Dof og Siem Offshore løper fra supply-konkurrentene på Børsen

Møgster-familiens og Kristian Siems supplyrederier knuser Røkke, Fredriksen og Sævik på Oslo Børs.


<p><b>LANGE KONTRAKTER:</b> Mange av Dofs skip har lange kontrakter. Her er Skandi Singapore i arbeid.</p>

LANGE KONTRAKTER: Mange av Dofs skip har lange kontrakter. Her er Skandi Singapore i arbeid.

Offshorerederiene Dof og Siem Offshore stiger denne uken kraftig på Oslo Børs.

Torsdag like før børsstengning er Dof opp 8,6 prosent til 83,8 øre etter en opptur på 13,2 prosent onsdag. Hittil i år er aksjen opp vel 35 prosent.

Siem Offshore på sin side er opp 11,7 prosent torsdag etter et hopp på 5,6 prosent onsdag. Aksjen er opp vel 27 prosent så langt i år.

Det Kjell Inge Røkke og John Fredriksen-kontrollerte Solstad Farstad henger imidlertid etter. Torsdag er aksjen ned 0,5 prosent og oppgangen hittil i år er beskjedne 0,5 prosent.

Per Sæviks Havila Shipping er opp 2,9 torsdag og ned 4,3 prosent så langt i år.

Analytiker Stig Erik M. Kyrkjeeide i Kepler Cheuvreux ser oppturen i sammenheng med at investorer i løpet av 2016 og 2017 begynte å interessere seg for oljeservicesektoren igjen.

Nå kan turen har kommet til offshorerederiene som alle stort sett fortsatt er kraftig forgjeldet.

Opp etter emisjonsfall

Når det gjelder Dofs kursoppgang så mener han den må sees i sammenheng med at kursen falt ned mot 60 øre i forbindelse med en egenkapitalutvidelse og refinansiering før jul.

På bakgrunn av størrelse er Dof og Solstad Farstad som er mest sammenlignbare.

– Er det noe unikt med Dof som gjør de mer attraktive for investorer?

– Det unike med Dof er at de har en veldig stabil ordrereserve som gjør at de selv i dette markedet vil ha en grei inntjening. Dof har hatt en strategi om å ha en stor andel av flåten på lange kontrakter som har vist seg å fungere, sier han.

– Positive tegn fra markedet

Men samtidig er det, selv om vinteren er tung, tegn til bedring i markedet, ifølge Kyrkjeeide.

– Man ser jo noen positive signaler fra markedet også. Det er litt høyere aktivitet og selskapene melder om høy anbudsaktivitet, sier han.

Sysla.no refererer Kyrkjeeides statistikk som forteller om at det i de fire siste månedene i fjor faktisk var en økning i aktiviteten sammenlignet med tilsvarende måneder i 2016. Det har ikke skjedd siden 2014.

Offshorerederiene selv og skipsmeglere sier de forventer at markedet vil bli bedre til våren. Det synet deler Kyrkjeeide.

– Jeg tror absolutt at det blir et bra løft i aktiviteten som gir høyere utnyttelsesgrad og for enkelte segment og selskaper også økt inntjeningsnivå i 2018, sier han.

Men han påpeker at det ofte er fare på ferde når «alle» er enige. Noe som kan ødelegge for Nordsjø-markedet for eksempel er om det blir flyttet for mange båter fra andre markeder til Nordsjøen.

Kommer opplagsflåten?

På litt sikt stiller han seg tvilende til om hvor mange og hvor raskt de mange båtene som ligger i opplag, kan komme i aktivitet i markedet igjen.

Men mange av båtene må gjennom vedlikehold og klassing før de kan komme tilbake i markedet.

– Det ligger en veldig stor regning der og venter om man skal få de ut av opplag. Det begynner å bli en stor andel av flåten som har ligget i opplag i flere år. Og der må man regne med at det kommer til å koste ganske mye å få de ut av opplag, sier han.

Det kan bidra til at en økende etterspørsel fra oljeselskapenes side ikke blir «drept» i startfasen av at det kommer mange nye båter på markedet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå