Norsk selskap presenterer kryptoprosjekt på USAs største økonomikanal

Elements råvaresikrede kryptovaluta er et av de teknologiske fremskrittene som vises på Fox Business denne helgen.


<p><b>GLEDER SEG:</b> Konsernsjef Cecilie Grue i Element ser frem til at selskapet skal vises frem på amerikansk TV.</p>

GLEDER SEG: Konsernsjef Cecilie Grue i Element ser frem til at selskapet skal vises frem på amerikansk TV.

Fox Business er én av de tre store økonomikanalene i USA, og gikk ifølge Nielsen forbi CNBC i antall seere i «prime time» for første gang i fjor.

At sendingen går på lørdag bekreftes nå på nettsiden til det aktuelle programmet, «Innovations with Ed Begley Jr.», og selskapet har fått tilsvarende opplysninger.

– Vi har ikke så mye å tilføye utover det. Annet enn at vi gleder oss, selvfølgelig, sier konsernsjef Cecilie Grue i Element til E24.

Investorene på Oslo Børs ser nå også ut til å posisjonere seg for kjøpsinteresse som kan følge med tv-innslaget. Aksjen stiger 8,3 prosent til 5,76 kroner per aksje onsdag, og er tredje mest omsatt på Oslo Børs.

– Fikk gjennom budskapet

Det var i slutten av oktober i fjor det ble kjent at Element, tidligere kjent som Intex Resources, ville utstede sin egen kryptovaluta.

Kryptomynten skal sikres mot selskapets fremtidige gruveproduksjon.

Det ble også varslet en såkalt kryptoemisjon.

Nyheten ledet til internasjonal oppmerksomhet, som igjen førte til at et filmcrew besøkte Element på tampen av januar i år.

Opptakene tok en halv til én dag.

– Det er ikke et veldig langt innslag, så vidt vi forstår. Men filmbransjen kan jeg fint lite om, ler Grue.

I programomtalen fremgår det at Element-innslaget skal vises i samme program som en reportasje om et annet kryptorelatert selskap, samt stoff om nyvinninger innen helse- og kjøkkenteknologi.

– Jeg synes vi fikk gjennom de budskapene vi ønsket å formidle, men vi må nesten få overlate litt til selve sendingen, sier Grue.

Få oppdateringer

Etter at kryptoutstedelsen ble varslet, har det vært relativt stille rundt prosjektet.

Selskapet skriver i sin fjerdekvartalsrapport at det arbeider med det juridiske rammeverket for kryptoemisjonen.

– Vi oppdaterer markedet når vi er i posisjon til å gjøre det, sier Grue.

Selskapet er for tiden i en prosess med å sikre seg en større eierandel i selskapet Ambershaw Metallics, som igjen er planlagt børsnotert. Dette har tatt en del av ledelsens fokus.

– Det har selvfølgelig tatt litt tid å komme frem til det vi annonserte der, og det har krevd en del på vår side. Men vi jobber kontinuerlig med prosessen, sier Grue, som heller ikke vil gi noe ytterligere tidsperspektiv for kryptoemisjonen.

– Det kommer så snart vi er i stand til å si noe om det, sier hun.

Element traff meget bra på stemningen i kryptomarkedet da emisjonen ble varslet, og aksjen løftet seg nesten umiddelbart over 65 prosent.

Oppdatering: E24 har, etter at saken først ble publisert, fått tilbakemelding om at Element kan ha betalt for deltagelse i programmet. Selskapet opplyser at de ble kontaktet av produksjonsselskapet, og at det var sistnevnte som – etter en grundig vurdering – ønsket Elements medvirkning.

«Ettersom «Innovations with Ed Bagley Jr.» er et reklamefritt utdannelsesprogram, har vi – som alle andre deltakere i programmet – dekket deler av produksjonskostnadene i henhold til deres standardavtale», skriver selskapet i en epost.

Produksjonsselskapet understreker at de arbeider uavhengig, og at Element ikke har betalt for deltagelsen.

«De har simpelthen besluttet at de ønsker å kjøpe lisensrettigheter til råmaterialet med tanke på fremtidig bruk», skriver DMG Productions.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå