– Det er ekstremt omfattende

Banker og meglerhus har brukt betydelige ressurser på å forberede seg på tusenvis av sider med nytt regelverk for Europas finansmarkeder. I morgen trer endringene i kraft.


<p><b>NYE REGLER:</b> EUs nye direktiv, MiFID II, trer i kraft onsdag. Her meglerbordet hos DNB Markets ved en tidligere anledning.</p>

NYE REGLER: EUs nye direktiv, MiFID II, trer i kraft onsdag. Her meglerbordet hos DNB Markets ved en tidligere anledning.

– I morgen trer alle endringene i kraft. I dag gjør vi de siste forberedelsene, sier aksjesjef Alexander Opstad i DNB Markets til E24. 

Tilbake i 2007 kom den første utgaven av EU-regelverket som formelt forkortes til MiFID, eller på norsk «Direktivet om markeder for finansielle instrumenter».

Reguleringen har siden den gang vært gjennom en oppgradering. Hensikten er at markedene skal fungere bedre og beskyttelsen av investorer skal styrkes.

Resultatet er et omfattende regelverk kalt MiFID II, som trår i kraft i Europa fra 3. januar, altså onsdag denne uken. 

Ifølge Bloomberg inkluderer endringene hvordan man tar betalt for investeringsanalyser, men også hvordan handlene dokumenteres og gjennomføres, og hvordan meglerne deler informasjon og finner de beste prisene.

En telling viser at MiFID II er på nær 7.000 sider, og forberedelsene har kostet banker og forvaltere mer enn 2 milliarder dollar, skriver nyhetsbyrået.

– Det er ekstremt omfattende. Det er på flere tusen sider, sier aksjesjef Marius Aaserud til E24 om de nye reglene.

– Det viktigste for meglerhusene er å finne en måte å jobbe på slik at vi er «compliant» til enhver tid i forhold til det nye regelverket, sier Aaserud i Handelsbanken Capital Markets.

Får økte kostnader

I desember varslet Finanstilsynet at det nye regelverket trår i kraft på nyåret her hjemme, men tilsynet signaliserte samtidig at det gir finansbransjen litt slakk på oppfyllelsen av kravene i starten.

– For vår del har det vært relativt håndterbart. Vi er en svensk bank, så selv om vi i Norge trodde at vi kanskje ikke skulle bli berørt av dette før ut i 2018, har det store systemet ligget bak og vært på, sier Aaserud.

Ressursbruken på forberedelser har vært stor, ifølge aksjesjefen.

Meglersjef Marius Aaserud i Handelsbanken Capital Markets
Meglersjef Marius Aaserud i Handelsbanken Capital Markets

– Det går gjennom hele organisasjonen. Det er ikke bare meglerbordet. Det gjelder alt av investeringsrådgivning i hele banken. Så er det noen ting som er like, mens andre må spesialtilpasses for et meglerbord. Den praktiske innføringen her, det blir en annen måte å jobbe på.

Aaserud trekker spesielt frem dokumentasjonskrav som en sentral del i de nye reglene.

– Vi er så klar som vi kan få blitt. Det vil alltid gjenstå litt arbeid, og det er et kontinuerlig samarbeid med kundene, sier han.

Opstad i DNB Markets anslår at rundt 50 ansatte har jobbet med regelverket på fulltid, hovedsakelig i det siste, men mange også lenger enn det.

– Vi får definitivt økte kostnader som følge av MiFID II, selv om det er vanskelig å tallfeste økningen, sier han.

– Færre kunder som betaler mindre

Blant endringene som har fått mest oppmerksomhet er at meglerhusene vil måtte ta direkte betalt for sine finansielle analyser.

– Når det gjelder betaling for analyse, hvordan det ender opp med å bli, det er det knyttet stor usikkerhet til. Der må man jobbe sammen med kundene som blir omfattet, slik at man kommer til en enighet som fungerer for begge sider, sier Aaserud.

Opstad sier at alle forvaltere som er omfattet av MiFID enten må betale eller slutte å motta analyser.

– Slik sett kan meglerhusene som helhet få færre kunder som betaler mindre for analysene, sier han.

Aaserud antar at det blir ganske stille i markedet på nyåret, før regelverket får satt seg. Han sier det er nærliggende å tro at handelsvolumene vil bli mindre i begynnelsen.

– Det blir ikke noe enklere å være investor slik som det er nå i forhold til hvordan det har vært. Det blir mer komplisert, sier han.

Selvbetjening for småkundene

Mange av de private kundene er allerede overført fra megler til selvbetjening.

For rundt 10 år siden betjente DNB Markets rundt 40.000 kunder per telefon, et tall som har falt til 5.000. I dag har meglerhuset rundt 200.000 kunder på nettet, hvorav 40-50.000 er regnet som aktive.

– For privatpersoner er det en del strengere krav til hvordan investeringsrådgivning kan ytes, som antagelig gjør det mindre interessant å yte investeringsrådgivning på aksjer, sier Opstad, som legger til:

Saken fortsetter under annonsen.

– For vår del forsøker vi å styre disse kundene mot selvbetjening på nettet, men vi vil ikke slutte å tilby rådgivning til privatkunder. Det er snarere slik at den virksomheten har blitt skalert ned over flere år, og også vil ha redusert i omfang under MiFID II.

Saken fortsetter under bildet.

 <p>Sjef for aksjehandel Alexander Opstad i DNB Markets.</p>

Sjef for aksjehandel Alexander Opstad i DNB Markets.

– En omfattende jobb

Paal Karstensen, leder for formuesforvaltning i Danske Bank, sier banken har gjort forberedelsene som kreves for det nye regelregimet.

– Det har vært en omfattende jobb, som i konsernsammenheng har pågått i lang tid, sier Karstensen til E24.

Han forteller at banken har brukt den siste måneden til opplæring og intern kursing, før reglene nå trer i kraft.

– I de fleste landene forberedte vi oppstart i et MiFID II-regime fra 3. januar. Det som typisk tar mest ressurser er å legge til rette det som skal gjøres på IT. Dokumentasjon av hva vi gjør er IT-relatert, og det har vært ganske omfattende.

– I tillegg er det fra juridisk ståsted omgjøring av forretningsvilkår og nye avtaler, avtaleverk og tilrettelegging av internettsider og tilsvarende, sier Karstensen.

Ifølge Danske Bank-toppen vil det nye regelverket gjøre at kundene blir bedre ivaretatt.

– Det som kanskje betyr aller mest er at kostnadene blir mye mer transparente. Industrien blir mer konkurranseutsatt, som jeg tror vil være med å heve kvaliteten på produktene som kommer og på rådgivningen.

– Man skal ta bort eventuelle incentivstrukturer som gjør at man får feil rådgivning, for å beskytte investorer, både profesjonelle og ikke-profesjonelle investorer, sier Karstensen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå