H&M slår forventningene etter tilbudsgrep

Etter et svært tungt 2018, slår den svenske klesgiganten tilbake, og leverer overraskende sterke tall i andre kvartal.


<p><b>COMEBACK:</b> Det foregår store omveltninger i klesbransjen som har truffet H&amp;M hardt de siste årene, men 2019 kan vise at det er lys i enden av tunnelen.</p>

COMEBACK: Det foregår store omveltninger i klesbransjen som har truffet H&M hardt de siste årene, men 2019 kan vise at det er lys i enden av tunnelen.

H&M omsatte for 57,47 milliarder svenske kroner i andre kvartal, noe som representerer en vekst på 11 prosent i svenske kroner.

På forhånd ventet analytikerne en omsetning på 57,2 milliarder svenske kroner, ifølge Infront.

Klesgiganten skriver i rapporten at de ser raske endringer i klesindustreien, og at hardt arbeid og flere utfordringer gjenstår, ifølge Infront.

Droppet tilbudene

Et utbredt problem i klesbransjen har vært det årelange prispresset blant de store kjedene, som har gjort at man i enkelte tilfeller har priset seg til tap.

Nå skriver H&M at man har hatt salgsutvikling med fokus på flere varer solgt til fullpris og færre tilbud.

Salget målt i lokal valuta økte med 6 prosent i samme periode. Her ventet analytikerne en vekst på 5,5 prosent, ifølge Dagens Industri.

Klesgiganten skal etter planen publisere sin fullstendige rapport for andre kvartal i neste uke.

Stenger butikker i Europa

H&M sier kjeden vil fokusere på vekstmarkeder i tiden fremover, og vil åpne 175 nye butikker i disse markedene i 2019 alene.

Egypt og Mexico er to markeder vil rulle ut franchiser i løpet av året.

I Europa er bildet annerledes, og antallet H&M-butikker på kontinentet vil reduseres med 50 i løpet av året, skriver selskapet i rapporten.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå