Antallet tankskip som går på «skraphaugen» skyter i været

Få tankskip forsvant ut av den globale flåten under oljekrisen, men i årets første måneder har det igjen blitt skrapet skip over en lav sko.


<p><b>TIL SKRAPHAUGEN:</b> Så langt i år har 59 skip med en samlet kapasitet på 3,5 millioner dødvekttonn forsvunnet ut.</p>

TIL SKRAPHAUGEN: Så langt i år har 59 skip med en samlet kapasitet på 3,5 millioner dødvekttonn forsvunnet ut.

Tankrederiet Frontline la onsdag morgen frem en kvartalsrapport på den svake siden.

Større nedskrivninger av skipsverdier og immaterielle eiendeler ga en mørkerød bunnlinje, og ratene i spotmarkedet er fortsatt ikke høyere enn det selskapet anser som nødvendig for å oppnå lønnsomhet for flåten.

Frontline viser selv til at oljelagernedbygging har påvirket et marked som allerede slet med høy flåtevekst. Dette har gitt et ugunstig forhold mellom tilbud og etterspørsel for dem som eier tankskip.

En av årsakene til den utfordrende balansen finnes noen år tilbake i tid.

«Skrapingen av tankskip ble tregere i 2015, grunnet tre faktorer: Sterkere avkastning i spotmarkedet, lave priser tilbudt av kjøpere på resirkuleringsverftene og etterspørselen etter å lagre olje etter oljepriskollapsen sent i 2014», oppsummerer datatilbyderen Vesselsvalue i en fersk oppdatering.

Oljemarkedet snudd på hodet

Gjennom andre halvår 2014 ble som kjent prisen på nordsjøolje nesten halvert.

«Det plutselige fallet i oljeprisen førte til etterspørsel etter flytende lagring, ettersom tankene ved kysten fyltes opp på grunn av contango i markedet», skriver Vesselsvalue.

Contango er et bransjeuttrykk som beskriver en situasjon der spotprisen er lavere enn terminprisen – prisen ved levering i fremtiden. Dette gir incentiv til lagring av olje, hvilket blant annet Frontline nøt godt av.

I denne perioden ble spesielt eldre skip leid inn på tre- til tolvmånederskontrakter for å lagre olje i. Hyringen av disse skipene fjernet dem som skrapingskandidater og holdt dem på vannet.

Saken fortsetter under grafen ...

 <p>Grafen viser skipene som har blitt solgt til opphugging de siste årene, målt i antall skip og tonn.</p>

Grafen viser skipene som har blitt solgt til opphugging de siste årene, målt i antall skip og tonn.

«Vrakpanten» øker

Incentivene til å lagre olje er imidlertid det Opec og deres allierte har villet til livs med sine koordinerte produksjonskutt, og dette har bidratt til å snu utviklingen.

Nå viser ferske tall at skrapingen av tonnasje fra den globale tankflåten har skutt i været gjennom årets to første måneder. Så langt i år har 59 skip med en samlet kapasitet på 3,5 millioner dødvekttonn forsvunnet ut.

På sikt kan dette bidra til bedre balanse i markedet.

«Høyere skraping og markedskonsolidering vil bidra til bedre avkastning for eierne over de neste årene. For harmonien i det globale shippingmarkedet fortsetter, eldre enheter er fjernet i et svakt marked og erstattet med nye skip ettersom ratene kommer tilbake», skriver Vesselsvalue.

De trekker i tillegg frem de kinesiske forsøkene på å få bukt med landets forurensningsproblemer, hvilket har ført til en økning i stålprisen. Dette påvirker de globale markedene, og dermed hva skipseierne får i «vrakpant».

Prisen som tilbys i India for skrapklare tankskip og bulkskip, har trendet oppover siden midten av 2016.

Saken fortsetter under grafen ...

 <p>Grafen viser utviklingen i prisen som betales for skip hvis metall skal resirkuleres.</p>

Grafen viser utviklingen i prisen som betales for skip hvis metall skal resirkuleres.

«Vil ta noe tid»

Frontline skriver onsdag at de venter at flåteveksten vil fortsette i 2018, ettersom flere skip er ventet å bli levert gjennom året.

På plussiden har også Frontline merket seg at skrapingen har tatt seg opp, med 12 veldig store tankskip (VLCC) i fjor og rapporter om ytterligere syv så langt i år. Ellers visses det til fortsatt høy etterspørsel etter olje og sterk verdensøkonomi.

«Det vil ta noe tid før råoljetankmarkedet er absorbert de nye skipene i tilstrekkelig grad, til tross for eksistensen av faktorene som er synlige i et sterkt marked. Brytningspunktet i markedet har åpenbart ikke kommet ennå, men når det er her og de riktige mulighetene byr seg er vi klare til å handle», skriver Frontline i kvartalsrapporten.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå