New York Times: Facebook kjørte kampanje mot konkurrenter

Facebook tok i bruk et PR-firma for å kjøre en negativ kampanje mot konkurrenter som Apple og Google, ifølge New York Times. 


<p><b>MØTTE TIL HØRING:</b> Facebook-sjef Mark Zuckerberg vitnet foran en Senat-komité etter Cambridge Analytica-avsløringene.</p>

MØTTE TIL HØRING: Facebook-sjef Mark Zuckerberg vitnet foran en Senat-komité etter Cambridge Analytica-avsløringene.

Mens Facebook sto midt oppe i sin verste krise, med datalekkasjer og falske nyheter, kvitterte Apple-sjef Tim Cook at «hans selskap ikke handlet i personlige opplysninger».

Ifølge en ny New York Times-avsløring gjorde det Facebook-sjef Mark Zuckerberg så rasende at han umiddelbart ga beskjed til sin toppledergruppe om å kvitte seg med iPhone og bare bruke Android-telefoner. Argumentet var at Android har langt flere brukere enn iOs.

Les også: (+) Er Facebook-floppen et tegn på mer uro?

Historien er en del av en større artikkel i avisen, der man for første gang får innsyn i hva som har skjedd i bakgrunnen mens Facebook utad har vært svært opptatt av å fremstå som rettferdig, demokratifremmende og etter hvert også en ledestjerne i kampen mot falske nyheter.

– Visste om innblanding

I en lang artikkel viser New York Times hvordan Facebook visste om russisk innblanding, selv da Mark Zuckerberg avviste tanken om Facebook kunne blitt brukt til å påvirke utfallet av presidentvalget i 2016.

Når Donald Trump på Facebook tok til orde for å utestenge alle muslimer fra USA, mente mange kritikere at det var en rasistisk ytring og dermed i strid med Facebooks egne retningslinjer. Saken viser hvordan selskapet var mer redd for Trumps supportere enn kritikerne, og lot innlegget stå.

En bred og kostbar lobbykampanje ble satt i gang for å kjempe mot kritikere, etter russisk innblanding og påstander om falske nyheter.

Kampanjen hadde som mål å rette kritikk mot andre selskaper, som Google og Apple - og å skape et bilde av at George Soros var mannen mot Facebook, og at han finansierte en «kampanje» mot Facebook.

At krisen krevde helt andre grep, og en stor grad av innrømmelse og beklagelse ble ifølge New York Times først klart da Cambridge Analytica-skandalen ble kjent. I kjølvannet av dette endte Mark Zuckerberg med å gå mer ydmykt til verks, og legge frem en plan for hvordan han skulle «fikse Facebook».

Aksjeras

Facebook-aksjen nådde sitt foreløpige toppunkt 25. juli i år. Siden har aksjen rast over 30 prosent.
Det største fallet skjedde etter et skuffende resultat i andre kvartal, men også meldingen i september om et sikkerhetsbrudd som kan ha ført til at informasjon om flere titalls millioner brukere har kommet på avveie, har trukket i negativ retning for Facebook-aksjen.
I tredje kvartal tjente selskapet riktignok mer enn ventet. Men antallet brukere økte mindre enn ventet, til 1,49 milliarder daglige aktive brukere.
Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå