H&M letter på nettsløret – selger for 29 milliarder kroner online

Kleskonsernet har stupt på børs, etter å ha fått kritikk for manglende nettsatsing. Nå letter de på sløret og forteller hvor mye de faktisk selger for på nett.


<p><b>BUTIKK VS NETT:</b> H &amp; M har ikke vært kjent for å være aggressive på netthandel, men nå viser selskapet frem nettmusklene.</p>

BUTIKK VS NETT: H & M har ikke vært kjent for å være aggressive på netthandel, men nå viser selskapet frem nettmusklene.

Netthandelen sto for 12,5 prosent av det totale salget, noe som resulterte i nettinntekter på 29 milliarder svenske kroner i 2017, melder H&M onsdag morgen, kun minutter før konsernsjef Karl-Johan Persson skal på talerstolen under kapitalmarkedsdagen i Stockholm.

Aksjen har stupt jevnlig den siste tiden, og milliarder i børsverdi har forduftet. Dårlig salg og for dårlig nettsatsing i en ny og digital tid har blitt pekt på som årsaker.

Den svenske klesgiganten leverte sitt årsresultat onsdag 30. januar. Resultatene var lite interessante for investorene E24 snakket med, det var kapitalmarkedsdagen som sto i fokus, hvor Persson må hoste opp en plan for å få skuta på rett kjøl igjen.

Kapitalmarkedsdagen pågår onsdag formiddag.

– Det blir årets store event i Stockholm, de har jo ikke gjort noe slik tidligere, sier investeringsdirektør i Odin, Vegard Søraunet som er aksjonær i selskapet.

Store digitale investeringer

Hva sier så selskapet?

De ligger ikke på latsiden når det kommer til investeringer i den digitale fremtiden.

Totalt 45 prosent av selskapets totale investeringer var digitale, melder H&M.

For hele gruppen som inkluderer en rekke mindre merkevarer, er nettandelen noe større, 22 prosent av selskapets driftsresultat.

I 2018 forventer H&M at netthandelen vil vokse rundt 25 prosent, og spår videre at netthandelen vil vokse med 20 prosent hvert år frem til 2022, året hvor selskapet tror netthandelen vil stå for 75 milliarder svenske kroner.

De rapporterer for øvrig også at gjennomsnittsinvesteringen per butikk er nedbetalt innen 17 måneder.

Senke prisene

Tross aksjefallet og kritikken for ikke god nok digital-satsing, og gammeldags fokus på butikker, ønsker H&M å fortsette å utvikle de fysiske butikkene.

De forteller at butikkene vil returnere til å ha en positiv salgsutvikling fra 2019.

Konsernets nye merkevarer som inkluderer COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, H & M Home, & Other Stories og ARKET, som for øvrig er den nåværende konsernsjefens initiativer, står for syv prosent av H & M-gruppens totale salg, noe som igjen er 17 milliarder svenske kroner.

Selskapet vil også senke prisene på klærne sine, sammenlignet med prisene i 2017.

Selskapets aksje som har fått bank det siste året stiger fint på Stockholms-børsen onsdag morgen, opp 2,61 prosent til 145,26 kroner aksjen, ifølge Infront.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå