Vil stjele forsikringsselskapenes beste kunder: – 10.000 brukere venter på et bedre tilbud

Ved hjelp av et nytt EU-direktiv skal utfordrerne Payr og Tribe stjele forsikringsselskapenes mest verdifulle kunder – de passive.


<p><b>UTFORDRER:</b> Payr-gründer Espen Einn (t.v.) og daglig leder og medgrunnlegger i Tribe Henrik Nygård Sjølie (t.h) sjekker hvor mange forsikringskunder de har konvertert mellom de to tjenestene.</p>

UTFORDRER: Payr-gründer Espen Einn (t.v.) og daglig leder og medgrunnlegger i Tribe Henrik Nygård Sjølie (t.h) sjekker hvor mange forsikringskunder de har konvertert mellom de to tjenestene.

– Godt over 10.000 kunder har sagt ja til at vi kan tilby dem bedre alternativer på forsikringer, og frem til nå har de bare ventet på at vi tilbyr dem noe, sier Payr-gründer Espen Einn.

Takket være EUs finansdirektiv PSD2 kan Payr i likhet med bankene få tilgang til hvilke regninger folk betaler, og tilby sine kunder billigere alternativer.

Selskapet har nå gjort sitt første partnerskap med et forsikringsselskap, Tribe, som i likhet med Payr vil utfordre de grå hårene i den etablerte finans- og forsikringsbransjen.

– Det er PSD2 som gjør det mulig for oss å samarbeide. Som kontoopplysnings-fullmektig kan Payr gi mange flere anbefalinger til våre brukere basert på regningsbetalingen vi analyserer, sier Einn.

Payr som frem til nyåret har handlet om enkel regningsbetaling, lanserte for tre måneder siden markedsplassen hvor kundene med tiden skal få billigere alternativer til de regningene de nå betaler.

Fra før har Payr partnere innen mobil og refinansiering av lån på markedsplassen sin.

Verdifulle middelaldrende menn

Begge selskaper sier at deres typiske kunde er menn mellom 35–40 år. Selv om både Tribe og Payr sier de får flere og flere andre kundegrupper, mener de middelaldrende menn er en god start.

– Menn i denne alderen har gjerne en familie med flere forsikringer og en stabil økonomi, så det er egentlig supert for oss, sier daglig leder og medgrunnlegger av Tribe, Henrik Nygård Sjølie.

Avtalen fungerer slik at for hver kunde som bytter til Tribe via Payr, får sistnevnte en kommisjon. Og Tribe-sjef Sjølie sier de er villige til å betale gode penger per kunde konvertert, ettersom forsikringskunder er trofaste. 

Nøyaktig hvor mye hver kunde er verdt eller hvor mye Payr får, vil han ikke avsløre.

– Det er ofte de passive kundene som er mest verdt, fordi de sitter stille i båten og tar imot alle prisøkningene forsikringsselskapene gir dem. Disse er også de vanskeligste å nå frem til, men det er her Payr kommer inn, sier Sjølie.

Tribe hevder de er et billigere alternativ for 85–90 prosent av Payrs kunder, og lokker med flyttegaranti som gjør at kundene behold dekningen fra sin tidligere forsikring til en billigere penge.

Payr sjefen sier likevel at avtalen med Tribe ikke er eksklusiv.

– Men hva om Tribes argeste konkurrent kommer og vil tilby brukerne deres en bedre avtale?

– Vi skal være transparente og tilby brukerne våre de beste tilbudene, det er ingen eksklusiv avtale, sier Payr-sjef Einn. 

Hele prosessen, fra byttet gjennom Payr til å bli kunde hos Tribe skal ta et par minutter, noe som er mulig grunnet selskapenes samarbeid.

Siden Payr lanserte i juli 2017 har 70.000 nordmenn lastet ned appen.

Tjent en formue på å sitte stille

Payr har nettopp begynt å tilby Tribes forsikring til sine brukere og har konvertert de første kundene.

Frem til nå har selskapet tjent lite penger på folk regningsbetaling, så dette blir Payrs første viktige inntektsbringende tjeneste, ifølge selskapet.

Tribe har på sin side de siste to årene fått 2.000 forsikringskunder.

– Hvorfor er ikke de store forsikringsselskapene mer på hugget? 

– Tar du risiko i forsikringsbransjen kan man tape 200 millioner kroner eller tjene to. De største aktørene i markedet er tjent med at markedet forblir som det er i dag og dermed blir innovasjonsviljen lav, og det er her vi vil gjøre noe nytt.

Samtidig håper Tribe-gründeren at konkurrentene følger etter dem inn i Payr.

– For oss er konkurranse i dette markedet kun positivt, for det legitimerer Payr-appen og genererer mer trafikk til oss.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå