verdt?

– Det hjelp definitivt med å skape oppmerksomhet, svarer Hubii-sjefen.

De har blant andre Telenor på kundelisten. Selskapet er en leverandør til mobilgigantens Wowbox-tjeneste, som tidligere i sommer bikket 10 millioner brukere i Asia.

– Ild i tørt gress

Å samle venturekapital i kryptovaluta (ICO) har blitt svært populært blant startup-selskaper de siste årene.

– Du kan se det som om de forhåndsselger en nøkkel til å bruke det produktet man har tenkt til å lage, sier kryptovalutaekspert Torbjørn Bull Jenssen i Menon Economics til E24.

– Denne måten å hente inn penger på har spredt seg som ild i tørt gress, sier han.

Han kjenner ikke til Hubii fra før, men sier det ikke er uvanlig å søke allianser med kjendiser.

– Det viktigste er å skaffe oppmerksomhet rundt din coin. Ettersom produktene man skal hente penger til ofte ikke er laget ennå, med litt hullete beskrivelser, er det ekstra viktig å dra nytte av omdømmet fra enten en kjent investor eller fond, forklarer han.

Å sikte mot å hente inn 50 millioner dollar er uansett vært ambisiøst, mener eksperten, som forteller at det i så fall vil bli blant de ti største ICOene noensinne.

Tidens største ICO skjedde tidligere i sommer, da blokkjeden Tezos hentet inn 232 millioner dollar, ifølge databasen Coinschedule.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå