Han har tapt 2,5 milliarder i kampanje mot slankemiddelgigant

Omstridt investor hevder slankemiddelselskapet Herbalife er en pyramide - og har satset penger på at han har rett. Så langt har han tapt 2,5 milliarder kroner på kampanjen.

<p><b>OMSTRIDT:</b> Bill Ackman har satset store penger på at han har rett i sin kritikk av Herbalife. Spørsmålet er om kritikken kommer fordi han vil tjene stort på om han blir trodd i aksjemarkedet?</p>

OMSTRIDT: Bill Ackman har satset store penger på at han har rett i sin kritikk av Herbalife. Spørsmålet er om kritikken kommer fordi han vil tjene stort på om han blir trodd i aksjemarkedet?

Det mangler ikke på kraftuttrykkene når milliardæren Bill Ackman karakteriserer slankemiddelselskapet Herbalife.

I en tre timer lang presentasjon tirsdag kalte han konsernsjef Michael Johnsen i Herbalife for «en svindler» og omtalte selskapet som et «kriminelt foretak».

Beskyldningene er ikke nye.

Helt siden 2012 har Ackman høyrøstet kritisert Herbalife og brukt mer enn 50 millioner dollar på en privat granskning av selskapet.

Ackman beskylder Herbalife for å være en pyramide som lurer hovedsakelig fattige til å kjøpe verdi- og meningsløse markedsføringspakker fra selskapet, i håp om rask rikdom.

Gedigent veddemål

Investorens spådom har vært at Herbalifes distributører vil forlate selskapet i hopetall, og at revisorene ikke ville godkjenne regnskapene.

Så langt har han tatt feil i begge spådommene.

<p><b>PRESENTASJON:</b> Bill Acman (t.h.) sammen med etterforsker Christine Richard og advokat David Klafter under tirsdagens presentasjon av nye anklager mot Herbalife.</p>

PRESENTASJON: Bill Acman (t.h.) sammen med etterforsker Christine Richard og advokat David Klafter under tirsdagens presentasjon av nye anklager mot Herbalife.

Men allerede fra han kom med sine første beskyldninger mot selskapet i desember 2012 var det også klart at han i aller høyeste grad hadde økonomiske egeninteresser i å få rett i sine spådommer.

Han og hans investeringsfond hadde nemlig solgt Herbalife-aksjer han ikke eide for en milliard dollar (over seks milliarder kroner), ifølge flere amerikanske medier.

Det er i realiteten et gedigent veddemål på at kursen skal falle. For dersom aksjen faller, kan han kjøpe aksjene tilbake igjen til en lavere pris.

Men hvis aksjen stiger, taper han tilsvarende på en kursoppgang.

Og det er akkurat det aksjen har gjort. Faktisk har den steget - mye. Hele 60 prosent har aksjen steget siden 2012, ifølge Bloomberg.

Milliardtap

For Ackman har ikke blitt trodd av aksjemarkedet.

Bare etter tirsdagens presentasjon av det han mente var nye bevis, og hvor han også lovet at det vil komme flere bevies senere, steg faktisk aksjekursen med hele 25 prosent.

Allerede i fjor høst realiserte Ackman deler av tapet.

Da kjøpte han tilbake 40 prosent av de aksjene som var solgt året før, og kjøpte opsjoner (rettigheter) til å selge aksjer på et senere tidspunkt.

Transaksjonen medførte, ifølge avisen New York Post, et tap på svimlende 400 millioner dollar (2,5 milliarder norske kroner). Ved å kjøpe opsjoner i stedet for begrenset han tapsrisikoen dersom aksjen skulle stige videre, men også gevinstmuligheten om aksjen skulle falle.

Nå reises det spørsmål om Ackmans egentlige motiver for kampanjen og hvor grensen til markedsmanipulasjon går.

Ytringsfrihet

Professor i verdipapirrett John Coffee ved Columbia-universitetet i New York mener Ackman ikke opptrer ulovlig.

- Selv om han karakteristikker er harde og muligens overdrevne, så vet investorene om hans egeninteresser. Grunnlovstillegget om ytringsfrihet gir har mye pusterom og den virkelige risikoen han tar er at han kan tape mye penger hvis han ikke får Herbalifes aksjekurs til å stupe, sier Coffee til Bloomberg.

I god tro?

Men selv om Ackman skulle ha feil i sine beskyldninger, så betyr ikke det at han har gjort seg skyldig i markedsmanipulasjon, eller forsøk på dette.

- Det avgjørende punktet her er at alt han sier må enten være sant eller han må ha gode grunner til å tro det er sant. Hvis han tror en ting og sier noe annet, så har han et problem. Hvis han er i god tro, så går han klar, sier den tidligere etterforskeren i det amerikanske børstilsynet, Adam Pritchard, til Bloomberg.

Ingen saker

Børstilsynet har flere ganger gransket investorer som åpent har kritisert selskaper hvor de har solgt aksjer de ikke eier, men uten at det har ført til rettssaker.

Det er kanskje ikke så lett å bevise at noen ikke tror på sine egne uttalelser.

Det sentrale i Ackmans budskap under tirsdagens presentasjon er at han mener Herbalife lokker til seg distributører som i realiteten forbruker produktene det er meningen å selg for å komme seg oppover i Herbalife-systemet.

Herbalife har svart med å engasjere økonomen Walter H. A. Vandaele i Navigant Economics til å granske virksomheten.

Han har kommet til at 97 prosent av Herbalifes produkter blir solgt til sluttbrukere og at selskaper dermed ikke kan karakteriseres som en pyramide.

På spørmål om hva han mener Ackman ikke får med seg, svarer han: «Jeg tror ikke han foretar en vitenskapelig studie».

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå