Digitaliseringen inntar tekstil- og interiørbransjen

På smarttelefonen i sofakroken hjemme konkurrerer Kid-ansatte om å kunne mest om varene. På samme tid er den årlige veksten i nettsalget til Kid på mer enn 65 prosent.


<p><b>TID ER PENGER:</b> – Tid er den ressursen vi har minst av. Om du for eksempel er student eller småbarnsforelder så kan det å dra ut i en butikk være ganske heftig, sier administrerende direktør i Kid Interiør, Kjersti Hobøl.</p>

TID ER PENGER: – Tid er den ressursen vi har minst av. Om du for eksempel er student eller småbarnsforelder så kan det å dra ut i en butikk være ganske heftig, sier administrerende direktør i Kid Interiør, Kjersti Hobøl.

– Du logger deg inn på mobilen, får masse spørsmål og tre svaralternativer. Så trykker du på det du tror er riktig og får en score. Så er det om å gjøre å få høyest score.

Administrerende direktør i Kid, Kjersti H. Hobøl, forteller entusiastisk om det siste tilskuddet til salgstreningen i selskapet.

– Det er produktopplæring uten at du tenker over de, sier hun.

Spørsmålskonkurransen foregår mellom ledere, ansatte i samme butikk og butikkene imellom. 

– Er det en ting vi er opptatt av er det konkurranse. De synes det er gøy. De konkurrerer mot seg selv og resten av de andre på butikken.

Et typisk spørsmål kan for eksempel være hva som er riktig etterbehandling av en type gardiner.

– Vi ser på grafene når de spiller

– Det er veldig enkel psykologi i dette her, men det er noe med å få gjennomført det helt ut til medarbeideren som kanskje bare jobber hos Kid annenhver uke, fortalte Hobøl til de fremmøtte på selskapets resultatfremleggelse for andre kvartal.

Og den digitale salgstreningen lønner seg, skal vi tro sjefen.

(Saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>EKSEMPEL: </b> Slik ser en del av konkurransespillet blant de ansatte i Kid ut. – Så trykker du på det du tror er riktig og får en score. Så er det om å gjøre å få høyest score, forteller administrerende direktør Kjersti H. Hobøl.</p>

EKSEMPEL:  Slik ser en del av konkurransespillet blant de ansatte i Kid ut. – Så trykker du på det du tror er riktig og får en score. Så er det om å gjøre å få høyest score, forteller administrerende direktør Kjersti H. Hobøl.

– Snitthandlekurven øker fordi jeg som jobber i butikken kan mer, og da blir jeg tryggere i møte med deg som kunde og da er det lettere å få deg til å gå ut med flere varer.

Finansdirektør Petter Schouw-Hansen viser frem rankingen over de ansatte med høyest score på sin egen smarttelefon. 

– Noen her har spilt ekstremt mye. Det er noen som er veldig ivrige, sier han.

Og det er ikke i arbeidstiden nakkene til de ansatte er krumbøyd i spenning av neste spørsmål i applikasjonen som er levert av IT-selskapet Attensi.

– Vi ser på grafene når de spiller. Det er mellom klokken ni og ti på kvelden.

Samtidig som de ansatte tar i bruk digitale verktøy på fritiden for å lære seg mer om selskapets produkter vokser salget kraftig i nettbutikken.

Nettsalget økte med over 65 prosent på 12 måneder

– Det er den butikken som øker mest og etter hvert blir størst av alle butikkene våre. Det handler litt om at det er enkelt å sitte hjemme og bestille varer, sier Hobøl.

Hun mener økningen i nettsalget reflekterer endring i atferd og handlemønstrene generelt i samfunnet.

– Tid er den ressursen vi har minst av. Om du for eksempel er student eller småbarnsforelder så kan det å dra ut i en butikk være ganske heftig.

Til tross for en kraftig økning utgjør ikke nettsalget mer enn 2,00 prosent av det totale salgsvolumet til Kid.

Resten av omsetningen kommer fra de over 130 utsalgsstedene.

– Hvor stor andel er det salget fra nett vil utgjøre om ti år?

– Vi tror at vi kommer til å nærme oss ti prosent, skyter finansdirektør Petter Schouw-Hansen inn.

– Og så kommer det til å flate ut?

– Det er ikke godt å si, sier begge nærmest i kor.

– Alle skriver om netthandel og alle snakker om netthandel. Men i andel av omsetningen er det relativt lite til tross for den store økningen, sier Hobøl – som også avslører at handlekurven blir større på nett enn i butikk.

Saken fortsetter under annonsen.

Meglerhus: Kjøp!

Tirsdag la selskapet frem resultater for andre kvartal.

Regnskapet viste at omsetningen kom inn på 265,5 millioner kroner, en økning tilsvarende snaue 30 millioner kroner sammenlignet med andre kvartal 2015.

Bunnlinjen (resultat etter skatt) endte på 8,2 millioner kroner, mot 0,6 millioner kroner i samme periode året før. 

Arctic Securities, som er et av to meglerhus som følger aksjen, har et kursmål på 38 kroner.

– Mens hovedtallene ser ut til å være litt under forventningene, mener vi at de underliggende resultatene reflekterer en fortsatt forbedring av bruttomarginen og en stabil kostnadsutvikling, skriver meglerhuset i en oppdatering etter resultatfremleggelsen.

Onsdag formiddag handles Kid-aksjen til 28,4 kroner, ned 1,39 prosent for dagen.

(Saken fortsetter under grafen.)

 <p><b>KID-AKSJEN:</b> Grafen viser utviklingen i Kid-aksjen siden børsnoteringen i november 2015. Fasiten er en nedgang på 8,39 prosent.</p>

KID-AKSJEN: Grafen viser utviklingen i Kid-aksjen siden børsnoteringen i november 2015. Fasiten er en nedgang på 8,39 prosent.

Det er den profilerte investoren Bjørn Rune Gjelsten som gjennom sitt holdingselskap eier nesten 60 prosent av aksjene i tekstil- og interiørselskapet. 

Siden børsnoteringen har aksjekursen falt med i overkant av åtte prosent, mens den siden februar er ned med nesten 15 prosent.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå