Forsikringskjemper med sprikende resultater

Skadeforsikringsselskapet Gjensidige overgår forventningene i andre kvartal, hovedsakelig grunnet bedre vær og mer lønnsom bilforsikring. Livs- og pensjonsforsikreren Storebrand skuffer derimot med økte kostnader.


<p><b>OVERRASKER:</b> Gjensidige leverer sterkere enn ventet resultat i andre kvartal.</p>

OVERRASKER: Gjensidige leverer sterkere enn ventet resultat i andre kvartal.

Gjensidiges resultat før skatt øker til 1,7 milliarder kroner i andre kvartal, opp over 700 millioner fra samme tid i fjor. Dermed knuses analytikernes forventning på 1,4 milliarder, ifølge Infront. 

Det underliggende lønnsomheten i forsikringsvirksomheten målt ved såkalt combined ratio, som viser kostnader og skadeutbetalinger i prosent av inntektene, er også betydelig sterkere enn ventet på 79,3.

– Sterke resultater langt over konsensus på alle linjer. Combined ratio på 79 prosent er et ganske utrolig resultat, sier Carnegie-analytiker Johan Ström til E24.

– Aksjen kommer trolig til å være sterk i dag, til tross for en veldig høy prising, legger han til.

Gjensidige-aksjen bykser nær 7 prosent

Gjensidige aksjen stiger fredag 6,7 prosent til 182 kroner.

ABG Sundal Collier-analytiker Jan Erik Gjerland mener også tallene er «knallsterke».

Han understreker fordelen av det milde været vi har hatt i vår, sammenlignet med den harde vinteren i fjor.

– Antall skader er betydelig lavere enn for ett år siden og snittskadeprosenten er også begynt å komme ned, samtidig som forsikringspremiene øker. Det gir svært god lønnsomhet, sier han til E24.

Gjerland påpeker imidlertid at god lønnsomhet kan øke konkurransetrykket i bransjen, noe som i så fall vil komme kundene til gode.

Gjensidige-sjef Helge Leiro Baastad er naturlig nok svært fornøyd.

– Vi er svært godt fornøyde med å levere et sterkt kvartal, som viser tydelige forbedringer i lønnsomheten som følge av offensive lønnsomhetstiltak. Fremover vil vi fortsette vårt løpende arbeid med å utvikle vår sterke posisjon i Norge, og å styrke lønnsomhet og vekst i Danmark, Sverige og Baltikum, sier han i pressemeldingen.

Storebrand-aksjen ned 6 prosent

Mens Gjensidige driver med skadeforsikring, er Storebrands hovedvirksomhet livs- og pensjonsforsikring.

Storebrand skuffet med et konsernresultat på 578 millioner kroner i andre kvartal, godt under forventningen på 698 millioner, ifølge estimater fra Infront.

Analytikerne mener resultatene var svakere enn ventet, selv justert for enkeltstående kostnader til restrukturering.

Aksjen er ned 5,6 prosent til 61 kroner fredag formiddag.

Både Nordea Markets og Carnegie regner med at resultatene fører til nedjusteringer av utsiktene for selskapet.

«Vi venter at aksjen vil falle etter resultatene. Foreløpig ser vi for oss en nedjustering av estimatene for 2019 og 2020 med 1–3 prosent», skriver Nordea Markets-analytiker Thomas Svendsen i en analyse.

Carnegie mener det er naturlig at aksjen faller rundt fem prosent etter de svake tallene.

«Hovedtallene var 16–20 prosent under konsensus, noe som vil drive ned estimatene minst 3–4 prosent», skriver Carnegies Johan Ström i en analyse.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå