Facebook-aksjen hoppet etter grilling: – Må bli flinkere til å være politi

Facebook-aksjen steg etter Senatets grilling av Facebook-sjef Mark Zuckerberg, som la seg flat og lovet våpenkappløp mot propaganda og uakseptabelt innhold.


<p><b>MÅTTE SVARE:</b> Facebooks grunnlegger, konsernsjef og styreleder Mark Zuckerberg stilte uvanlig stivpyntet til en krevende utspørring i Senatet i USA tirsdag. Han la seg paddeflat og lovet å bli flinkere til å overvåke og fjerne uakseptabelt innhold, og ha bedre kontroll på brukerdata slik at de ikke misbrukes.</p>

MÅTTE SVARE: Facebooks grunnlegger, konsernsjef og styreleder Mark Zuckerberg stilte uvanlig stivpyntet til en krevende utspørring i Senatet i USA tirsdag. Han la seg paddeflat og lovet å bli flinkere til å overvåke og fjerne uakseptabelt innhold, og ha bedre kontroll på brukerdata slik at de ikke misbrukes.

Facebook-sjefen var rolig og fattet, og kom uvanlig stivpyntet i dress til høringen i Senatet tirsdag.

Høringen startet med kritikk fra både republikanske og demokratiske senatorer, etter avsløringene om at persondata for 87 millioner Facebook-brukere har vært misbrukt av selskapet Cambridge Analytica, og etter at russiske aktører skal ha skapt falske brukere for å påvirke presidentvalget i USA i 2016.

Markedet ble tilsynelatende beroliget av Zuckerbergs fremtoning i høringens første del, som varte i drøye to timer. Facebook-aksjen stengte opp 4,5 prosent. Før høringen begynte var den opp 2,4 prosent.

I høringen sa Zuckerberg at Facebook har utviklet seg mye siden starten i 2004, da målet var å gi folk et verktøy til å kommunisere og holde kontakt. Nå ser han at verktøyet hans også kan misbrukes.

 – Vi må bli flinkere til å være politi i økosystemet vårt, og holde vakt slik at alle medlemmene i samfunnet vårt bruker disse verktøyene på en sunn og god måte, sier han.

Han sier at Facebook også strammer grepet med apper som samler inn data, for å sikre seg mot misbruk av data.

 – Hvis vi finner ut at de gjør noe som ikke er akseptabelt, vil vi forby dem fra Facebook, sier han.

Les mer: Zuckerberg grilles i Senatet

Vil drive mer forebygging

Facebooks grunnlegger, konsernsjef og styreleder sier at selskapet er i ferd med å gå gjennom et bredere filosofisk skifte.

– De første 10-12 årene mente jeg at selskapets ansvar var å utvikle teknologiske hjelpemidler, og hvis folk fikk disse verktøyene så ville de kunne gjøre gode ting, sier han.

– Det jeg vi har lært nå av mange temaer, ikke bare personvernforhold, men også falske nyheter og utenlandsk innblanding i valg, er at vi må innta en mer forebyggende rolle og et bredere syn på ansvaret vårt, legger han til.

I løpet av dette året skal Facebook ha over 20.000 mennesker som jobber med sikkerhet, samt overvåkning og fjerning av innhold, sier han.

Det var i fjor høst at Zuckerberg først lovet å doble tallet fra 10.000 mennesker som driver med overvåkning.

I noen tilfeller handler dette faktisk også om liv og død. I høringen ble Facebook-sjefen ble presset på plattformens angivelige rolle i overgrep mot rohingyaer i Myanmar.

FN har ifølge Reuters og andre medier sagt at Facebook kan ha vært brukt til å spre hat mot den muslimske folkegruppen.

 – Vi ansetter dusinvis av folk som snakker språket. Dette er vanskelig å overvåke, svarte Zuckerberg i høringen.

– Vanskelig å stanse hatprat

Facebook-sjefen sier at selskapet har hatt stor suksess med bruk av kunstig intelligens for å stanse noen former for uønsket innhold og propaganda, men sier at hatprat er ekstra vanskelig å stanse.

 – Noen problemer er lettere å løse med kunstig intelligens enn andre. Hatprat er noe av det vanskeligste. Det er lingvistisk veldig nyansert. Du må forstå hva som er nedsettende, og om noe er hatefullt ikke bare på engelsk, men mange brukere rundt om i verden bruker andre språk, sier han.

– Det står i kontrast til det å avdekke terrorpropaganda, hvor vi har hatt stor suksess med kunstig intelligens. 99 prosent av innhold tilknyttet IS og Al-Qaida som Facebook tar ned er allerede flagget av kunstig intelligens før noe menneske har oppdaget det, sier Zuckerberg.

Han tror det vil ta noen år før algoritmene er gode nok til å fange opp hatprat før folk ser det i nyhetsstrømmen sin på Facebook.

– Jeg er optimistisk på at om fem til ti års tid vil vi ha verktøy som kan klare å håndtere noen av de lingvistiske nyansene og bli mer nøyaktige på å avdekke slikt innhold, men vi er ikke der ennå. Så langt skjer dette i ettertid, og det må fortsatt flagges av folk, sier han.

– Det er en høyere feilrate enn det jeg er tilfreds med, legger han til.

Har forbedret seg

Under utspørringen i Senatet sa Zuckerberg at noe av det viktigste han kan gjøre i 2018 er å kjempe mot det han kaller et våpenkappløp innen propaganda.

– Noe av det jeg angrer mest på i min tid som leder for Facebook er at vi var trege i å oppdage den russiske informasjonsoperasjonen i valget i 2016, sier han.

– Siden 2016-valget har det vært flere valg rundt om i verden hvor vi har gjort det bedre. Det gjelder blant annet valgene i Frankrike og Tyskland og et suppleringsvalg i Alabama, sier Zuckerberg.

Saken fortsetter under annonsen.

Facebook har klart å oppdage mange falske kontoer som forsøker å påvirke valg eller spre feilinformasjon, sier han.

– I de tre valgene klarte vi å fjerne titusenvis av kontoer før de kunne gjøre alvorlig skade. Disse angrepene er slik at det er mennesker i Russland som har som jobb å utnytte våre og andres nettsystemer, sier Zuckerberg.

– Dette er et våpenkappløp, og de kommer til å bli bedre og bedre, og vi må også investere i å bli bedre på dette. Derfor skal vi ha over 20.000 mennesker mot slutten av dette året til å jobbe med å overvåkning og fjerning av uakseptabelt innhold, sier Facebook-sjefen.

Vil beholde reklamen

Zuckerberg ble presset av senatorene på om selskapet vil ta betalt for at folk skal slippe å se reklame, men avviste dette.

– Vi tilbyr ikke folk å betale for å ikke vise reklamer per i dag. Vi mener at en reklamefinansiert tjeneste er mest i tråd med målet vårt om å hjelpe alle å få kontakt med hverandre. Vi ønsker å tilby en gratis tjeneste som alle har råd til. Bare slik kan vi nå milliarder av mennesker, sier Zuckerberg.

Han mener at brukerne allerede har en viss kontroll over hvordan dataene deres brukes til å styre reklamer per i dag.

– Hvis du ikke ønsker at reklamene dine skal bli målrettet ut fra all informasjonen vi har, kan du skru av tredjepartsinformasjon. Men vi har funnet ut at selv om folk ikke liker reklame, så liker de virkelig ikke feilrettet reklame, sier Zuckerberg.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå