Her får Norwegian sin første Dreamliner

SEATTLE (E24) Drøyt to måneder på overtid har Bjørn Kjos endelig fått på plass sitt nye flaggskip.

- Det er så vakkert, så vakre farger! Det er et av de flotteste flyene jeg har sett, og jeg har sett ganske mange fly, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til E24.

Fredag morgen norsk tid mottok det norske flyselskapet sin første 787 Dreamliner fra Boeing.

Overrekkelsen ble markert med en tilstelning ved flyprodusentens anlegg på Everett utenfor Seattle. Til stede var festkledde representanter for blant annet Norwegian, Boeing, The International Lease Finance Corporation (ILFC) og Rolls Royce, samt investorer, bankforbindelser og presse.

Det gjenstår fortsatt noen formaliteter før avtalen er hundre prosent spikret, men Kjos er ikke bekymret.

Han virker snarere rørt.

- Dette er en fantastisk opplevelse! Her er det masse folk som har jobbet dag og natt for å få dette opp og stå, og nå er øyeblikket vi overtar det første flyet. Det er helt fantastisk, sier han.

- Konkurransefortrinn

Dreamlineren skal i aksjon på Norwegians ferske langdistanseruter til USA og Asia. Det første flyet eies av ILFC og leases av det norske selskapet. Neste fly, som inngår i samme ordning, skal leveres i august, før Norwegian får sin første selveide 787 i november.

Totalt har Kjos og co. bestilt åtte eksemplarer av modellen, og selskapet varsler at det kan bli flere.

- Norwegian vil få et betydelig konkurransefortrinn ved å operere sine langdistanseruter med dette flyet, sier konsernsjef Ray Conner i Boeing i en kommentar.

Les også: - Hvis dette er et svar, er de veldig sent ute

Norwegian skulle opprinnelig motta sin første Dreamliner i april, men leveransen ble utsatt etter at Boeing opplevde problemer med flyets lithium-batterier. Etter flere nødlandinger som følge av brann og røykutvikling i forbindelse med batteriproblemene, ble flyet midlertidig satt på bakken av amerikanske luftfartsmyndigheter.

Boeing forsikrer at disse problemene nå er historie, og Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke bekymret for de tekniske problemene.

- Jeg mener at dette har vært litt overdrevet. Boeing har sendt folk til verdensrommet, så hvorfor skulle de ikke klare å fikse et batteriproblem? Jeg har ikke vært bekymret, sier Kjos.

Billigere i drift

Utsettelsen har imidlertid medført ekstra kostnader for Norwegian, som har leid Airbus-maskiner til starten av langdistansesatsingen. Hvor mye penger det er snakk om, og hvem som skal ta regningen, ønsker Kjos ikke å kommentere.

- Det er fortsatt uklart hvor store kostnader det er snakk om, sier han.

Dreamlineren skal være vesentlig billige i drift enn Airbus A340, som Norwegian har leid. Flyet skal angivelig ha 30 prosent lavere vedlikeholdskostnader, redusere driftskostnadene med 15 prosent og bruke 20 prosent mindre drivstoff.

I tillegg skal reiseopplevelsen for passasjerene være bedre, blant annet grunnet høyere luftkvalitet og kabintrykk, større og mer avanserte vinduer og mindre støy.

Les også: Høyre vil ikke la Kjos fly med asiatiske flyvertinner

Les også: Kronestup senker Norwegian

Les også: Vraker Norwegian i ukens anbefalte aksjer

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå