Gedigent skip skal hindre tyrkisk kuldekrise

Et gasstankskip på lengde med Eiffeltårnet er nå på vei fra Sør-Korea til Tyrkia med nok gass til å dekke hele landets behov i én dag. 


<p><b>DAGSBEHOV:</b> Skipet MOL FSRU Challenger rommer i overkant av et dagsbehov av flytende naturgass for hele Tyrkia.</p>

DAGSBEHOV: Skipet MOL FSRU Challenger rommer i overkant av et dagsbehov av flytende naturgass for hele Tyrkia.

Skipet frakter LNG, som er flytende naturgass, og skal sørge for at tyrkerne holder varmen denne vinteren, skriver Bloomberg. 

I desember 2016 ble Tyrkia og landene rundt rammet av en ekstrem kulde. I Istanbul viste gradestokken tidvis minus 15 grader. Det førte til at Iran, som vanligvis leverer gass til sine naboland, ikke kunne skaffe nok gass til å møte den store etterspørselen som oppstod under kuldebølgen. 

For å unngå fjorårets gassmangel, er nå verdens største spesialiserte tankskip for frakt av flytende gass på vei til Tyrkia. Det er selskapet Mitsui OSK Lines som eier skipet som bærer navnet FSRU Challenger.

– Et voksende marked

For å supplementere de to havneterminalene i Aliaga og Marmara Ereglisi, ankom det norskflaggede LNG-tankskipet Neptune i desember i fjor.

– Vi forventer at Tyrkia importerer mer enn i fjor, og i vinter økte de etterspørselen, sier Gyorgy Vargha, daglig leder i det sveitsisk-baserte energiselskapet MET International AG, til Bloomberg. Selskapet driver hovedsakelig handel av LNG i Sør-Europa.

– Det er et voksende marked, sier han.

Dekker et dagsbehov

Det 345 meter lange tankskipet kan lagre 263.000 kubikkmeter av LNG. Det er nok til å dekke mer enn et dagsbehov av gass for hele Tyrkia. På tirsdag passerte skipet sørsiden av India. 

Ifølge Mitsui OSK Lines Ltd kan skipet også eksportere gass til Tyrkias naboregioner.

Det var den statlige operatøren av gassnettverket, Botas Boru Hatlari Ile Petrol Tasima AS, som signerte leieavtalen av det store fartøyet, som vil ligge til kai i byen Dörtyol, nære grensen til Syria.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå