Kværner tapte anbudskamp om storkontrakt: – En dårlig nyhet å få

Kontrakten på neste generasjons brønnhodeplattform går til utlandet.


<p><b>NY LØSNING:</b> Slik ser Statoil for seg en ubemannet brønnhodeplattform på Oseberg-feltet.</p>

NY LØSNING: Slik ser Statoil for seg en ubemannet brønnhodeplattform på Oseberg-feltet.

– Vi hadde en sterk ambisjon om å vinne denne kontrakten på Oseberg, og vi har fortsatt tro på konseptet vårt med ubemannede brønnhodeplattformer. Det er klart at dette er en dårlig nyhet å få, men det er en illustrasjon på at det er hard konkurranse om hvert oppdrag, sier kommunikasjonsdirektør Ingrid Aarsnes i Kværner til E24.

Onsdag ble det klart at nederlandske Hereema Fabrication Group stikker av med EPC-kontrakten (ingeniørarbeid, innkjøp og bygging) på den ubemannede brønnhodeplattformen på Oseberg Vestflanken 2.

Selskapet får også ansvaret for transport og installasjon, og de sikrer seg med det arbeid for rundt 800 millioner kroner.

Dette er arbeid som Kværner hadde håpet at skulle gjøres ved deres fabrikk i Verdal. Det var på forhånd kjent at det norske selskapet konkurrerte om oppdraget mot spanske Dragados, italienske Saipem og nettopp Hereema.

Neste generasjon

Slik E24 tidligere har skrevet, har Statoil valgt en neste generasjons ubemannet brønnhodeplattform for den første runden med satellittutbygging på Oseberg.

I bransjen kalles løsningen også «subsea on a stick» og «subsea on slim legs».

Dette innebærer at man lager en relativt liten og ubemannet plattform, der brønnutstyret og andre komponenter er montert. På den måten blir det færre komponenter som må installeres på havbunnen. Det sparer Statoil for penger, mye penger.

Selskapet har tidligere opplyst at de sparer mange hundre millioner på denne løsningen kun på Vestflanken 2-prosjektet.

– Ser på andre muligheter

Slike løsninger har blitt testet i utlandet, men er relativt nytt i Norge.

Kværner har jobbet med denne typen teknologi i samarbeid med Statoil i flere år. En slik type arbeid kan bli en ny inntektskilde for Kværner, i tillegg til plattformdekk- og understell.

Ingrid Aarsnes i Kværner ønsker ikke å kommentere hvor langt de har strukket seg for å vinne Vestflanken 2-prosjektet.

– Hvilke konsekvenser vil dette få for selskapet?

– Verdal, der vi hadde planlagt bygging av slike ubemannede brønnhodeplattformer, har godt belegg frem mot 2018, sier Aarsnes.

Kværner har blant annet vunnet kontrakter på tre av fire stålunderstell på Johan Sverdrup.

– Utover det ser vi på andre prosjektmuligheter som kan passe for oss, inkludert muligheter for ubemannede brønnhodeplattformer på andre felter. Vi tar med oss læringen fra dette anbudet videre, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Hvilke prosjekter er det dere har i tankene?

– Det er andre operatører som har snakket om at dette kan være en interessant type løsning, men det er for tidlig å trekke frem konkrete prosjekter.

– En totalvurdering

Statoil bekrefter at Kværner er et av fire selskaper som har levert en såkalt FEED-studie (Front-End Engineering Design) av denne typen konsept.

Hereema er et av de øvrige fire selskapene.

Pressetalsmann Ole Anders Skauby i Statoil sier følgende om det endelige valget av underleverandør:

– Som alltid når vi har anbudskonkurranser er det en totalvurdering som ligger til grunn. Basert på en rekke kriterier vurderes tilbydernes evne til å levere på disse kriteriene, og det avgjør tildelingen, sier han, og fortsetter:

– Vi har i den sammenheng lag særlig vekt på modning av den tekniske løsningen og totalkostnad.

Statoil leverte plan for utbygging og drift (PUD) like før jul. Kontraktstildelingene er betinget godkjennelse av denne.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå