Dumper alle aksjer i H&M

Aksjefondene i Odin har mistet troen på den svenske klesgiganten. Nå kvitter fondet seg med aksjer verdt nær 500 millioner kroner.


<p><b>SELGER ALT</b>: Odin har mistet troen på både H&amp;M og Clas Ohlson, mye grunnet en skuffende digital satsing, og selger aksjer for hundrevis av millioner.</p>

SELGER ALT: Odin har mistet troen på både H&M og Clas Ohlson, mye grunnet en skuffende digital satsing, og selger aksjer for hundrevis av millioner.

Svenske Hennes & Mauritz (H&M) har hatt et tøft år, både når det kommer til inntektsutvikling og på børs.

Først begynte salget å svikte, etterfulgt av en mer enn halvert aksjekurs fra en topp på over 360 kroner i 2015 til 133 kroner mandag formiddag.

I vinter uttalte investeringsdirektør i Odin-fondene, Vegard Søraunet, at de i løpet av våren skulle ta en beslutning om enten å doble eller å selge seg helt ut av H&M, etter skuffende resultater, men med et håp om at en digital snuoperasjon på vei.

Nå har investeringsdirektøren bestemt seg.

– Analysen vår av en retail-bransje i total endring, i kombinasjon med mindre tillit til ledelsen, treg endringsvilje og utilstrekkelig fokus på viktige problemer, har vært avgjørende for at vi valgte å selge, sier Søraunet til E24.

De siste månedene har H&M-arving og styreleder Stefan Persson kjøpt store mengder aksjer i sitt eget selskap.

Til sammen har han kjøpt hele 48,2 millioner B-aksjer i selskapet, til en samlet verdi på 6,8 milliarder svenske kroner, eller omtrent 6,3 milliarder norske kroner.

Det har løftet aksjen 25 prosent fra bunnen i første kvartal, noe Odin så som sin mulighet til å komme seg ut, ifølge Søraunet.

Solgte aksjer for nesten en halv milliard

Da fondet solgte seg ut av H&M sto aksjene for 2,0 prosent av verdiene i aksjefondet Odin Sverige, noe som tilsvarer rundt 177,4 millioner kroner.

I fondet Odin Norden sto aksjene for 2,5 prosent av fondets forvaltningskapital, noe som tilsvarte 294,1 millioner kroner.

Til sammen tilsvarer det et nedsalg verdt 471,5 millioner kroner.

Til sammenligning eide Odin-fondene Norden og Sverige H&M-aksjer for til sammen 906,7 millioner kroner ved slutten av 2016, ifølge selskapets egne rapporter

Søraunet har innrømmet flere ganger at investeringen som for Sverige-fondet begynte i 2016, har vært en trøblete plassering for Odin.

I en rapport som går ut til Odins investorer mandag skriver investeringsdirektøren en knusende kommentar om hvilke tiltak de mener H&M bør ta fremover.

– Vi tror det må stenges minimum 1.000 butikker og like mange må renoveres. På toppen av dette bør varelageret skrives ned. Når det gjelder dagens toppsjef er vi usikre. Vi i Odin eier mange selskaper med sterke hovedeiere. Dette er på plass i H&M også, men hovedeier bør nok ha fleksibilitet på toppsjef-posten, noe som ikke er tilfelle i H&M.

Dagens toppsjef er tredje generasjon Persson med fornavn Karl Johan.

Han har møtt krass kritikk fra mange hold, og fondsforvalter Henrik Didner i Dindner & Gerge, som er niende største aksjonær i H&M, forlangte at Persson går av som H&M-topp.

Oljefondet har også store verdier i H&M, og eier 1,01 prosent av hele selskapet, ifølge den siste oversikten fondet publiserte. Det tilsvarer rundt 2,25 milliarder kroner ifølge dagens børsverdi.

Tror H&M blir på børs

Flere har spekulert i om Stefan Perssons massive aksjekjøp den siste tiden er et forsøk på å ta selskapet av børs.

Det tror ikke Odin-sjefen vil skje.

Han legger ikke skjul på at beslutningen om å selge seg ut av H&M var en vanskelig beslutning.

– Det er ikke mangel på negativ omtale, negative analytikere og negative fremtidsutsikter. Konkurransen fra Amazon og japanske Uniqlo trekkes ofte frem som store utfordringer for H&M. Normalt sett er dette en god cocktail for at aksjekursen ikke reflekterer de underliggende verdiene i selskapet, skriver Søraunet i rapporten til investorer.

Men H&M er ikke det eneste retail-selskapet Odin har mistet troen på, også Clas Ohlson forsvinner ut av porteføljen.

Som med H&M, er også en skuffende nettsatsing mye av årsaken til salget, ifølge Søraunet.

– Med en filosofi med fokus på historikk, fremtid og pris mener vi at vår hovedfeil med Clas Ohlson-investeringen har vært at Clas Ohlson selger 3,5 prosent av sine varer online.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå