Nordkoreanske slavearbeidere bygget skroget til «norsk» skip

Fartøyet Esvagt Njord ble levert fra det norske verftet Havyard i 2016. Nå viser det seg at nordkoreanske slavearbeidere har vært med på å bygge skroget til skipet hos en underleverandør i Polen.


<p><b>«NORSK»</b>: Bildet viser skipet Esvagt Njord som ble levert fra norske Havyard til Esvagt i 2016.</p>

«NORSK»: Bildet viser skipet Esvagt Njord som ble levert fra norske Havyard til Esvagt i 2016.

Levert en uke før tiden, innenfor budsjett og i riktig god kvalitet: Slik meldte det danske rederiet Esvagt stolt om leveringen av et nytt skip 26. august 2016.

Skipet som det norske verftet Havyard hadde hatt hovedkontrakten på, ble døpt to uker senere.

«Med sine 84 meter og karakteristiske farge var Esvagts siste SOV-nybygning ikke til å komme utenom da skipet lot seg døpe i forbindelse med innvielsen av Statoil UK Wind Energy Centre i Great Yarmouth», heter i presseskrivet med overskriften «Festelig dåp av Esvagt Njord» fra 11. september samme år.

Men skipet skjulte en hemmelighet.

Ifølge en rapport fra det polske arbeidstilsynet var 19 nordkoreanske slavearbeidere med på å bygge skroget til Esvagt Njord på et verft i Polen.

Det viser dokumenter som Berlingske har fått tilgang til via mediet Vice i Tyskland, som står bak en TV-dokumentar om de nordkoreanske arbeiderne.

Havyard beklager

Det norske verftet Havyard fikk bestillingen fra Esvagt i 2014.

Havyard bygget dog ikke selve skroget. Den oppgaven la Havyard hos verftet Nauta i den polske havnebyen Gdynia ved Gdansk.

Havyard beklager saken:

– Vi har aldri hørt om eller tenkt på muligheten for at det kunne være nordkoreanere eller andre arbeidere på Nauta som ble utsatt for ulovlige arbeidsforhold. I løpet av konstruksjonsfasen for skroget registrerte Havyard heller ingen som arbeidet på skroget under kritikkverdige forhold. Det er noe som først har kommet til vår kjennskap gjennom mediene, skriver Frank-Levi Kvalsund, direktør hos Havyard, i en epost til Berlingske.

– Vi ønsker prinsipielt ikke å dra noen konklusjoner med hensyn til fakta i denne saken, men en eventuell bruk av ulovlig arbeidskraft vil være i strid med våre krav til underleverandører, sier han.

Tidligere har Teknisk Ukeblad avslørt hvordan nordkoreanske arbeidere har vært involvert i byggingen av flere norske skip.

Den gang jobbet nordkoreanere ved verftet Crist i Gdyna i Polen.

Skaffer valuta til regimet

– Det er fullstendig overraskende opplysninger for oss. Og jeg må bare understreke at vi på ingen måter har hatt mistanke om det, sier Esvagts administrerende direktør Kristian Ole Jakobsen.

Utilsiktet eller ei, skipsbyggingen ser ut til å ha vært med på å holde liv i et omfattende nordkoreansk program der slavearbeidere sendes ut til hele verden

Formålet er å skaffe til veie hard valuta til det sanksjonsrammede regimet, forteller professor Remco Breuker fra Leiden Universitet i Nederland, som sammen med kolleger har undersøkt forholdene til nordkoreanske arbeidere i EU.

– All utenlandsk nordkoreansk arbeidskraft som jeg har støtt på, har vært tvangsarbeid. De kan ikke forlate arbeidet, de kan ikke si nei til arbeidet, og de får meget lite eller ingen lønn, sier Remco Breuker, og tilføyer:

– Det er en alvorlig sak for Esvagt. Som minimum har de hatt tvangsarbeidere i sin produksjonskjede.

 <p><b>HAVVIND:</b> Esvagt Njord benyttes i havvindparken i Storbritannia.</p>

HAVVIND: Esvagt Njord benyttes i havvindparken i Storbritannia.

Polsk vikarbyrå

Opplysningene om at de nordkoreanske slavearbeiderne har jobbet på skipet kommer i forlengelse av at danske DR og Information i fjor kunne avsløre at nordkoreanske tvangsarbeidere i Polen hadde vært involvert i byggingen av inspeksjonsfartøyet Lauge Koch til det danske forsvaret.

I desember i fjor erkjente forsvarsminister Claus Hjort Fredriksen at de nordkoreanske arbeiderne sannsynligvis hadde deltatt i byggingen.

Saken om Esvagt-skipet springer ut fra samme sakskompleks.

Skipet som Havyard fikk en bestilling på i 2014, er et Wind Service Operation Vessel (SOV), som skal brukes på en havvindpark utenfor Storbritannia.

Havyard hyrer Nauta til å lage skroget. En del av arbeiderne på Nauta-verftet er ansatt gjennom vikarbyrået Alson.

Alson er én av flere vikarvirksomheter drevet av polske Cecylia Kowalski, som har klare forbindelser til Nord-Korea. Blant annet kan man i en nordkoreansk propagandavideo se at Kowalski i 2010 donerte en sabel til landets daværende leder Kim Jong-il.

Berlingske har ikke lykkes med å få tak i Cecylia Kowalski.

Saken fortsetter under annonsen.

Risikerer represalier

De polske selskapene er del av et større system. Ifølge forskjellige estimater arbeider over 60.000 nordkoreanere under slavelignende forhold i utlandet.

De får selv kun utbetalt en mindre del av lønnen, mens resten går direkte til det brutale diktaturet i Nord-Korea. Arbeiderne kan ikke flykte ettersom deres familier i Nord-Korea risikerer represalier.

– Tvangsarbeiderne spiller en fullstendig avgjørende rolle for den nordkoreanske økonomien. Det er den størstekilden til inntekt utenfra, men vi har ikke noen troverdige tall for hvor stor del av den nordkoreanske økonomien pengene fra tvangsarbeiderne utgjør, sier Remco Breuker fra Leiden Universitet.

Han sto bak 2016-rapporten «Slaves to the System», som dokumenterte bruken av nordkoreanske arbeidere i Polen og kartla forbindelsene mellom vikarfirmaene og regimet i Nord-Korea.

Det er også veldokumentert at det var nordkoreanske arbeidere med i byggingen av Esvagt Njord. Det polske arbeidstilsynet avla nemlig Alson og verftet Nauta et besøk i februar 2016.

Berlingske har fått tilgang til rapporten fra det polske arbeidstilsynet via den tyske delen av Vice. I 2016 sto Vice bak dokumentaren «Cash for Kim», der TV-selskapet blant annet oppsøker nordkoreanske arbeidere ved Nauta-verftet. I dokumentaren nevnes det at slavearbeidere fra Nord-Korea var involvert i byggingen av et skip til en britisk vindmøllepark. Det bekrefter rapporten fra det polske arbeidstilsynet, som konstaterer at 19 nordkoreanske arbeidere var involvert i byggingen av skroget.

Ifølge kundelisten hos Nauta er det nettopp skroget til Esvagt Njord.

– Ingen kjennskap

Opplysningene sjokkerer toppsjef Kristian Ole Jakobsen fra Esvagt.

– Jeg må understreke at vi absolutt ikke har hatt noen kjennskap rundt disse uakseptable arbeidsforholdene, hverken før, under eller etter at skipet ble levert fra Havyard Ship Technologi i Norge til Esvagt, sier Jakobsen, og legger til:

– Hvis vi hadde hatt noen mistanke om slike forhold, ville vi straks ha krevd at prosjektet ble stanset og forholdene endret. Jeg er meget forbløffet over at det kan skje i et land som Polen, som er et europeisk land. vi har selv i perioder hatt folk til å inspisere byggingen av skroget i Polen, og de har heller ikke merket seg noe i den retning.

Esvagt-sjefen sier de først ble oppmerksom på dette da Berlingske tok kontakt i desember i fjor.

– I ettertid har vi gjennomgått våre retningslinjer for å se hvor vi kunne stramme opp. vi har også implementert en varsler-ordning, så alle kan rekke fingeren i været dersom de blir oppmerksom på forhold som strider mot våre etiske og moralske retningslinjer. Til slutt har vi kontaktet Havyard og Nauta og sagt at det naturligvis er fullstendig uakseptabelt, sier Jakobsen.

Det har ikke lykkes Berlingske å få en kommentar fra Nauta.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå