Equinors comeback på Rosebank-feltet: Vil «ta en Castberg»

Equinor har kjøpt seg inn igjen i Rosebank-feltet, etter å ha solgt seg ut i 2013. Håpet er å kopiere kostnadskuttene fra blant annet Johan Castberg-prosjektet.


<p><b>GOD STEMNING:</b> Equinor-sjef Eldar Sætre var fornøyd med tallene i tredje kvartal, og en velfylt lommebok som gir muligheter til å sikre seg nye prosjekter. Selskapet startet fjerde kvartal med å <a href="https://www.equinor.com/no/news/2018-09-28-uk-announcement.html" class="">kjøpe seg inn igjen i Rosebank-feltet</a>, fem år etter at det solgte seg ut av samme felt. Sætre håper å bruke norske kutterfaringer til å skape et lønnsomt prosjekt.</p>

GOD STEMNING: Equinor-sjef Eldar Sætre var fornøyd med tallene i tredje kvartal, og en velfylt lommebok som gir muligheter til å sikre seg nye prosjekter. Selskapet startet fjerde kvartal med å kjøpe seg inn igjen i Rosebank-feltet, fem år etter at det solgte seg ut av samme felt. Sætre håper å bruke norske kutterfaringer til å skape et lønnsomt prosjekt.

For bare fem år siden kvittet Equinor seg med sin eierandel på 30 prosent i Rosebank-feltet, men denne måneden kjøpte det seg inn igjen.

Selskapet blir operatør for prosjektet på britisk sokkel, og skal betale en ukjent sum til Chevron for selskapets andel på 40 prosent.

Rosebank-prosjektet har ifølge Wood Mackenzie en kostnad på rundt seks milliarder dollar (rundt 50 milliarder kroner). Analysefirmaet tror Equinor vil forsøke å forenkle det kompliserte prosjektet for å kutte kostnader, slik det har gjort med norske prosjekter.

Equinor-sjef Eldar Sætre understreker at kjøpet ennå ikke er godkjent og gjennomført, men han bekrefter at selskapet ønsker å bruke lærdommen fra prosjekter som Johan Castberg, hvor investeringene er nær halvert til 49 milliarder kroner.

– Det er klart at når vi går inn i dette, så er det fordi vi ser rom for å forbedre prosjektet, og skape et veldig lønnsomt prosjekt, sier Sætre til E24.

Les mer: Sterkeste tall på fire år fra Equinor

Klare tanker om Rosebank

Equinor-sjefen sier det er grundige vurderinger som ligger bak kjøpet, og at Equinor som operatør vil få mulighet til å gjøre endringer i prosjektet, som trolig skal bygges ut med et flytende produksjonsskip, i likhet med Castberg-prosjektet.

– Vi har jo en god del erfaring nå med de prosessene vi har vært gjennom, og har en del klare tanker om hvordan vi kan gjøre det. Det er ikke bare å gå inn og videreføre det som ligger der, men gå tilbake og gjøre en jobb og få all vår kompetanse inn i dette nye prosjektet, sier han.

– Dere har gjort enorme fremskritt på Sverdrup- og Castberg-feltet, har den lærdommen kommet til nytte andre steder?

– Ja da. Vi ser jo nå en rekke FPSO-prosjekter (flytende produksjonsskip, journ.anm.) i porteføljen vår. Vi har jo tilbake til Norne og Åsgard og selvfølgelig Castberg nå, og vi har jobbet mye med å modne Bay du Nord-prosjektet utenfor Canada, sier Sætre.

– Vi ser også hvordan vi kan få enda mer digitale løsninger i dette. Så her står vi ikke stille. Vi ser at i Brasil ligger flere FPSO-løsninger foran oss, og for oss er det viktig å se dette i sammenheng, at vi kan bruke alt vi har av erfaringer inn i neste prosjekt, sier han.

Les mer: Statoil skal vokse kraftig i Brasil: Vil eksportere norske kostnadskutt

Sentral britisk aktør

Equinor har vært aktivt på britisk sokkel i det siste. Rosebank ble funnet i 2004 og er ett av de største britiske funnene som ennå ikke er utbygget. Equinor jobber for tiden også med å ferdigstille det komplekse Mariner-prosjektet.

Sætre sa torsdag at Mariner-åpningen er forsinket etter dårlig vær, som i perioder har gjort det nødvendig å koble den flytende hotellinnretningen fra Mariner-innretningen.

Over 800 mennesker er i arbeid på feltet.

I stedet for slutten av 2018 skal Mariner nå produsere fra første halvår 2019. Samtidig melder Equinor at feltets reserver er oppjustert med 20 prosent, eller drøye 50 millioner fat.

Equinor har også solide posisjoner i britisk havvind, som operatør for større prosjekter som Dudgeon og Sheringham Shoal, og ikke minst den banebrytende flytende havvindparken Hywind.

Selskapet jobber også med å bygge ut enorme mengder havvind på Doggerbanken.

Tungt prosjekt

Ifølge Wood Mackenzie har Rosebank vært et tungt prosjekt å løfte for Chevron.

En utbygging vil trolig inkludere et nybygget flytende produksjonsskip for krevende miljøer og opptil 20 produksjonsbrønner, ifølge analyseselskapet.

– Hvis en endelig investeringsbeslutning tas i 2019 kan den første oljen flyte fra 2024, og stige til rundt 100.000 fat oljeekvivalenter per dag på toppnivå, sa Wood Mackenzie-analytiker Ross Cassidy i september.

Det var etter at Chevron hadde bekreftet at selskapet var i samtaler om å selge sin andel i Rosebank-feltet, men før Equinor kjøpte prosjektet.

– En fremtidig utbygging vil bli utfordrende, siden feltet er lokalisert i vanndybder på mer enn 1.000 meter, i veldig krevende miljø, med sterk vind og høye bølger, sa Cassidy i september.

– En god avtale

Wood Mackenzie ga også kommentarer etter at Equinor meldte om kjøpet av Rosebank 1. oktober.

– Vi tror dette er en god avtale for prosjektet, de andre partnerne og den britiske oppstrømssektoren. Equinor kan komme inn og bevege prosjektet videre, sa Wood Mackenzie-analytiker Kevin Swann etter kjøpet.

– Vi tror Equinor ser en mulighet til å forenkle prosjektet og redusere kostnadene. Det har gjort en lignende jobb på det norske Johan Castberg-feltet, sa Swann.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå