Billigbutikk-kjeden lover nettsatsning

I et stadig mer presset marked for detaljhandel gjør Norges største lavprisaktører seg klare for netthandel.


<p><b>TIDEN ER INNE:</b> Administrerende direktør i Europris, Pål Wibe, har lang erfaring fra norsk detaljhandel, og mener 2018 er året å satse på nett. </p>

TIDEN ER INNE: Administrerende direktør i Europris, Pål Wibe, har lang erfaring fra norsk detaljhandel, og mener 2018 er året å satse på nett. 

Torsdag leverte Europris tall for de siste tre månedene i 2017.

Tallene imponerte ingen.

Aksjen endte 13,33 prosent ned på Oslo Børs.

I kvartalsrapporten vedgår selskapet at fjerde kvartal var skuffende, men at avslutningen av perioden var bra – og at netthandel blir viktig i 2018.

Norske detaljhandel skvises nemlig stadig av digitaliseringen, og mange bransjer som tidligere har vokst raskt, stopper nå opp.

Tidligere denne uken skrev E24 om Rafens, kjøkkenutstyr-kjeden i Oslo som i ulike former har holdt det gående med fysisk butikk siden 1827, men nå er det kroken på døra for deres 11 butikker - på grunn av netthandel.

Europris-sjef Pål Wibe, som også sitter i styret i matleveringstjenesten Kolonial.no, sier den nå bebudede nettsatsingen er mer enn store ord.

– Vi mener det er på tide å komme i gang, og kommer derfor til å lansere enn fullskala netthandel med levering på døren i løpet av 2018, sier Wibe som har hentet inspirasjon fra Kolonials voldsomme vekst.

– Om vi rekker å få netthandelen opp å gå til sommeren, så skal du få levert trampolinen og hagemøblene på døren, sier Wibe.

Lavprissegmentet skjermet

I USA skjelver mange butikker i møte med Amazon og netthandelen, men ikke lavprissegmentet.

Selskaper som Dollar Store og TJ. Maxx utvider butikknettet og opplever økt omsetning, skriver Bloomberg.

E24 snakket nylig med Ica-sjefen i Sverige som satser stort på netthandel. Han mener billigkjeder har en fordel.

– Dagens store aktører vil miste andeler om de ikke satser på nett. Når det er sagt, tror jeg for eksempel lavprissegmentet ikke er like eksponert mot digitaliseringen som oss andre, sier Ica-sjef Anders Svensson.

 <p><b>FALT KRAFTIG:</b> Kvartalsrapporten til Europris imponerte ingen. 13,33 prosent ned torsdag.</p>

FALT KRAFTIG: Kvartalsrapporten til Europris imponerte ingen. 13,33 prosent ned torsdag.

Det mener ikke Europris-sjefen er noen hvilepute.

– Det som er spesielt for oss, er at de fleste av våre konkurrenter ikke har netthandel, men for oss handler dette om å satse langsiktig, og forstå netthandelen i vårt eget marked, sier Wiibe.

Detaljhandel-ekspert og partner i Menon Economics Erland Skogli mener det er på tide at Europris kommer seg på nett og forsvarer markedet sitt.

– Jeg synes en slik nettsatsing virker veldig fornuftig, spesielt sett i lys av at netthandelen fra utlandet vokser kraftig i det produktsegmentet Europris dekker, sier han og peker på at en lavere momsgrense vil føre til at mange ser til Amazon og Alibaba for små varer under 350 kroner. 

Konkurrenten svarer

Også hos konkurrenten Nille sier administrerende direktør Johan Åberg at netthandel definitivt er på planen for 2018

– Vi har jo ikke netthandel ennå, men vi holder på med det, og vil lansere i løpet av 2018, sier Åberg til E24.

De har så langt ikke satt en eksakt dato, men Åberg sier en løsning er «in the progress», og sannsynligvis vil komme en gang etter sommeren.

– Alle detaljene er på vei. Vi vil nok ha «klikk og hent» fra start, men hvilke ytterlige muligheter som finnes vet vi ikke sikkert.

Åberg kom inn som Nille-direktør i 2016, og ønsker ikke å spekulere på om Nille har tapt mye på ikke å ha hatt netthandel tidligere.

– Vi har ikke hatt forutsetningene i ERP-systemet for å lansere e-commerce tidligere. Visst skulle vi ønske vi hadde hatt det, men nå jobber vi med å få det i gang så fort som mulig.

– Men det skal jo være bra også, legger Åberg til.

Saken fortsetter under annonsen.

Sliter på børs

Europris falt kraftig på børs etter torsdagens kvartalsrapport, ned 12,03 prosent, til 30,35 kroner. 

Til tross for nettsatsingen har ikke Europris-sjefen planer om å stenge butikker – snarere tvert imot. Styret har godkjent åpning av 16 nye butikker i 2018.

– Vi føler oss ikke truet av netthandelen, vi ser på det som en mulighet.

– Dere utvider med nye butikker, er dere redde for at kundene velger nettet fremfor den fysiske handelen?

– Vi er ikke redde for kannibalisering, ettersom netthandel appellerer mer til yngre kunder og vår kjernekunde er 40 år og oppover, sier Wibe.

Skogli i Menon tror Europris sin sterke merkevare kan være en reell utfordrer til internettgigantenes markedsplasser.

– Jeg tror et Europris med et multikanal-tilbud i Norge vil fortsette å stå imot Alibaba og andre internasjonale utfordrere i tiden fremover. De har en utrolig sterk merkevare landet rundt, og det er fremdeles langt til Kina.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå